InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Alex Kava 'Zwarte vrijdag' (Maggie O'Dell 7)

Boekverslag: Alex Kava 'Zwarte vrijdag' (Maggie O'Dell 7)

Boekverslag: Alex Kava 'Zwarte vrijdag' (Maggie O'Dell 7) Zwarte vrijdag is het zevende deel van de reeks met Maggie O'Dell in de hoofdrol, geschreven door de Amerikaanse thrillerauteur Alex Kava. Drie jongeren worden het slachtoffer van een terroristische daad, die feitelijk alleen maar bedoeld was als ludieke actie. Ze hebben niet alleen onschuldige slachtoffers gemaakt, maar vrezen nu zelf voor hun leven. Maggie O'Dell probeert samen met een team van deskundigen uit te zoeken wat er precies gebeurd is en waar de jongeren zijn. Wanneer ze ontdekt dat er nog een aanval is gepland, wordt het een race tegen de tijd.

Gegevens

  • Originele titel: Black Friday
  • Titel: Zwarte vrijdag
  • Auteur: Alex Kava
  • Reeks: Maggie O'Dell (7)
  • Eerste druk: 2010
  • Eerste druk vertaald in het Nederlands: 2011
  • Vertaling: Femke Pos
  • Aantal pagina's: 349
  • ISBN: 978 94 617 0289 0

Auteur

Alex Kava (1960) is een Amerikaanse thrillerauteur, die in 1996 besloot zich fulltime te wijden aan het schrijven van boeken. Ze maakte haar schrijversdebuut in 2000 met het eerste deel van de populaire O'Dell-serie: A perfect evil, in het Nederlands vertaald als Duister kwaad.

Samenvatting

Dixon, Chad en Tyler zijn gevraagd om mee te helpen aan een plan om de computersystemen van de winkels in de Mall of America te ontregelen. Dixon heeft nog twee vrienden meegenomen nadat ze Thanksgiving hebben gevierd. Patrick en Rebecca zien het als een leuke uitstap en bemoeien zich voor de rest niet met de plannen van Dixon en de andere twee jongens. Maar dan verandert hun leven in een nachtmerrie, de rugzakken die de jongens bij zich hebben, bevatten geen elektronische storingsapparatuur, maar bommen.

Dixon, Patrick en Rebecca overleven per toeval de aanslag, maar zijn helemaal nog niet veilig. Robert Assante, die achter de aanslag zit en de jongeren ook de rugzakken heeft bezorgd, ontdekt dat ze nog leven. Dit probleem moet zo snel mogelijk opgelost worden. Hij rekent op zijn team om hem te helpen om de zwakke schakels van dit project uit te schakelen.

Rebecca is nog aan het bekomen van de shock, wanneer Assante haar achtervolgt in het winkelcentrum en probeert te vermoorden. Patrick ziet alles gebeuren en probeert Rebecca te redden. Maar door een sms'je van Dixon vertrouwt ze hem niet en verdwijnt ze op een onbewaakt moment.

Maggie O'Dell wordt opgevorderd om mee te gaan naar de Mall of America. Ook Nick Morelli gaat die richting op, om het beveiligingsbedrijf waar hij werkt te vertegenwoordigen. Zijn vorige banen als jurist en sheriff komen zeker van pas. Maggie en Nick hebben eerder al samengewerkt en zijn verrast om elkaar terug te zien. Ze proberen samen met de andere teamleden zoveel mogelijk info te verzamelen om uit te zoeken wat er precies is gebeurd en wie hier achter zit.

Ze hadden wel niet verwacht dat de daders jonge studenten waren. Al snel ontdekken ze dat de bommen niet door de jongeren waren ontploft, maar door een buitenstaander met een afstandsbediening. De jongeren waren slechts pionnen, maar wie was dan de echte dader?

Patrick is nog altijd op zoek naar Rebecca, wanneer hij haar ziet wegrijden met Dixon. Hij is opgelucht, Rebecca is veilig, dus hoeft hij zich over haar geen zorgen te maken. Wat hij niet weet is dat hij net ooggetuige was van een goed uitgewerkte ontvoering door het team van Assante.

Dankzij Henry Lee, een man die indirect iets te maken heeft met de aanslag, maar nu vooral vreest voor het leven van zijn kleinzoon Dixon, krijgt Maggie meer zicht op de zaak. Maar ze krijgt ook het verontrustend nieuws dat er de volgende dag weer een aanslag is gepland. Ditmaal is een luchthaven het doelwit. Ze krijgt een lijst met zeven luchthavens die het mogelijke doelwit kunnen zijn, meer info heeft Henry Lee niet. Hij vraagt ook Maggie's hulp om zijn kleinzoon terug te vinden.

Aangezien ze niet veel tijd hebben gaat Maggie op haar intuïtie af om een luchthaven te kiezen. Ze hoopt dat ze juist is en dat ze de dader te pakken kan krijgen. En dat is niet haar enige doel, de jongeren die verdwenen zijn, wil ze ook terug vinden, liefst levend.

Hoofdpersonen

Maggie O'Dell

Ze is een FBI-profielschetser, die zich niet altijd aan de regels houdt. Maggie heeft een ontspannen uitstraling die effect heeft op iedereen die met haar samenwerkt. Ze vertrouwt op haar intuïtie, ook wanneer de situatie gevaarlijk is.

Nick Morelli

Vier jaar geleden had hij haar ontmoet, toen hij sheriff was, en ze samen een zaak hadden opgelost. Nick hoopt dat hij en Maggie ooit een relatie zullen hebben.

Charlie Wurth

Hij is de vicedirecteur van de Binnenlandse Veiligheidsdienst. Charlie krijgt dingen voor elkaar doordat hij zich niet druk maakt over politieke correctheid en andere protocollen. Maggie schat hem midden dertig en vindt hem onmiddellijk sympathiek.

Ray Kunze

Hij is interim-directeur van de afdeling Gedragswetenschappen. Kunze is de baas van Maggie, waar ze geen goede band mee heeft. Hij geeft haar de schuld voor de dood van zijn voorganger. In de ogen van Maggie is Kunze impulsief, onvoorspelbaar en wraakzuchtig.

David Celmo

Hij kent Nick van tijdens hun football periode. Hij vertegenwoordigt de gouverneur om ervoor te zorgen dat iedereen de juiste informatie krijgt.

Jerry Yarden

Nick is zijn baas en hij werkt bij de beveiliging van de Mall of America.

Rebecca Cory

Ook Becca genoemd, is een studente diergeneeskunde. Door de ellendige scheiding van haar ouders had Rebecca slechts een doel: haar toekomst. Dat is dan ook de reden waarom ze op stap is tijdens de periode van Thanksgiving, om haar familie te vermijden. Ze is geestig en intelligent.

Patrick Murphy

Hij is de drieëntwintigjarige atletisch gebouwde vriend van Rebecca en halfbroer van Maggie O'Dell. Hij is ervan overtuigd dat je niemand kan vertrouwen, maar voor Rebecca heeft hij een uitzondering gemaakt.

Dixon Lee

Dixon houdt zich constant bezig met goede doelen. Hij kent Rebecca al van toen ze kinderen waren.

Robert Assante

Ze noemen hem de Project Manager. Hij is een uitgekookte terrorist, die achter de explosies in de Mall zit.

Henry Lee

Hij is de grootvader van Dixon. Hij is achtenzestig jaar en sterk en gezond voor zijn leeftijd. Henry Lee is het hoofd van HL Enterprises.

Symbolen en motieven

Vertrouwen

Door een sms van Dixon is Rebecca helemaal in paniek. Hij verwittigt haar om niemand te vertrouwen, zelfs Patrick niet. Rebecca beslist om te vluchten, maar realiseert zich dat ze geen kant op kan. Ze is alleen en voelt zich heel onzeker.

Schuldgevoel

Maggie realiseert zich dat ze er tot nu toe nog niet in geslaagd is om zich te gedragen als een grote zus naar Patrick toe. Ze had twee jaar geleden ontdekt dat Patrick haar halfbroer was. Hij herinnert haar aan de ontrouw van haar vader en daar heeft ze het moeilijk mee. Maar ze weet ook dat Patrick hier niet om gevraagd heeft.

Zorgen

Henry Lee maakt zich zorgen om zijn kleinzoon. Hij weet dat Dixon in handen is van meedogenloze mensen, die enkel hun klus willen zien slagen. Zijn kleinzoon is het minste van hun zorgen. Henry Lee weet dat het zijn schuld is, dat Dixon in een benarde situatie zit of misschien al dood is.

Boekomslag en titelverklaring

De boekomslag laat een bom zien, die een directe verwijzing is naar het verhaal, dat over een bomaanslag gaat. De titel 'Zwarte vrijdag' is een verwijzing naar de dag waarop de bomaanslag wordt gepleegd. Black Friday is in de Verenigde Staten de dag na Thanksgiving en ook een van de drukste dagen van het jaar aangezien het wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen en de meeste mensen die dag vrij hebben.

Structuur en perspectief/vertelwijze

Het boek bestaat uit 349 bladzijden, die verdeeld zijn over 82 hoofdstukken en een epiloog. Het verhaal geeft het standpunt van Rebecca Cory, Robert Asante, Maggie O'Dell, Patrick Murphy, Nick Morelli, Henry Lee, die in derde persoon zijn geschreven.

Thema

Wie niet horen wil, moet voelen.

Tijd en plaats

Het verhaal speelt zich af van 23 november tot en met 26 november in de Mall of America (Bloomington), Newsburg Heights (Virginia), Bloomington (Minnesota), Omaha (Nebraska), Washington D.C., Saint Mary's Hospital (Minneapolis), Las Vegas (Nevada), Phonix (Arizona) en FBI (Minneapolis).

Evaluatie

Het verhaal 'Zwarte vrijdag' is van het begin tot het einde spannend, een echte pageturner. Het verhaal zit goed in elkaar en leest vlot door de korte hoofdstukken. Je hoeft op zich niet de vorige delen gelezen te hebben om dit boek te lezen. Maar net zoals andere reeksen merk je dat er verwezen wordt naar andere delen, waardoor je als lezer dan even niet kan volgen. Dit houdt de spanning echter niet tegen. Wie van een goede thriller houdt, mag zeker Alex Kava op het te lezen lijstje zetten.

Lees verder

© 2016 - 2019 Ibelle31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekverslag: James Patterson 'Slaap kindje, slaap'Boekverslag: James Patterson 'Slaap kindje, slaap''Slaap kindje, slaap' is het eerste boek van de reeks met Alex Cross in de hoofdrol. Deze thriller van James Patterson i…
Boekverslag: James Patterson 'In naam van de vader'Boekverslag: James Patterson 'In naam van de vader'In naam van de vader is het elfde deel met Alex Cross in de hoofdrol, geschreven door James Patterson. Alex Cross verheu…
Boekverslag: James Patterson 'Kat en muis' (Alex Cross 4)Boekverslag: James Patterson 'Kat en muis' (Alex Cross 4)In de vierde titel uit de Alex Cross-reeks 'Kat en muis', van de Amerikaanse thrillerschrijver James Patterson, wordt Al…
Boekverslag: James Patterson 'Rozen verwelken'Boekverslag: James Patterson 'Rozen verwelken'Rozen verwelken is de zesde thriller van de thrillerauteur James Patterson met Alex Coss in de hoofdrol. In dit boek hee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Uitgeverij: Harlequin Holland
  • https://www.hebban.nl/auteurs/alex-kava - bekeken op 3/12/2016
  • Boek: Alex Kava 'Zwarte vrijdag' (ISBN: 978 94 617 0289 0) - gelezen op 28/11/2016

Reageer op het artikel "Boekverslag: Alex Kava 'Zwarte vrijdag' (Maggie O'Dell 7)"

Infoteur: Ibelle31
Laatste update: 15-09-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!