InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Hans Koppel 'Je bent nu van mij'

Boekverslag: Hans Koppel 'Je bent nu van mij'

Boekverslag: Hans Koppel 'Je bent nu van mij' 'Je bent nu van mij' is het tweede deel van de thrillertrilogie 'Ze komt nooit meer terug', die Hans Koppel heeft geschreven. In 'Je bent nu van mij' leidt Anna een rustig leven met haar man Magnus en haar dochter Hedda. Alles verandert echter wanneer ze Erik leert kennen en een affaire begint met hem. Maar al snel merkt ze dat Erik niet de casanova is, waar ze van droomde, maar eerder een psychopaat waar ze niet meer vanaf geraakt. Haar leven wordt een ware hel.

Gegevens

  • Originele titel: Kom ska vi tycka om varandra
  • Titel: Je bent nu van mij
  • Auteur: Hans Koppel
  • Reeks: Ze komt nooit meer terug (2)
  • Eerste druk: 2012
  • Eerste druk vertaald in het Nederlands: 2013
  • Vertaling: Corry van Bree
  • Aantal pagina's: 256
  • ISBN: 978-94-005-0045-7

Auteur

Hans Koppel is het pseudoniem van de Zweedse kinderboekenauteur Petter Lidbeck. In 2011 maakte Hans Koppel zijn thrillerdebuut met 'Ze komt nooit meer terug'. Het is het eerste deel van een trilogie, dat elk apart gelezen kan worden.

Samenvatting

Wanneer Anna voor haar werk samen met haar collega's in een hotel logeert, ontmoet ze Erik Mansson. Hij neemt het heft in handen en maakt onmiddellijk duidelijk dat hij Anna wel ziet zitten. Na enige aarzeling gaat ze in op zijn voorstel en heeft een onenightstand.

Anna is zich bewust dat ze iets stoms heeft gedaan door haar man, van wie ze heel veel houdt, te bedriegen. Anna houdt de herinnering van de nacht voor haar en praat er met niemand over. Want ze weet ook dat het opbiechten geen oplossing is, ze had het gezien bij haar ouders. Wanneer haar vader had opgebiecht dat hij verliefd was op een andere vrouw, had haar moeder hem onmiddellijk buiten gesmeten.

Al die gedachten verdwijnen als sneeuw wanneer Erik weer contact opneemt met haar om samen te werken aan een campagne. Anna wil het strikt zakelijk houden, maar het vlees is zwak en ze ontmoet Erik nog enkele keren. Ze realiseert zich dat ze veel te verliezen heeft, maar voelt zich enorm aangetrokken door de jonge man. Anna merkt echter dat hij vreemde trekken vertoont en liegt, dat stimuleert haar dan ook om de relatie te verbreken.

Erik kan niet leven met de beslissing van Anna. Hij begint haar constant te telefoneren en stalkt haar. Anna wordt bang dat ze haar gezin gaat verliezen. Ze merkt dat Erik haar niet zal gerust laten, integendeel hij komt heel dicht bij. Dit ten koste van wie of wat?

Hoofdpersonen

Anna Stenberg

Anna is getrouwd met Magnus, samen hebben ze een tienjarige dochter Hedda. Ze werkt bij de redactie van het tijdschrift Familjejournalen samen met Trude en Sissela.

Trude en Sissela

Ze zijn de collega's van Anna en delen alles met elkaar vooral als het over mannen gaat. Geen van beiden zijn bang van mannelijk schoon en Trude heeft er ook geen moeite mee ondanks ze getrouwd is, om af en toe op een man af te stappen.

Erik Mansson

Erik is een sportieve, jonge man. Hij is een echte gentleman en bespeelt perfect de emoties van Anna. Tot hij zijn zin niet meer krijgt en verandert in een ware psychopaat.

Patsy Hampton

De eenendertigjarige Patsy, was een aantrekkelijke vrouw, die als jongste rechercheur haar carrière gestart had bij moordzaken. Ze was bezig aan een bliksemcarrière en wou hogerop geraken, koste wat het kost.

Kathrine Hansson

Ze is de moeder van Anna. En gaat zelf op onderzoek om haar dochter wat te helpen en vooral gerust te stellen.

Karlsson

Hij is de rechercheur waar Anna bij terechtkan. Hij wil haar helpen, ondanks het feit dat hij wettelijk niet veel kan doen.

Symbolen en motieven

Macht

Erik geniet van de macht die hij over Anna heeft, alhoewel hij er van overtuigd is dat het andersom is. En dat kan hij niet pikken van een vrouw.

Angst

Anna kan niet meer slapen door alle gedachten die door haar heen gaan. Ze heeft schrik dat ze haar gezin zal verliezen als ze opbiecht wat ze gedaan heeft. Ze is ook bang van Erik die haar leven binnen dringt en Anna ziet geen oplossing om hem te stoppen.

Rechtvaardigheid

Erik vindt dat hij geen rechtvaardig leven heeft gehad en de reacties van Anna vindt hij ook alles behalve volwassen. Dus is het haar schuld dat hij dingen doet die zij niet fijn vindt.

Titelverklaring en boekomslag

Op de omslag staat een vrouw die in een bos loopt. Dit kan een verwijzing zijn naar Anna die als wild wordt opgejaagd door Erik, die haar koste wat het kost wil hebben. De titel verwijst naar Eriks obsessie voor Anna.

Structuur en perspectief/vertelwijze

Het verhaal bestaat uit een 99 korte hoofdstukken die in derde persoon zijn geschreven. De hoofdstukken worden afgewisseld qua standpunt. Zo krijg je het standpunt van Anna, Erik, Kathrine, Kent en Karlsson.

Thema

Wanneer fantasie een nachtmerrie wordt.

Tijd en plaats

Het verhaal speelt zich af in 2012 in Zweden.

Evaluatie

Dit boek is geen hoogvlieger qua spanning. De verhaallijn is zelfs vrij voorspelbaar en de schrijfstijl eenvoudig. De hoofdstukken en zinnen zijn kort, waardoor het boek heel snel uitgelezen is. Het verhaal kabbelt wat door rond vrij vlak uitgeschreven personages. Er zat zeker meer in dan er uitgekomen is. Erik is een persoon die veel meer in zijn mars kan hebben, dan er nu is uitgekomen.

Lees verder

© 2016 - 2018 Ibelle31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vreemdgaan: de "Stel Dat" affaireVreemdgaan: de "Stel Dat" affaireWaarom gaat iemand vreemd? Wat zegt het over de vreemdganger als hij of zij twee verschillende relaties heeft? Er zijn v…
Vreemdgaan: de afleiding affaireVreemdgaan: de afleiding affaireEen van de vele motieven om vreemd te gaan is vreemdgaan te gebruiken als een afleidingsmanoeuvre. Een affaire beginnen…
Vreemdgaan: de "Schietstoel" affaireVreemdgaan: de "Schietstoel" affaireOm uit te zoeken waarom iemand vreemdgaat, is het noodzakelijk te weten welke soorten en typen affaires er zijn. Verschi…
Vreemdgaan: de affaire die je overkomtVreemdgaan: de affaire die je overkomtToevallig kom je in een affaire terecht terwijl je al een vaste relatie hebt. Wat zegt deze affaire over het liefdesleve…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: bol.com
  • https://www.hebban.nl/auteurs/hans-koppel#offset_0 - bekeken op 3/03/2016
  • Hans Koppel 'Je bent nu van mij' (ISBN/ 978-94-005-0045-7) - gelezen op 2/02/2016

Reageer op het artikel "Boekverslag: Hans Koppel 'Je bent nu van mij'"

Infoteur: Ibelle31
Laatste update: 15-09-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!