InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Linwood Barclay 'Geloof je ogen'

Boekverslag: Linwood Barclay 'Geloof je ogen'

Boekverslag: Linwood Barclay 'Geloof je ogen' Geloof je ogen is een thriller van de Canadese schrijver Linwood Barclay. Na de dood van zijn vader beslist Ray een tijdje naar het ouderlijk huis terug te keren om alles te regelen en ook te kijken wat er met zijn schizofrene broer Thomas moet gebeuren. Thomas werkt elke dag aan zijn opdracht om alle plattegronden van de steden via het programma Whirl360 uit het hoofd te leren. Wanneer hij op een dag achter een raam een beeld van een vrouw met een zak over haar hoofd ziet, trommelt hij Ray op om uit te zoeken wat er precies is gebeurd. Wat voor Ray eerst een belachelijke opdracht lijkt, wordt al snel een opvolging van gebeurtenissen, die beiden het leven kunnen kosten.

Gegevens

  • Originele titel: Trust Your Eyes
  • Titel: Geloof je ogen
  • Auteur: Linwood Barclay
  • Eerste druk: 2012
  • Eerste druk vertaald in het Nederlands: 2013
  • Vertaling: Nienke van der Meulen
  • Aantal pagina's: 396
  • ISBN: 978 90 225 6584 1

Samenvatting

Ray Killbride keert terug naar zijn geboortedorp, om alles te regelen na de plotselinge dood van zijn vader. Buiten de gewone beslommeringen, moet hij ook denken aan de toekomst van zijn broer Thomas, die niet op zichzelf kan wonen en het liefst op zijn kamer voor zijn computer zit.

Thomas Killbride is geobsedeerd door kaarten, plattegronden en sinds enkele tijd het computerprogramma Whirl360. Hiermee kan hij door elke stad kuieren, zonder zijn huis te verlaten. Hij bestudeert elke straat en leert zo elke stad van binnen en buiten kennen. Het is niet zomaar dat hij alle plattegronden van de steden uit zijn hoofd leert. Thomas beweert een echte baan te hebben als cartograaf bij de CIA voor als er een groot computervirus toeslaat. Hij zou zelfs contact hebben met oud-president Clinton.

Allison heeft een constante geldnood, maar ziet een mogelijkheid tot verandering wanneer ze naar de televisie kijkt. Daar ziet ze Morris Sawchuck, de procureur generaal, die zwemt in het geld, en naast hem zijn vrouw Bridget. Op zich niets speciaals, maar toevallig is Bridget de minnares van Allison. Ze belt haar dan ook onmiddellijk op om af te spreken. Allison wil hun relatie wel stil houden, maar dan verwacht ze wel geld in de plaats.

Doordat Bridget gechanteerd wordt door Allison, beslist ze de hulp in te roepen van Howard Talliman, haar mans adviseur, die altijd wel een oplossing vindt voor een probleem. Maar dit probleem, onderschatten ze allebei. Allison laat uitschijnen dat ze dingen weet die de carrière van Morris zouden kunnen schaden. Howard vermoedt dat het gaat over zijn samenwerking met de CIA-directeur om een terrorist vrij te laten. Als dit uitkomt kan Morris zijn toekomst wel vergeten en Howard gaat waarschijnlijk mee de dieperik in. Wat Howard er van overtuigt om het probleem Allison, zo snel mogelijk weg te werken en Lewis Blocker is hiervoor de ideale persoon.

Thomas toont aan Ray wat hij had gezien achter het raam op de tweede verdieping van een gebouw in Orchard Street, New York. Om te vermijden dat Thomas de CIA er zou bij betrekken of zelf te voet er naar toe zou gaan, belooft Ray een kijkje te gaan nemen. Hij weet niet wat hij moet checken, maar gaat mee in het spel van Thomas. Het appartement is leeg, de twee meisjes die er woonden zijn vertrokken volgens de buurvrouw.

Na zijn zoektocht in New York wordt Ray bestookt met vragen door Thomas die duidelijk niet tevreden is met wat hij gedaan heeft. Het feit dat Julie, die Ray als een vriendin beschouwt, ook vindt dat hij meer had kunnen doen, zorgt er voor dat hij genoeg van het verhaal heeft.

Thomas beslist zelf enkele vragen te stellen aan de huisbaas. Veel slimmer wordt hij niet van het telefoongesprek, maar hij kan het ook niet loslaten. Zeker wanneer hij ontdekt dat het originele beeld van het appartement is gewist. Wie had dit gedaan en zou hij dan toch gelijk hebben dat er iets raar aan de hand was? Ray gaat gestimuleerd door het enthousiasme van Thomas en Julie verder mee op onderzoek. Hoe dieper ze graven, hoe gevaarlijker het voor hen wordt. Zullen ze er in slagen om de waarheid aan het licht te brengen zonder zelf het slachtoffer te worden?

Hoofdpersonen

Thomas Killbride

Hij is vijfendertig jaar en is geïnteresseerd in de opbouw van een stad en de architectuur van de huizen in elke straat. Thomas lijdt aan schizofrenie.

Ray Killbride

Hij is zevenendertig jaar en de oudere broer van Thomas. Ray maakt illustraties voor kranten en doet het artwork voor websites.

Allison Fitch

Ze is een alleenstaande serveerster, die een appartement deelt met Courtney, deze haar liever kwijt dan rijk is, aangezien Allison de laatste maanden een huurachterstand heeft.

Morris Sawchuck

Hij is de procureur-generaal van New York en maakt ook kans om de toekomstige gouverneur te worden.

Julie McGill

Julie heeft samen met Thomas en Ray op school gezeten. Ze werkt na een lange omzwerving in haar geboortedorp als journalist bij de lokale krant.

Howard Talliman

Hij is de beste vriend van Morris Sawchuck en ook zijn adviseur. Hij heeft er ook voor gezorgd dat Bridget en Howard elkaar hebben ontmoet.

Lewis Blocker

Hij is een voormalig agent van de New Yorkse politie. Nu werkt hij uitsluitend voor Howard Talliman, om dingen uit te zoeken over mensen, te intimideren en andere dingen die het daglicht beter niet zien.

Nicole

Ze had als jonge atlete een zilveren medaille gewonnen tijdens de Olympische Spelen van Sydney. Haar moeder is op vroege leeftijd gestorven en met haar vader had ze geen goede band. Door omstandigheden werd ze een huurmoordenaar en zo heeft ze ook Lewis Blocker leren kennen.

Symbolen en motieven

Zelfstandig

Ray wil er voor zorgen dat Thomas wat meer in het huishouden doet en ook leert koken. Op die manier kan hij op zichzelf wonen kan Thomas ook wat verantwoordelijkheid nemen voor dingen. Wie weet krijgt Ray Thomas zo ver dat hij op regelmatige basis buiten huis of op zijn minst uit zijn kamer komt.

Handicap

Ray heeft het moeilijk om Thomas te zien als een brave, volwassen man, die ook rouwt om zijn vader en zijn eigen zorgen heeft. Ray is zo gefocust op zijn handicap, dat hij niet eens doorheeft hoe hij met zijn broer omgaat, net als een vader met zijn kind.

Mislukking

Howard had het probleem van Bridget snel willen oplossen en hij was er ook van overtuigd dat dit ging lukken. Maar nu wordt hij geconfronteerd met het ene probleem na het andere, wat het hem niet gemakkelijker maakt om de kalmte te behouden.

Structuur en perspectief/vertelwijze

Het boek is opgedragen aan de broer van de schrijver. Het boek bestaat uit 396 bladzijden, een proloog, en een deel met als titel 'Twee weken eerder, dat verdeeld is over 75 hoofdstukken. Het verhaal geeft het standpunt van Thomas, Allison Fitch, Bridget Sawchuck, Howard Talliman, Michael Lambton, Lewis Blocker, Kyle Billings, Morris Sawchuck en Julie McGill, die in derde persoon zijn geschreven. Uitgezonderd het standpunt van Ray, dat in ik-persoon is geschreven.

Thema

Elk huisje heeft zijn kruisje.

Tijd en plaats

Het verhaal speelt zich af in het heden in New York, Burlington (Vermont), Ohio, Chicago, Tampa (Florida), Promise Falls,

Evaluatie

'Lees 10 minuten en je bent verkocht' meldt de sticker op de kaft van deze thriller. Het duurt misschien wat langer, maar in ieder geval is de sticker geen loze belofte. Je wordt meegenomen in de wereld van de schizofrene Thomas en zijn broer Ray, wat het grootste deel van het boek inneemt. Daarnaast loopt een tweede verhaal dat zo nu en dan naar boven komt om dan weer even snel te verdwijnen, zodat het ergens in het achterhoofd van de lezer blijft sluimeren.

Goed uitgeschreven personages, spanning, menselijke relaties, subtiele humor, een vleugje romantiek en zoveel meer, je krijgt het allemaal in dit boek. Het verhaal leest vlot en is tot de laatste bladzijde verrassend en spannend. Grijp zeker de kans om het te lezen en zelf te beoordelen.

Lees verder

© 2016 - 2019 Ibelle31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekverslag: Karel en de ElegastHier vindt u het boekverslag van Karel en de Elegast. Dit is een oud middeleeuws verhaal dat bewaard is gebleven en vert…
Boekverslag: Philipp Vandenberg 'Het Sixtijnse geheim'Boekverslag: Philipp Vandenberg 'Het Sixtijnse geheim'Philipp Vandenberg (1941) is een Duitse auteur. Hij is gekend als auteur van historische romans zoals 'Het geheim van de…
Hoe schrijf je een boekverslag als naslagwerk?Een boekverslag als naslagwerk moet onder andere gemaakt worden bij het maken van een leesdossier in de bovenbouw van he…
Boekverslag: Peter James 'Doodsimpel'Boekverslag: Peter James 'Doodsimpel'Peter James (1948) is een Britse auteur die hoort tot het lijstje van bestverkopende thrillerauteurs. Zijn werk is onder…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Uitgever: Boekerij
  • Boek: Linwood Barclay 'Geloof je ogen' (ISBN:978 90 225 6584 1) - gelezen op 2/11/2016

Reageer op het artikel "Boekverslag: Linwood Barclay 'Geloof je ogen'"

Infoteur: Ibelle31
Laatste update: 11-11-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!