InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: David Baldacci 'King & Maxwell'

Boekverslag: David Baldacci 'King & Maxwell'

Boekverslag: David Baldacci 'King & Maxwell' King & Maxwell is het zesde deel uit de reeks met privédetectives Sean King en Michelle Maxwell in de hoofdrol van de Amerikaanse thrillerauteur David Baldacci. De reeks is ook overgenomen in een gelijknamige televisieserie. Wanneer Michelle Maxwell en Sean King de tiener Tyler Wingo ontmoeten met een wapen in de hand, horen ze dat hij net heeft vernomen dat zijn vader Sam is gesneuveld in Afghanistan. Maar Tyler gelooft er niets van en huurt de privédetectives in om uit te zoeken wat er met zijn vader is gebeurd. Michelle en Sean bijten zich vast in de zaak en ontdekken zo dat niet iedereen gelukkig is met hun speurtocht.

Gegevens

  • Originele titel: King & Maxwell
  • Titel: King & Maxwell
  • Reeks: King & Maxwell (6)
  • Auteur: David Baldacci
  • Eerste druk: 2013
  • Eerste druk vertaald in het Nederlands: 2013
  • Vertaling: Jolanda te Lindert
  • Aantal pagina's: 389
  • ISBN: 978 94 005 0116 4

Samenvatting

Sam Wingo is tijdens een gevaarlijke missie in een hinderlaag terecht gekomen, waardoor zijn oversten hem de schuld geven van het mislukken van de missie. Wanneer hij merkt dat er dingen worden verzwegen voor hem, vertikt hij het om terug te keren naar de legerbasis.

Ondertussen worden zijn vrouw en zijn zoon, Tyler, op de hoogte gebracht dat hij dood is. Tyler huurt Sean King & Michelle Maxwell in om uit te zoeken wat er met zijn vader is gebeurd. Ondanks het feit dat Sean het niet ziet zitten om een tiener als klant te hebben, stemt hij toe om Michelle te helpen.

Wanneer ze met Tyler spreken heeft Michelle het gevoel dat hij iets verzwijgt voor hen, wat ook het geval is want hij heeft na de dag dat zijn vader was gestorven een e-mail ontvangen van hem.

Tijdens hun onderzoek krijgen Michelle en Sean geen info van het Pentagon, waar ze een goede contactpersoon hebben. Michelle wordt zelfs door een kapitein van de militaire politie benaderd die met aandrang vraagt om de zaak te laten rusten en vooral Tyler Wingo niet meer te contacteren. Wat Michelle er van overtuigt dat er iets niet klopt aan heel de zaak.

Wanneer Jean, de stiefmoeder van Tyler, plots verdwenen is, beslissen Sean en Michelle dat het tijd wordt om Tyler te beschermen. Michelle en Sean weten dat de kans groot is dat ze in de gevangenis belanden als ze verder gaan met de zaak. Maar beiden willen de waarheid weten en nemen het risico. Hoe dieper ze graven, hoe lastiger ze het krijgen om ongedeerd te blijven. Een ding is zeker, deze zaak gaan ze niet snel vergeten.

Hoofdpersonen

Michelle Maxwell

Ze had nog gewerkt als politieagent in Tennessee en als agent van de Secret Service. Nu is ze samen met Sean een privé-detective.

Sean King

Sean is een advocaat en agent van de Secret Service geweest. Hij is gescheiden van Dana en heeft geen kinderen.

Dana

Ze is de ex-vrouw van Sean, die ondertussen hertrouwd is met generaal-majoor Brown.

Tyler Wingo

Tyler is een zestienjarige tiener en enig kind. Zijn moeder is vier jaar geleden gestorven en zijn vader is een jaar geleden hertrouwd met een vijftien jaar jongere vrouw. Tyler en zijn stiefmoeder hebben geen goede relatie.

Sam Wingo

Sam is de vader van Tyler. Hij had jaren voor het leger gewerkt, om dan als verkoper te starten bij een bedrijf, dat gespecialiseerd is in vertalingen, onder andere van Afghanistan. Nu is hij een reservist bij het leger.

Edgar Roy

Edgar werkt bij de Amerikaanse geheime diensten. Hij ziet er als een nerd uit, maar draait zijn hand niet om voor wat dan ook te hacken en informatie te zoeken, die niemand vindt. Hij is een ex-klant van Sean en Michelle, maar ondertussen hun bron van informatie en hun vriend geworden.

Kathy Burnett

Kathy is de klasgenote van Tyler en stiekem verliefd op hem. Tyler vertrouwt haar alles over wat er gebeurd is met zijn vader toe. Aangezien haar moeder ook in het leger is, weet ze waar hij het over heeft en hoe het leger denkt en functioneert.

Alan Grant

Hij is directeur van de Vista Trading group. Alan is getrouwd en heeft drie kinderen. Zijn ouders hebben zelfmoord gepleegd toen hij dertien jaar was.

Symbolen en motieven

Zorgen

Sean maakt zich zorgen om zijn partner. Michelle is lichamelijk nog niet compleet genezen van de gevolgen van een vorige zaak en mentaal is ze ook nog niet in orde. Het valt hem direct op hoe ze zich op een of andere manier hecht aan Tyler en zijn relatie met zijn stiefmoeder wil proberen te doorgronden.

Tyler maakt zich enorm zorgen over zijn vader en wil dan ook zo snel mogelijk weten wat er echt met hem is gebeurd en waar hij is.

Verwarring

Michele heeft medelijden met Tyler, omwille van alles wat hij op zo'n jonge leeftijd moet meemaken. Maar ze raakt ook gefrustreerd door zijn stilzwijgen en halsstarrigheid.

Vertrouwen

Sam moet zijn eigen hachje redden, aangezien hij niemand kan vertrouwen.

Verantwoordelijkheid

Ondanks het feit dat Michelle zelf geen moeder is, voelt ze zich verantwoordelijk voor Tyler en neemt ze deze zaak dan ook heel serieus op. Ze heeft het gevoel dat dit de zwaarste taak is die ze ooit heeft gehad.

Structuur en perspectief/vertelwijze

Het boek is opgedragen aan de hele cast en crew van de King & Maxwell-televisieserie. Het boek bestaat uit 389 bladzijden, die verdeeld zijn over 84 hoofdstukken. Het verhaal geeft het standpunt van Sean King, Michelle Maxwell, Sam Wingo, Tyler Wingo, Alan Grant en Edgar Roy, die in derde persoon zijn geschreven.

Thema

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Tijd en plaats

Het verhaal speelt zich af in het heden in Noord-Virginia, Afghanistan, Washington D.C., Loudoun County, Pakistan, India, Chantilly (Virginia), Florida en Alexandria,

Evaluatie

Michelle en Sean zijn goed uitgeschreven personages, die elkaars tegenpolen zijn. De chemie tussen de twee is aanwezig, zonder dat het overheerst. Beiden hebben hun kantjes, wat hen menselijk maakt en waardoor je als lezen ook sympathie voor hen krijgt.

De spanning in dit boek komt traag op gang en wordt soms terug gedrongen door eindeloze speculaties en conversaties. Ook de stukken rond de dader en zijn motief komen soms langdradig over. De laatste hoofdstukken maken het weer goed, maar deze keer geen David Baldacci-spanning, maar een vrij voorspelbaar verhaal.

Lees verder

© 2016 - 2018 Ibelle31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
The Nanny, een Amerikaanse komedieserieThe Nanny, een Amerikaanse komedieserieThe Nanny is een Amerikaanse komedieserie over Fran Fine die bij toeval terechtkomt bij het gezin van Broadway musical p…
Films Stephen KingFilms Stephen KingDe wereldberoemde "master of Horror" Stephen King heeft een groot aantal bestsellers op zijn naam staan. Veel van zijn b…
Toerisme Israël: hotels in JeruzalemToerisme Israël: hotels in JeruzalemDe heilige Joodse stad Jeruzalem heeft vele hotels die onderdak bieden aan de vele toeristen vanuit de hele wereld die d…
Full House, een Amerikaanse komedieserieFull House, een Amerikaanse komedieserieFull House is een Amerikaanse komedieserie over Danny Tanner die met de hulp van zijn schoonbroer Jesse Katsopolis en zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bruna Uitgevers, A.W.
  • Boek: David Baldacci 'King & Maxwell' (ISBN:978 94 005 0116 4) - gelezen op 29/09/2016

Reageer op het artikel "Boekverslag: David Baldacci 'King & Maxwell'"

Infoteur: Ibelle31
Gepubliceerd: 13-10-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!