InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: David Baldacci 'De geheugenman' (Amos Decker 1)

Boekverslag: David Baldacci 'De geheugenman' (Amos Decker 1)

Boekverslag: David Baldacci 'De geheugenman' (Amos Decker 1) De geheugenman is het eerste deel van de reeks met Amos Decker in de hoofdrol. Deze reeks is van de Amerikaanse thrillerauteur David Baldacci, die onder andere bekend is van zijn reeksen King & Maxwell en John Puller. Amos Decker is een eenzaat, die na de dood van zijn familie, zijn, baan als rechercheur heeft opgegeven. Nu er een moordenaar rondloopt, die op een school een slagveld heeft achtergelaten, wordt Amos gevraagd om te helpen. Hij heeft namelijk iets wat anderen niet hebben, een geheugen dat geen enkel detail, gezicht of gebeurtenis vergeet. Hij slaagt er in om linken te leggen, die niemand anders legt. Amos stemt in om mee te doen, maar weet niet dat hij wel eens de reden kan zijn waarom de mensen zijn vermoord en dat het nog maar het begin is.

Gegevens

  • Originele titel: Memory Man
  • Titel: De geheugenman
  • Auteur: David Baldacci
  • Reeks: Amos Decker (1)
  • Eerste druk: 2015
  • Eerste druk vertaald in het Nederlands: 2015
  • Vertaling: Jolanda te Lindert
  • Aantal pagina's: 390
  • ISBN: 978 94 005 0446 2

Samenvatting

Amos Decker heeft een speciale gave die er voor zorgt dat alles wat hij ziet, in zijn hoofd wordt vastgelegd. Het is handig voor zijn baan als privédetective, maar het zorgt er ook voor dat hij niets kan vergeten. Zo wordt hij dagelijks geconfronteerd met de grootste nachtmerrie uit zijn leven. De dag dat hij thuis kwam en de levenloze lichamen van zijn zwager, vrouw en dochter vond. Ondertussen is het zestien maanden geleden en er is nooit een dader gevonden en dat heeft hij nooit kunnen verwerken. Amos is er van overtuigd dat hun dood iets te maken heeft met zijn vroegere baan als rechercheur.

Wanneer zijn vroegere partner, Mary Lancaster, Amos inlicht dat een man heeft bekend dat hij de drie moorden heeft gepleegd, weet hij niet wat hij hoort. De man, Sebastian Leopold, beweert wraak genomen te hebben op Amos, na een ruzie in een supermarkt. Terwijl Amos op weg is naar het politiebureau om met Leopold te spreken, verneemt hij dat er een schietpartij is gebeurd in zijn oude school, Mansfield High School. Maar hij concentreert zich op zijn gesprek met Leopold. De man kan veel vertellen over wat er gebeurd is die nacht van de moorden. Maar Amos ontdekt dat hij niet alle details kent, waardoor hij twijfelt of de man het wel gedaan heeft. En hij kan zich de ruzie noch de man herinneren.

Amos wordt gevraagd om als consultant mee te werken aan het onderzoek van de schietpartij waarbij acht mensen zijn gedood en een leerkracht, die neergeschoten is, nog voor zijn leven vecht. Aangezien hij op het ogenblik niets anders te doen heeft, beslist hij het aanbod te aanvaarden. Net zoals iedereen in de stad wil hij de ontsnapte schutter vinden. Via de videobeelden ontdekken Amos en Lancaster, met wie hij opnieuw samenwerkt, dat de dader een grote kerel is. Door verdere getuigenissen ontdekken ze dat de dader een camouflagepak aanhad en ook nog een vizier, een masker en handschoenen droeg.

Het frustreert Amos dat ze zo weinig weten over de schutter en zijn motief. Hij begrijpt niet dat iemand in een camouflagepak die wapens bij zich had, ongezien in en uit de school is geraakt. Dus hij gaat verder op onderzoek en ontdekt een tekening van Debbie Watson, een van de slachtoffers, waarop een gecamoufleerde man staat met een groot hart er naast. Hij heeft het gevoel dat dit wel eens een aanwijzing zou kunnen zijn.

Lancaster en Amos beslissen om naar de ouders van Debbie te gaan om een uitleg te krijgen over de tekening. De ouders hebben nooit iemand van Debbies vrienden ontmoet. De moeder had wel ontdekt dat haar dochter dingen plaatste op het internet over iemand die ze Jezus noemde. Ze had begrepen dat hij ouder was dan Debbie. In de kamer van het meisje ziet Amos een notenbalk op een schoolbord, dat muzikaal nergens op slaat en duidelijk niet door Debbie was geschreven.

Wanneer het ballistisch onderzoek een match vindt tussen het pistool waarmee Amos vrouw is gedood en de mensen in de school, wordt het veel persoonlijker voor Amos. De kans zat er in dat de eerste moordenaar zijn pistool had weggedaan en zo in de handen was gekomen van de tweede dader. Maar de code van de notenbalk was ondertussen ook ontcijferd en het is een bericht dat gericht is naar Amos. Hij had al een gelijkaardige bericht ontdekt in zijn oude huis. Dus deze zaak had op een of andere manier iets te maken met de moord op zijn familie.

Was Leopold schuldig of had zijn geheugen hem in de steek gelaten? Amos wil horen wat er met Leopold gaat gebeuren. Hij ontdekt dat Leopold wordt vrijgepleit, wanneer hij verklaart onschuldig te zijn en zelfs een alibi heeft voor die avond van de moorden. Amos kan het niet laten om toch nog even met Leopold te praten. Na het gesprek heeft Amos het gevoel dat hij Leopold nog zal tegenkomen. Hoe meer Amos er over nadenkt, hoe meer hij overtuigd is dat Leopold de link vormt. Maar hij kan nog niet bewijzen hoe.

Ross Bogart, die bij de FBI werkt, is geïnteresseerd in Amos, omdat hij al de aanwijzingen heeft gevonden in de school en een link vormt naar de dader. Hij wil uitzoeken wie het op hem gemunt heeft.

Amos ontdekt waarom Debbie zo belangrijk was voor de dader. Haar overgrootvader had op de legerbasis gewerkt die naast de school stond. In die tijd van de Koude Oorlog werden veel schuilkelders gebouwd en zo was er ook een onder de school, die nooit gebruikt was. Als Debbie dit wist had ze het waarschijnlijk doorverteld aan de dader. Na wat zoeken ontdekken Amos en Lancaster de schuilkelder, waarin ze sporen van de dader vinden. Via de tunnels was hij binnen en buiten geraakt en hij had kunnen ontsnappen via de oude legerbasis. Het is duidelijk dat de dader veel voorbereidingen had gedaan om er voor te zorgen dat zijn plan lukte.

Wanneer de dader opnieuw toe slaat gaat hij nog een stap verder en laat het levenloze lichaam van de partner van Bogart achter bij de kamerdeur van Amos. Na een onderzoek ontdekken ze dat ze vermoord is door iemand, die zich verkleed had in het oude politie-uniform van Amos.

Alexandra, een journaliste voegt zich toe aan het gezelschap en hoopt hen te kunnen helpen. Amos legt Alexandra uit dat hij niet meer in de onschuld van Leopold gelooft, maar hij werkt ook niet alleen. Er is iemand anders die Amos haat en de touwtjes in handen heeft. Hij realiseert zich ook dat de tweede persoon een vrouw kan zijn. Amos had in de school een soort van draagbare romp en plateauschoenen gevonden, die ervoor zorgen dat je breder en langer lijkt.

Alexandra is er van overtuigd dat ze terug moeten gaan in de tijd en kijken wat de motivatie zou kunnen zijn om Amos te haten. Wanneer ze alles overlopen realiseert Amos dat hij een denkfout heeft gemaakt. Er moet ergens een link liggen tussen wat er gebeurd is in het instituut waar hij had gezeten tijdens zijn revalidatie. Amos herinnert zich een psycholoog, Chris Sizemore, waar hij ooit ruzie mee had. Wanneer ze hem opzoeken merken ze dat ook hij een slachtoffer is geworden.

Terwijl iedereen verder zoekt naar sporen en aanwijzingen wordt Lancasters gezin opgeschrikt door een eng tafereel. Griezelige etalagepoppen zijn in scène gezet en beelden het bloederige tafereel van de moord op de familie van Amos uit. De boodschap naar Amos zegt nu expliciet dat hij beter een einde aan zijn leven moet maken. Amos denkt er over na, maar na een gesprek met inspecteur Miller beslist hij om niet toe te geven aan hun laffe gedachten.

Amos graaft verder in zijn geheugen en herinnert zich een meisje, Belinda Wyatt waarmee hij samen in het instituut zat. Ze was het slachtoffer geweest van een brutale groepsverkrachting. Maar hij zou niet weten waarom zij wraak op hem zou nemen. Hij herinnert haar als een meisje dat bijna niets zei en weinig zelfvertrouwen uitstraalde. Samen met Bogart en Jamison gaat Amos op zoek naar een spoor van Wyatt. Het instituut bezorgt hen genoeg achtergrondinformatie om de ouders op te sporen. Wanneer ze bij het huis komen vinden ze er de vermoorde ouders. De kans is groot dat hun dochter hen vermoord heeft, dus ze zitten op het juiste spoor.

Ze graven verder in haar verleden en gaan op zoek naar haar verkrachters. De verkrachting was gepleegd door een politieagent, een paar leden van het footballteam, de coach en de onderdirecteur. In de school waren dezelfde doelwitten uitgekozen. En Amos was een footballspeler geweest en had trots aangekondigd tijdens een van de sessies in het instituut dat hij politieagent ging worden om de mensen te beschermen. Eindelijk hadden ze de link gevonden.

Amos beslist alleen op zoek te gaan naar Leopold en Wyatt en realiseert zich dat dit een gevaarlijke missie wordt. Via een website slaagt hij erin contact met hen te nemen. Wanneer hij hen gevonden heeft probeert hij in te praten op Wyatt, die ondertussen niet meer Belinda heet, maar Billy. Amos probeert hem duidelijk te maken dat hij hem begrijpt. Maar dat Wyatt ook moet inzien dat hij misbruikt is door Leopold, die er voor gezorgd heeft dat alle sporen naar Wyatt leiden. Wyatt begint te twijfelen en legt aan Amos uit dat vrouwen prooien zijn en mannen jagers, en dat dit de reden was waarom hij een man was geworden.

Maar Leopold heeft maar een doel, beide mannen vermoorden. Eerst schiet hij Wyatt neer en dan begint hij een gevecht op leven en dood met Amos. Compleet kapot wint Amos het gevecht. Nadat hij genezen is en alles heeft verwerkt, krijgt hij een nieuwe verrassing. Bogart heeft opdracht gekregen om een speciale eenheid samen te stellen. Hij biedt Jamison en Amos een baan aan bij de FBI. Beiden accepteren het aanbod en zijn helemaal klaar voor hun volgende opdracht.

Hoofdpersonen

Amos Decker

Na de moord van Cassie, zijn vrouw en zijn dochter Molly was Amos zijn huis kwijtgeraakt en zo verder in de problemen geraakt tot hij uiteindelijk dakloos was geworden. Ondertussen woont hij in een kamer van waaruit hij klussen aanneemt als privédetective. Hij wordt er niet rijk van, maar in ieder geval kan hij zo van de straat blijven en de kamer behouden.

Vroeger had hij een korte periode als professionele footballer gespeeld. Nadien had hij zich opgewerkt van agent naar rechercheur. Na de dood van zijn familie had hij ontslag genomen bij de politie.

Tijdens een football-wedstrijd werd hij gevloerd door een tegenstander. En die klap heeft er voor gezorgd dat hij voor altijd anders is. Hij lijdt al twintig jaar aan hyperthymesia, dat er voor zorgt dat hij nooit iets vergeet en mensen of voorwerpen associeert met kleuren en cijfers. Zijn hersenen komen nooit tot rust, zelfs niet tijdens zijn slaap. Hij was slimmer geworden, maar ook minder menselijk, hij heeft een filter waardoor hij soms ongevoelig overkomt. Amos houdt ook niet van mensen rondom hem en is het liefst alleen. Hij ziet er een stuk ouder uit dan zijn tweeënveertig jaar en is compleet uit vorm.

Mary Lancaster

Lancaster is geen knappe vrouw en broodmager. De tweeënveertigjarige rechercheur is tien jaar lang de partner van Amos geweest. Ze is de enige vrouwelijke rechercheur bij de politie van Burlington. Ze is getrouwd met Earl en heeft een dochter Sandy, die het syndroom van Down heeft.

Mackenzie Miller

Hij is een inspecteur van eind vijftig, die betrokken is bij de moordzaak op de school en de beslissing heeft genomen om Amos bij de zaak te betrekken.

Sebastian Leopold

Hij komt over als een dakloze junkie. Hij is van Europese afkomst en zijn gezin is vermoord.

Ross Bogart

Hij is een agent bij de FBI. Bogart is een lange, fitte man van in de veertig. Hij had eerder als analist gewerkt bij de FBI. Hij begrijpt dat hij de expertise van Amos moet gebruiken zodat ze snel de daders kunnen pakken.

Alexandra Jamison

Ze werkt bij de News Leader. Jamison is een knappe vrouw van eind twintig. In haar werk is ze enthousiast en gedreven, zo wil ze heel graag een Pullitzer-prijs winnen. Ze is afkomstig uit Indiana.

Belinda Wyatt

Ze lijdt net als Amos aan hyperthymesia naar aanleiding van een emotioneel trauma. Ze is ook een hermafrodiet en dat was de reden van de verkrachting. Sommige jongens vonden dat ze haar een lesje moesten leren.

Symbolen en motieven

Buitenstaander

Ondanks zijn twintigjarige carrière bij de politie voelt Amos zich niet op zijn gemak tijdens het onderzoek van de schietpartij. Hij heeft het gevoel dat hij meer een belemmering is dan een hulp.

Twijfel

Amos is niet zeker of hij de schutter zal vinden. Uiteindelijk was hij er ook niet in geslaagd om de moordenaar van zijn familie te vinden.

Vertrouwen

In het begin van de zaak wil Amos de zaak oplossen zonder pottenkijkers. Zo vertikt hij het om Bogart op de hoogte te brengen van zijn ontdekkingen en vertrouwt hij enkel Lancaster.

Schuldgevoel

Amos kan het idee dat hij de oorzaak is van de vermoorde mensen niet verdragen. Hij twijfelt er zelfs aan om zelfmoord te plegen zodat alle ellende stopt. Maar hij realiseert zich ook dat de kans klein is dat de daders gaan stoppen. Hij is de sleutel, dus hij moet doorgaan met het onderzoek en hopen op het beste.

Begrip

Wanneer Amos het verhaal van Belinda Wyatt hoort begrijpt hij dat ze wraak wou nemen op sommige mensen. Wat niet wil zeggen dat hij het goedkeurt dat er al zoveel onschuldige slachtoffers zijn gevallen en waarom ze het op hem heeft gemunt.

Spel

Amos realiseert zich dat de bekentenis van de moord op zijn familie er voor had gezorgd dat hij meeging in het moordspel. Hij was de pion en Leopold en Wyatt hadden al de zetten op voorhand goed uitgedokterd. Waardoor ze hem altijd een stap voor zijn.

Structuur en perspectief/vertelwijze

Het boek is opgedragen aan Tom en Patti Maciag. Het boek bestaat uit 390 bladzijden, die verdeeld zijn over 65 hoofdstukken. Het verhaal geeft het standpunt van Amos Decker die in derde persoon is geschreven.

Thema

Je maakt keuzes en leeft met de gevolgen daarvan.

Tijd en plaats

Het verhaal speelt zich af in het heden in Burlington, Chicago, Brockton (Illinois), Colorado, Mercy (Utah) en Crewe.

Evaluatie

De geheugenman is qua thriller een pageturner die blijft boeien. David Baldacci slaagt er in om met veel wendingen in het verhaal niet direct het plot te verhullen. Het is wel niet altijd even evident om als lezer altijd mee te speuren met de super begaafde Amos. Voor de rest is het verhaal goed geschreven, super spannend, zonder je te vervelen en Amos is een karakter waar je alleen maar sympathie voor hebt en die je zeker verder wil volgen.

Lees verder

© 2017 Ibelle31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekverslag: Minette Walters 'Het ijshuis'Boekverslag: Minette Walters 'Het ijshuis'Minette Walters (1949) is een Engelse misdaadauteur. Ze is onder andere auteur van 'De echo', 'Schaduwzijde', 'Niemandsl…
Boekverslag: Marianne Fredriksson 'Elisabeths dochter'Boekverslag: Marianne Fredriksson 'Elisabeths dochter'Marianne Fredrikson (1927 - 2007) was een Zweedse schrijfster. Ze is onder andere gekend van 'De kracht van een vrouw',…
Boekverslag: Peter James 'Doodsimpel'Boekverslag: Peter James 'Doodsimpel'Peter James (1948) is een Britse auteur die hoort tot het lijstje van bestverkopende thrillerauteurs. Zijn werk is onder…
Boekverslag: Christian De Coninck 'Het octopus complex'Boekverslag: Christian De Coninck 'Het octopus complex'Christian De Coninck (1960) is een Vlaamse auteur van politieromans. Door zijn werk als politieman, kan hij zich baseren…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers
  • Boek - David Baldacci 'De geheugenman' (ISBN: 978 94 005 0446 2) - gelezen op 14/02/2017

Reageer op het artikel "Boekverslag: David Baldacci 'De geheugenman' (Amos Decker 1)"

Infoteur: Ibelle31
Laatste update: 15-09-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!