InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Tami Hoag 'De laatste engel' (Kovac en Liska 3)

Boekverslag: Tami Hoag 'De laatste engel' (Kovac en Liska 3)

Boekverslag: Tami Hoag 'De laatste engel' (Kovac en Liska 3) De Amerikaanse schrijfster Tami Hoag (1959) is eerst als romanschrijfster begonnen om dan over te stappen naar het thriller genre. 'De laatste engel' is het derde deel van de Kovac en Liska-serie van haar hand. Eerdere verschenen titels uit deze reeks zijn 'Tot stof vergaan' en 'Doodsengel'. Sam Kovac en zijn partner Nikki Liska worden opgeroepen nadat rechter Carey Moore op een laffe manier is aangevallen. Ze moeten voor haar veiligheid zorgen alhoewel Sam Kovac er van overtuigd is dat het voor een stuk haar eigen schuld is. Wie haalt het ook in zijn hoofd als rechter om een moordenaar als Karl Dahl extra kansen te geven.

Gegevens

  • Originele titel: Prior bad acts
  • Titel: De laatste engel
  • Auteur: Tami Hoag
  • Reeks: Kovac en Liska (3)
  • Eerste druk: 2006
  • Eerste druk vertaald in het Nederlands: 2007
  • Vertaling: Karina Zegers de Beijl
  • Aantal pagina's: 384
  • ISBN: 978-90-443-3642-9

Samenvatting

In de proloog zoekt een man tijdens een hevige storm bescherming in een huis. Wat hij daar ziet is een ware nachtmerrie. Vijftien maanden later staan de officier van justitie, Chris Logan en Kenny Scott, de advocaat van Karl Dahl in de rechtbank om de rechter Carey Moore te overtuigen van hun gelijk. Karl Dahl wordt verdacht van de gruwelijke moorden op een vrouw en haar twee pleegkinderen, die die nacht in hun huis zijn gevonden. Op de plaats delict zijn de vingerafdrukken aangetroffen van Karl Dahl en heeft een buurvrouw hem al enkele keren in de buurt gezien. Wanneer hij gearresteerd werd, had hij ook een halsketting van het slachtoffer in zijn zak.

Wanneer Carey Moore naar huis wil vertrekken na de zware en emotionele dag, wordt ze aangevallen en in elkaar geslagen. De verdachte slaagt er in om te ontsnappen. Sam Kovac, wordt samen met zijn partner Liska op de zaak gezet. Sam is niet direct fan van de rechter en hij is niet alleen, in de zaak tegen Karl Dahl is ze er in geslaagd om vele mensen tegen de haren in te strijken, waardoor ze ook onbewust vijanden heeft gecreëerd. Wanneer blijkt dat het motief van aanval geen roof is zoals men eerst dacht, maar eerder een persoonlijke afrekening, wordt er onmiddellijk gedacht aan Wayne Haas en Bobby, de man en zoon van de vermoorde vrouw. Maar zij zijn niet de enige verdachten.

Eén van de politieagenten die als eerste binnen ging in het huis waar de moorden waren gepleegd, is rechercheur Stan Dempsey. Sinds die avond was hij niet meer dezelfde, wat hij toen gezien had, bleef hem achtervolgen. Hij neemt de zaak heel persoonlijk en wil dan ook de rechter laten inzien dat Karl Dahl de dader is.

Carey ontdekt dat haar man naar prostituees gaat en Sam gelooft het alibi van David Moore niet, wat ook hem op de lijst van de verdachten brengt. Ook de biologische vader van de pleegkinderen heeft redenen genoeg om wraak te nemen op Carrey.
En dan is er nog Karl Dahl, die er in slaagt om te ontsnappen met als doel zijn engel Carey opzoeken en op zijn manier te bedanken.

Het wordt een moeilijke taak voor Kovac en Liska om uit te zoeken wie het op de rechter heeft gemunt, vooral wanneer ze ontvoerd wordt en iedereen vreest voor haar leven.

Hoofdpersonen

Chris Logan

Hij was bekend om zijn hartstocht die hij gebruikte in de rechtszaal, wat er voor zorgde dat hij dikwijls de jury meekreeg, dit tot grote ergernis van sommige rechters.

Kenny Scott

Hij was opgezadeld met het verdedigen van de meest gehate man op dit moment. Ook al was het nog niet uitgesproken in de rechtszaal, voor de meerderheid had Karl Dahl op een gruwelijke manier onschuldige kinderen vermoord.

Carey Moore

Carey had carrière gemaakt als openbaar aanklager bij het OM. Ze is getrouwd met David Moore en samen hebben ze een dochtertje, Lucy. Het is geen gelukkig huwelijk, beiden leven hun eigen leven naast elkaar.

David Moore

Hij is de man van Carey en maakt films en documentaires. Hij en Kovac kunnen vanaf de eerste minuut elkaar niet luchten en doen beiden geen moeite om dit te verbergen.

Karl Dahl

Hij is klusjesman en zo had hij ook enkele klusjes gedaan bij de familie Haas, de dag van de moorden. Een ooggetuige had hem ook die avond gezien in de buurt. Vele mensen vonden hem een engerd. Op zich is hij een onopvallende persoon, die weinig praat, maar wel alles gezien heeft.

Stan Dempsey

Achtentwintig jaar lang was Stan een voorbeeldige politieagent geweest tot de avond dat hij de eerste was om de moorden vast te stellen. De gruwel van de moorden had hem veranderd. Hij was naar de psychiater gestuurd, maar daar kon hij het niet opbrengen om te vertellen wat hij had gezien en wat het met hem als mens had gedaan. Hij kon deze zaak niet objectief bekijken. Aangezien hij werd beschouwd als een risico, kreeg hij een administratieve job.

Privé is zijn leven ook niet fantastisch, hij is gescheiden van zijn vrouw en hun dochter die in Portland woont, zoekt weinig of geen contact met hem.

Sam Kovac

De vijfenveertige rechercheur leeft voor zijn werk, hij is goed in zijn werk en heeft veel mensenkennis. Alhoewel dit privé minder lukt, Sam is reeds twee keer getrouwd en heeft nog steeds niet de geschikte vrouw gevonden. Qua levensstijl houdt hij van een streng dieet: drinken, roken (met af en toe een drang om te stoppen), vettig eten, veel stress en weinig slaap.

Het laatste wat Sam wil is medelijden hebben met de rechter. Ze hield geen rekening met de mensen die net als de slachtoffers afzien. Zoals zijn collega Stan Dempsey en de overgebleven familieleden van het gezin Haas.

Nikki Liska

Nikki is de partner van Sam. Ondanks haar kleine gestalte kan ze haar mannetje staan. Ze heeft een grote mond, maar wat haar partner Sam betreft een klein hartje, ook al zal ze dit niet snel toegeven.

Bobby Haas

Hij is de zeventienjarige zoon van uit het eerste huwelijk van Wayne Haas. Hij was ook diegene die zijn stiefmoeder als eerste had gevonden en nadien geen centimeter wou afwijken van zijn vader.

Symbolen en motieven

Prioriteiten

David Moore heeft er veel moeite mee om de veiligheid van zijn vrouw en dochter als eerste prioriteit te stellen. Hij geeft de indruk dat zijn zaken er onder zullen lijden. Maar misschien zit er wel meer achter?

Wraak

Stan Dempsey kan het niet verkroppen dat Carey Moore zo gevoelig is geworden en de verdachte Karl Dahl een kans wil geven. Hij is er van overtuigd dat Karl de verdachte is en hij wil dan ook dat hij zijn verdiende straf krijgt. Hij wil kost wat kost Carey Moore laten inzien dat hij gelijk heeft en dat ze moeten stoppen met zo gevoelig te zijn. Ze weet niet wat Karl Dahl die vrouw en haar stiefkinderen heeft aangedaan. Door Karl heeft Stan geen leven meer en wie niet horen wil zal voelen.

Veiligheid

De plek waar Carrey zich ooit veilig had gevoeld, haar huis, was nu een plek waar mensen kwamen die ze liever niet zag. Het begon met een dreigtelefoon en ging zo verder tot het moment dat haar dochter en het kindermeisje waren verdwenen en Carrey werd ontvoerd.

Obsessie

Van zodra dat Karl Dahl merkte dat de rechter hem als een persoon zag en niet als de moordenaar, wil hij haar ontmoeten en beter leren kennen. Hij wil hier ook alles voor doen om daarin te slagen.

Titelverklaring en boekomslag

Karl Dahl beschouwt Carrey als zijn ideale engel. Maar de vraag is wat hij met zijn laatste engel heeft gedaan. Wat direct een verwijzing is naar de titel. Op de boekomslag zie je een close-up van een vrouw met gesloten ogen. Het is niet duidelijk of ze enkel slaapt of dood is.

Structuur en perspectief/vertelwijze

Het verhaal dat in derde persoon is geschreven, bestaat uit een proloog en zeventig hoofdstukken. De hoofdstukken worden afgewisseld qua verhaallijn. Zo krijg je het standpunt van de rechter Carey Moore, Stan Dempsey, Sam Kovac, Karl Dahl en Nikki Liska.

Thema

Wie schuldig is moet boeten.

Tijd en plaats

Het verhaal speelt zich af in het heden. In de proloog krijgen we de aanleiding van het proces tegen Karl Dahl. Vanaf hoofdstuk een, zijn we vijftien maanden later. Het verhaal speelt zich af in Minneapolis, USA.

Evaluatie

Dit is een voorbeeld van hoe een thriller in elkaar moet zitten. De korte hoofdstukken, de sterke dialogen en de schrijfstijl van Tami Hoag vormen de basis van dit boek en dan krijg je er nog een verhaal bij vol intriges, waar je van de ene mogelijke verdachte naar de andere wordt geslingerd. De personages zijn mooi uitgeschreven en tot aan het einde blijft het onduidelijk hoe het nu allemaal zit.

Lees verder

© 2016 - 2019 Ibelle31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
recensieEngel van Toni CoppersEngel is een boek van de Vlaamse auteur Toni Coppers. Het boek is uitgegeven door Manteau in 2009. 'Engel' is het tweede…
Lieve Lust, Nederlandse serieLieve Lust. Een Nederlandse (relatie)comedyserie. De serie gaat over zes dertigers die in Amsterdam wonen. Een serie die…
Boekverslag: Karel en de ElegastHier vindt u het boekverslag van Karel en de Elegast. Dit is een oud middeleeuws verhaal dat bewaard is gebleven en vert…
Boekverslag: Erica Spindler 'De zwarte engel'Boekverslag: Erica Spindler 'De zwarte engel'Erica Spindler (1957) is een Amerikaanse schrijfster, die romans en romantische thrillers schrijft. Erica Spindler is on…
Bronnen en referenties
  • Boek: Tami Hoag 'De laatste engel' (ISBN: 978-90-443-3642-9) - gelezen op 27/12/2015
  • https://www.hebban.nl/auteurs/tami-hoag#offset_0 - bezocht op 1/01/2016

Reageer op het artikel "Boekverslag: Tami Hoag 'De laatste engel' (Kovac en Liska 3)"

Infoteur: Ibelle31
Laatste update: 15-09-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!