InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Kathy's dochter door Tim Krabbé

Boekverslag: Kathy's dochter door Tim Krabbé

Boekverslag: Kathy's dochter door Tim Krabbé Een roman over een man en een vrouw die bij elkaar gebracht worden door een boek dat de man geschreven heeft over de onlangs overleden moeder van de vrouw. De man was ooit een jeugdliefde van de moeder van de vrouw maar de geschiedenis lijkt zich te herhalen, zij het met iets andere details.

Algemene informatie

  • Titel: Kathy’s dochter
  • Auteur: Tim Krabbé
  • Aantal blz: 270

Korte samenvatting van de inhoud

Na de dood van haar moeder Kathy zoekt Laura per e-mail contact met Tim. Haar moeder heeft haar verteld dat Tim ooit een boek over haar moeder geschreven heeft, wat ze graag zou willen lezen. Ze maken een afspraak in Leiden en Tim is meteen verliefd. Hun mailtjes worden steeds intiemer. Tim stuurt Laura in delen het verhaal over haar moeder, maar met het laatste deel, de breuk, wacht hij steeds maar. In Amsterdam, waar Tim en Kathy elkaar ooit hebben leren kennen, geeft Tim Laura een rondleiding langs “plekken van vroeger”. Op een dag stelt Laura voor dat ze naar haar uitje met een vriendin langs Tim komt, en op die bewuste avond zoenen ze en hebben seks met elkaar.

Tim beschrijft hoe hij een baantje krijgt bij fotozaak Linneman. Hier werkte ook Kathy, een meisje dat hem meteen al opviel. Ze komen met elkaar in contact doordat ze op dezelfde afdeling geplaatst worden. Ze hebben daar erg veel lol samen, praten veel plat Amsterdams zoals “psoon”. Op een dag vraagt Tim haar mee uit. Ze gaan naar de film Léon Morin, priester. In de film zegt een persoon tegen de ander dat hij net als een moeraskikker doet. Sindsdien noemt Tim Kathy vaak moeraskikker. Na de film zoenen ze samen in een donker hoekje. Tim neemt haar op een dag mee naar zijn ouders, waar Kathy zegt dat ze de hoedjes van de koningin zo leuk vind. Tim schaamt zich dood tegenover zijn ouders om deze opmerking. Ook zei Kathy een van die avonden dat ze een kunstgebit had en Tim durfde niet te vragen of dat ook echt zo was. De liefde duurt een maand, maar dan gaat Tim ineens twijfelen. Kathy had al die tijd al gezegd dat ze bang was dat het maar kort zou duren, en helaas blijkt dat ook zo te zijn. Kathy blijft een keer een nacht slapen, en na die nacht maakt Tim het uit. “Weet jij wat liefde is?” vroeg hij aan Kathy, waarop hij zelf zei dat hij niet wist wat dat was. Hierna zien ze elkaar nooit meer.Tim heeft het uitgemaakt omdat hij dácht dat hij niet meer verliefd was, hoewel hij nog wel verliefd was.

Tim weet dat zijn relatie met Laura niet kan en dat het snel over zal zijn. Steeds plannen ze afspraakjes op heel korte termijn, omdat ze bang zijn dat ze langer niet halen. Ze komen samen meer te weten over Kathy, door bijvoorbeeld met een zus van Kathy te gaan praten. Ze maken het een aantal keer uit, maar steeds raakt het weer aan. Laura gaat met een vriendin op vakantie en na afloop daarvan maakt ze het definitief uit. Toch slapen ze de dagen erna nog bij elkaar, en hebben de hele dag door seks.

Het laatste stukje beschrijft het moment waarop Tim het uitmaakt met Kathy. Hij begint met de vraag of ze weet wat liefde is. Uiteindelijk smeken ze elkaar om vergeving en leven ze nog lang en gelukkig?

Opbouw:

Het boek bestaat uit 5 delen.
  • In deel I, 1 oktober 1962, schrijft de auteur in erg korte zinnen. “Eerst zijn het de seconden” etc. Hiermee beschrijft hij de eerste momenten nadat hij Kathy gedumpt heeft.
  • In deel II, een blauwgeruite paraplu (de paraplu waaronder Laura haar arm door die van Tim steekt), wordt beschreven hoe Laura contact zoekt met Tim, en hoe dit zich verder ontwikkelde tot een relatie.
  • In deel III, het meisje met de prullenmand, beschrijft de auteur zijn liefde met Kathy, hoe die begon en ook weer eindigde.
  • In deel IV, meneer Beest en mevrouw Beest, beschrijft de auteur de aftakeling van zijn relatie met Laura.
  • In deel V, welles, beschrijft de auteur een alternatief “einde” van zijn relatie met Kathy, namelijk dat het niet uitgaat.

Personages:

Tim:

Hij is de hoofdpersoon van het verhaal. Tim is een 57jarige schrijver die 37 jaar geleden een relatie had met Kathy. Tot zijn grote spijt heeft hij het toen uitgemaakt met haar en heeft haar nooit meer gezien. Tim heeft een zoontje, Esra. Hij hield er in het begin van het verhaal 2 “gezelschapsdames” op na. Het verhaal wordt vanuit zijn perspectief verteld.

Kathy:

Kathy is de jeugdliefde van Tim en de moeder van Laura. Ze kon heel mooi zingen al heeft ze nooit in een band oid gezongen. Ze was een heel mooi meisje dat net als Tim in de fotozaak Linneman gewerkt heeft. In haar jeugd is ze veel misbruikt, hoewel het leek alsof ze een heel onschuldig meisje was. Ze was echter op har 17e al een keer verloofd, voor ze Tim leerde kennen. Ze was een wat “boerser” meisje dan Tim en zijn ouders gewend waren, bvb het voorval met het hoedje van de koningin. Kathy vind haar hoedjes geweldig, tot ergernis van Tim.

Laura:

Laura is de dochter van Kathy. Na de dood van haar moeder zoekt ze diens jeugdliefde Tim op, aangezien haar moeder haar veel over hem verteld heeft. Laura heeft in het begin van het verhaal een vriend, Lex, maar dat raakt al snel uit. Vervolgens heeft ze driekwart jaar een geheime relatie met Tim. Laura lijkt erg veel op haar moeder.
Gerelateerde artikelen
Boekbespreking - Rode Rozen en Tortillas - Laura EsquivelrecensieBoekbespreking - Rode Rozen en Tortillas - Laura EsquivelHet boek "Rode Rozen en Tortillas", in het Spaans "Como Agua Para Chocolate", geschreven door Laura Esquivel (Mexico), i…
Far from the madding crowd, een topromanrecensieFar from the madding crowd, een topromanThomas Hardy schreef deze roman in 1874 en wordt als zijn beste werk beschouwd. De roman geeft een perfecte weergave van…
Boekverslag Twee vrouwen door Harry MulischBoekverslag Twee vrouwen door Harry MulischHet boek Twee vrouwen is een mooi boek geschreven door Harry Mulisch. Wanneer je in Havo 4, Havo 5, VWO 5 of VWO 6 zit h…
recensieBoekrecensie: Tirza - Arnon GrunbergTirza is een roman van Arnon Grunberg over de liefde en de obsessie van een vader voor zijn dochter.
Secret Smile of de Verloren GlimlachSecret Smile of de verborgen glimlach is alweer het zevende boek van het schrijversduo Nicci Gerrard en Sean French. Dit…

Reageer op het artikel "Boekverslag: Kathy's dochter door Tim Krabbé"

Reactie

Henk Janssens, 05-10-2012 09:53 #1
Hoi. Ik vind dit een prima samenvatting. Goedgekeurd dus ;)

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 21-03-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Reacties: 1
Schrijf mee!