InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Harlan Coben 'Tegenwerking' (Myron Bolitar 2)

Boekverslag: Harlan Coben 'Tegenwerking' (Myron Bolitar 2)

Boekverslag: Harlan Coben 'Tegenwerking' (Myron Bolitar 2) Tegenwerking is het tweede deel uit de reeks van Harlan Coben met Myron Bolitar in de hoofdrol. Myron Bolitar is een sportmakelaar, die de nodige successen heeft. In dit verhaal wordt Myron geconfronteerd met de dood van een van zijn toekomstige klanten, Valerie Simpson, die op klaarlichte dag is vermoord terwijl ze op zoek was naar hem. Myron gaat op zoek naar de waarheid en de dader, maar dat lijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Gegevens

  • Originele titel: Drop Shot
  • Titel: Tegenwerking
  • Auteur: Harlan Coben
  • Reeks: Myron Bolitar (2)
  • Eerste druk: 1996
  • Eerste druk vertaald in het Nederlands: 2011
  • Vertaling: Martin Jansen in de Wal
  • Aantal pagina's: 335
  • ISBN: 9789022564417

Auteur

Harlan Coben (1962) is een bekende Amerikaanse thrillerauteur. Hij heeft al verschillende prijzen op zijn palmares, die hij niet alleen aan zijn reeks met Myron Bolitar te danken heeft, maar ook zijn verschillende standalones.

Samenvatting

Wanneer Win en Myron aanwezig zijn op één van de wedstrijden van Duane Richwood, worden ze afgeleid door het geluid van een schot. Valerie Simpson, een voormalig tenniswonder, wordt op klaarlichte dag neergeschoten, maar niemand heeft gezien wie het gedaan heeft. Myron voelt zich direct betrokken bij de zaak, aangezien Valerie hem die dag had proberen te contacteren om hem dringend te spreken. En twee dagen daarvoor had Valerie hem gecontacteerd voor haar comeback in de tenniswereld. Was ze op zoek naar hem en had hij haar kunnen redden?

Wanneer Duane verdacht wordt van de moord, voelt Myron zich verplicht om op onderzoek te gaan en hoopt hij samen met de hulp van zijn partner en beste vriend Win, snel de werkelijke dader te vinden. Myron is in ieder geval er van overtuigd dat de dood van Valerie een link heeft met de dood van haar verloofde, Alexander Cross. Die was zes jaar eerder vermoord en een van de daders was nooit terug gevonden. Het is helemaal niet duidelijk of hij nog leeft of dood is. Al snel ontdekken ze dat er veel mensen zijn, die allemaal wel op een of andere manier met Valerie te maken hebben.

Myron wordt langs alle kanten gewaarschuwd en zelfs bedreigd om zijn onderzoek te stoppen. Dit zorgt bij Myron voor een extra stimulans om verder te graven in het verleden van Valerie. Hij krijgt zelfs hulp uit onverwachte hoek. Wanneer Roger Quincy, een man die geobsedeerd was van Valerie, wordt opgepakt voor verdenking van moord op haar, eist hij eerst een gesprek met Myron, alvorens hij met de politie wil spreken. Hij vertelt wat er die dag is gebeurd en waarom hij ondanks zijn onschuld gaan lopen is. Myron begrijpt dat Valerie op zoek naar hem was en ze bewust was van het gevaar dat haar achtervolgde.

Hoofdpersonen

Myron Bolitar

Hij is tweeëndertig jaar en werkt nu als advocaat en sportmakelaar in de sportwereld. Myron is niet zo maar in de sportwereld gerold hij had zelf een basketbalcarrière achter de rug. In een vorig leven heeft hij nog bij de FBI gewerkt. Myron woont bij zijn ouders, ondanks zijn relatie met Jessica.

Win Lockwood

Zijn volledige naam is Windsor Horne Lockwood en hij is de beste vriend van Myron sinds hun studies. Win is de zakenpartner van Myron en financieel adviseur van onder andere Duane Richwood.

Duane Richwoord

Hij heeft een beloftevolle carrière als tennisspeler en is een klant van Myron. Duane is een zelfverzekerde en knappe eenentwintigjarige.

Valerie SImpson

Ze was pas zestien toen ze in de finale van een grote tenniswedstrijd zat. Ondertussen was Valerie vierentwintig jaar maar had al veel meegemaakt. Dat was misschien ook de reden waarom ze zich zo kil gedroeg.

Symbolen en motieven

Professionaliteit

Myron is goed in zijn werk, verdedigt zijn klanten en zorgt er voor dat ze de beste contacten binnenhalen.

Vriendschap

Ondanks zijn uiterlijk is Win een gevaarlijke tegenstander die geen gevecht uit de weg gaat, zeker niet als het gaat om Myron. De morele principes van Win zijn verschillend met die van Myron, maar beide mannen hebben begrip voor elkaars standpunt.

Geheimen

Wanneer Myron en Win op onderzoek gaan, ontmoeten ze verschillende personen, met elk hun geheimen, die op één of andere manier allemaal een link hebben met Valerie.

Titelverklaring en boekomslag

Op de boekomslag zie je de rug van een man, die wegrent, op een houten pier of iets dergelijks. Dit kan een verwijzing zijn naar de dader die wegrent voor Myron en de houten pier kan een locatie verwijzing zijn naar Coney Island, in New York. De titel is een verwijzing naar het gevoel dat Myron heeft wanneer hij op onderzoek gaat naar de reden waarom Valerie vermoord werd.

Structuur en perspectief/vertelwijze

Het boek is opgedragen aan Anne en Charlotte. Het verhaal bestaat uit 48 hoofdstukken. De hoofdstukken zijn in derde persoon geschreven, waarin je het standpunt van Myron krijgt.

Thema

Hoe hard je ook je best doet, geheimen komen vroeg of laat uit.

Tijd en plaats

Het verhaal speelt zich af in New York (U.S. Open), Gladwynne, Reston en Philadelphia. We zijn in de jaren negentig, wanneer Agassi en Sampras de top van de tennis waren.

Evaluatie

Dit is zeker niet een van de beste boeken van Harlan Coben en uit de reeks met Myron Bolitar. Het is soms langdradig uitgeschreven wat de snelheid van het verhaal afremt. Het cynisme van Myron komt hier niet zo veel aan bod, terwijl dit voor een stuk het hoofdpersonage tekent. Naast het verhaal van de moord op Valerie krijg je een goed beeld van de tenniswereld en het commerciële circus dat hiermee te maken heeft.

Lees verder

© 2016 - 2018 Ibelle31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekverslag: Marianne Fredriksson 'Elisabeths dochter'Boekverslag: Marianne Fredriksson 'Elisabeths dochter'Marianne Fredrikson (1927 - 2007) was een Zweedse schrijfster. Ze is onder andere gekend van 'De kracht van een vrouw',…
Evaluatie van de leerlingEvaluatie van de leerlingLeerkrachten evalueren hun leerlingen voortdurend. Dit doen ze om meer inzicht te krijgen op de leerlingen. Kunnen de le…
Boekverslag: Philipp Vandenberg 'Het graf van Campo Santo'Boekverslag: Philipp Vandenberg 'Het graf van Campo Santo'Philipp Vandenberg (1941) is een Duitse auteur. Hij is gekend als auteur van historische romans zoals 'Het Sixtijnse geh…
Het maken van een boekverslag!Het maken van een boekverslag!Een boekverslag maken kan op verschillende manieren. Over het algemeen wil een docent graag vaste onderwerpen in een boe…
Bronnen en referenties
  • Info auteur: https://www.hebban.nl/auteurs/harlan-coben#offset_0 - bezocht op 29/06/2016
  • Boek: Harlan Coben 'Tegenwerking (ISBN: 9789022564417) - gelezen op 20/06/2016

Reageer op het artikel "Boekverslag: Harlan Coben 'Tegenwerking' (Myron Bolitar 2)"

Infoteur: Ibelle31
Laatste update: 15-09-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!