InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Aimee Carter 'De godinnenjacht'

Boekverslag: Aimee Carter 'De godinnenjacht'

Boekverslag: Aimee Carter 'De godinnenjacht' 'De godinnenjacht' is het tweede deel van vijf boeken uit de reeks 'Kate Winters'. Het is een kortverhaal, dat na het boek 'De godinnentest' komt. Nadat ze getrouwd is met Henry, keert Kate terug naar de mensenwereld waar ze zes maanden lang zonder Henry haar tijd zinvol moet besteden. Samen met James gaat ze op vakantie in Griekenland waar ze een goddelijk avontuur beleeft.

Gegevens

  • Originele titel: The Goddess Hunt
  • Titel: De godinnenjacht
  • Reeks: Kate Winters (2)
  • Auteur: Aimée Carter
  • Eerste druk: 2012
  • Vertaling uit het Amerikaans: Jeanne Dauvillier
  • Aantal pagina's: 62

Auteur

Aimee Carter (24 januari, 1986) is een Amerikaanse schrijfster van young adult-boeken. Naast de reeks met Kate en Henry in de hoofdrol, heeft ze ook de Zac-trilogie en de 'Blackcoat Rebellion'-reeks geschreven. Het eerste deel van de 'Blackcoat Rebellion'-reeks is ondertussen ook in het Nederlands vertaald. Ze gebruikte de Griekse mythologie als achtergrond om de reeks 'Kate Winters' te schrijven.

Samenvatting

Henry en Kate zijn ondertussen getrouwd. Beiden hebben niet lang van hun huwelijk kunnen genieten, want vanaf de lente tot het einde van de zomer leven ze gescheiden. Henry blijft in de godenwereld, terwijl Kate terugkeert naar de mensenwereld, weg van Eden. Uiteindelijk was dat van in het begin de afspraak: zes maanden samen en zes maanden zonder elkaar.

Om de tijd wat te vullen beslist ze op reis te gaan naar Griekenland, terug naar de roots van haar man. Ze vraagt James, haar beste vriend, om haar te vergezellen en hij bereidt de reis tot in de puntjes voor. Alles verloopt goed, tot het moment dat ze verdwalen in een bos en de Gemini-tweeling Pollux en Castor tegen het lijf lopen. De tweeling probeert al drieduizend jaar de wraak van Walter en Henry te ontlopen.

Pollux is dan ook wantrouwig wanneer James hen aan Kate voorstelt. Ze is nu eenmaal de vrouw van Henry, één van de goden die ze liever niet meer terugzien. Na een tijdje vertellen ze het verhaal van hun lot, waardoor ze nooit samen kunnen zijn. Daarvoor zijn de broers gevlucht en worden ze gezocht door de Raad der Goden. Daarnaast zijn ze ook nog vervloekt door Ava, zij heeft er voor gezorgd dat wanneer één van de jongens verliefd wordt op een meisje, de andere ook op haar verliefd wordt.

Wanneer Kate het verhaal hoort, kan ze niet anders doen dan hen helpen en tegen de wil van Walter en haar man ingaan. Ze helpt hen ontsnappen en krijgt hulp vanuit een onverwachte hoek en laat zich niet afschrikken door Walter, die woedend op haar is.

Hoofdpersonen

Kate Winters

Kate is na de testen getrouwd met Henry, de god van de onderwereld. Ze is nog nieuw in de godenwereld en is nog niet helemaal mee met de regels en de manier van werken bij de goden.

Henry/Hades

Hij is de man van Kate en de god van de onderwereld. Zijn scheiding met zijn vrouw valt hem lastig, vooral nu hij weet dat ze samen met James op reis is. Maar dat is de afspraak, gedurende die zes maanden mag ze doen wat ze wil.

James MacDuffy/Hermes

James is de god van de handel en boodschapper van de goden. Hij zou Henry vervangen als god van de onderwereld, als Kate niet geslaagd was in haar testen. Dit zorgt er voor dat hij en Henry niet de beste vrienden zijn, terwijl hij en Kate dit wel zijn.

Walter/Zeus

Zeus is de oppergod en maakt de beslissingen, hij is het dan ook niet gewoon om tegen gesproken te worden.

Ava/Aphrodite

Ava, is de godin van de liefde, de schoonheid en de vruchtbaarheid. Ze is ook de dochter van Walter. Kate is haar beste vriendin en ze verschiet dan ook wanneer ze hoort dat James met haar op vakantie is en zij niet eens meegevraagd is.

Ella/Artemis

Ze is de tweelingzus van Apollo (Theo) en is zelf de godin van de jacht.

Lux/Pollux

Hij is de nukkige kant van de tweeling, die iedereen wantrouwt en alles liever zelf oplost. Hij geeft dan ook zijn zwakheden niet graag toe. Alhoewel ze verschillende vaders hebben, met dezelfde moeder, lijken de broers als twee druppels water op elkaar.

Casey/Castor

Castor is de vriendelijke versie van de tweeling. Hij is ook veel rustiger en is ook de enige die zijn tweelingbroer kalm kan krijgen, wanneer hij weer één of andere woedeaanval krijgt.

Symbolen en motieven

Woede

Kate haalt de woede van Walter (Zeus) op haar nek, wanneer ze haar standpunt over de situatie uitlegt en hem ook duidelijk maakt dat er ook nog gevoelens bestaan.

Dilemma

Henry moet ingaan op de wens van Walter. Maar hij heeft ook geen zin om al direct zijn prille relatie met Kate op het spel te zetten. Want hij weet dat zij een ander idee heeft en het hem moeilijk zal vergeven, wanneer hij de tweeling weer uit elkaar haalt. Hij zit ook met zijn gevoelens naar James toe en hij vertrouwt de man niet samen met zijn vrouw, maar hij wil wel zijn vrouw vertrouwen en haar laten doen wat ze wil doen. Ook al is dat samen met James.

Gevaar

Henry vreest voor de veiligheid van Kate in het gezelschap van Pollux. Ze is zo kwetsbaar en had de regels van de onderwereld nog helemaal niet door.

Titelverklaring en boekomslag

De godinnenjacht, verwijst naar de jacht naar de tweeling die Kate probeert te vermijden en op die manier al kwaad bloed zet bij sommige goden. De boekomslag laat een close-up van een jonge vrouw zien, die getooid is in kledij, die we wel zouden kunnen linken aan goden. Ze kijkt recht naar de lezer.

Structuur en perspectief/vertelwijze

Het verhaal bestaat uit acht hoofdstukken. Elk hoofdstuk vertelt het verhaal vanuit een ander standpunten. Pollux, Kate en Henry komen op deze manier verschillende keren aan bod. Het verhaal is in derde persoon geschreven.

Thema

Liefde overleeft alles. Ook al staan de gedachten van Henry en Kate loodrecht op elkaar wat betreft de toekomst van de Gemini-tweeling, komen ze er sterk uit.

Tijd en plaats

Het verhaal speelt zich af in het heden in Griekenland en ook in Eden Manor, waar de goden wonen.

Evaluatie

'De godinnenjacht' is een kort verhaal dat het vervolg is op 'De godinnentest'. Zonder het eerste boek te lezen, heb je weinig aan dit boek, er worden te veel verwijzingen gedaan naar het vorige boek en de karakters worden ook te weinig uitgelegd om in het verhaal te komen. Het leest heel vlot en is een leuk tussendoortje.

Lees verder

© 2015 - 2019 Ibelle31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is Griekse mythologie?Wat is Griekse mythologie?De Griekse mythologie kan omschreven worden als het geheel van verhalen over de Griekse godenwereld. Zelfs na de ruim tw…
De Grieks-Romeinse godenwereldDe Grieks-Romeinse godenwereldDe Griekse en Romeinse godenwereld zijn in het begin zeer verschillend van elkaar. Toch zijn ze nauw met elkaar verbonde…
Goden en Godinnen van de Griekse mythologieDe Griekse mythologie kent ontelbaar veel goden en godinnen. Sommigen daarvan zijn zeer bekend, zoals Aphrodite en Zeus…
Griekse mythologie, de OlympusGriekse mythologie, de OlympusOm alle het strategisch belang van de berg Olympus te benadrukken werd deze berg uitgeroepen tot de woonplaats van de go…
Griekse mythologie, het schimmenrijkHet mysterie van de dood en wat er daarna met de ziel gebeurt is al heel oud. De Grieken hadden hun god Hades van de ond…
Bronnen en referenties
  • http://gratis-boek.nl/aimee-carter-de-godinnenjacht/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Aimee_Carter - bezocht op 8/10/2015
  • http://www.hebban.nl/auteurs/aimee-carter#offset_0 - bezocht op 8/10/2015

Reageer op het artikel "Boekverslag: Aimee Carter 'De godinnenjacht'"

Infoteur: Ibelle31
Laatste update: 15-09-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!