InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Aimee Carter 'De godinnentest' (Kate Winters 1)

Boekverslag: Aimee Carter 'De godinnentest' (Kate Winters 1)

Boekverslag: Aimee Carter 'De godinnentest' (Kate Winters 1) 'De godinnentest' is het eerste deel van vijf boeken uit de reeks 'Kate Winters'. Het vertelt het verhaal over Kate, die een voorstel krijgt van Henry, god van de onderwereld. Kate accepteert het bizarre voorstel en hoopt op die manier haar zieke moeder te redden. Aimee Carter (1986) gebruikte de Griekse mythologie als achtergrond om deze romantisch, maar ook spannende young adult-reeks te schrijven.

Gegevens

  • Originele titel: The Goddess Test
  • Titel: De godinnentest
  • Reeks: Kate Winters (1)
  • Auteur: Aimée Carter
  • Eerste druk: Mei 2011
  • Eerste druk vertaald in het Nederlands: 2012
  • Vertaling uit het Amerikaans: Jeanne Dauvillier
  • Aantal pagina's: 352
  • ISBN: 978 90 347 5585 1

Auteur

Aimee Carter (24 januari, 1986) is een Amerikaanse schrijfster van young adult-boeken. Naast de reeks van Kate en Henry, heeft ze ook de Zac-trilogie en de Blackcoat Rebellion-reeks geschreven. Het eerste deel van de Blackcoat Rebellion-reeks is ondertussen ook in het Nederlands vertaald.

Samenvatting

In de proloog ontmoeten we Henry en Diana, die een discussie hebben over Henry's toekomst die zal afhangen of ze wel of niet een meisje kunnen vinden die sterk genoeg is om de testen te overleven.

Kate's moeder heeft kanker en wil sterven in haar geboortestad Eden. Dat is dan ook de reden waarom ze samen vertrekken vanuit New York. Kate zou alles doen voor haar moeder, want ze kan een leven zonder haar niet voorstellen en wil dit dan ook zo lang mogelijk uitstellen.

Wanneer Kate naar school gaat ontmoet ze al heel snel James, Dylan en Ava. James is een speciale jongen, die rondhangt met zijn koptelefoon op zijn hoofd. Met James heeft ze onmiddellijk een klik en sluit ze vrij snel vriendschap, alhoewel hij op meer hoopt. Dylan is dan eerder de sportieve bink, die heel vriendelijk is tegen Kate. Dit zorgt er voor dat ze al direct vijand nummer één is van zijn vriendin: Ava. Kate is dan ook enorm verwonderd wanneer Ava haar uitnodigt op een feestje. Door de aanmoediging van haar moeder gaat ze mee en ontdekt al snel dat het een valse list is, die slecht afloopt.

Gelukkig is Henry en zijn hond Ceberus op dat moment aanwezig, zodat hij Ava kan redden op voorwaarde dat Kate op zijn voorstel ingaat. Ze vergezelt Henry als vrouw, gedurende zes maanden vanaf de herfst in het land komt, tot de lente terug keert, dit voor eeuwig. Kate stemt toe, omdat het verhaal zo onwaarschijnlijk is. Maar al snel merkt ze dat Henry haar wijst op haar belofte en deze negeren nare gevolgen heeft.

Henry, ook wel Hades de god van de onderwereld genoemd, is op zoek naar een vrouw, die naast zijn zijde de onderwereld leidt. Sinds het vertrek van zijn vrouw Persephone met een stervelinge, is Henry samen met de raad van goden op zoek geweest naar een geschikte vervangster. Dat was niet zo'n gemakkelijke opdracht, er waren al heel wat kandidates geweest, maar niemand had tot nu toe de testen doorstaan. En hij zat ook vast met een deadline, als hij deze niet haalde, 'vervaagde' hij en kwam er een nieuwe god.

Op voorwaarde dat Henry er voor kan zorgen dat Kate's moeder nog leeft als ze terugkeert, gaat ze samen met hem voor zes maanden naar Eden Manor. Terwijl ze er testen moet doorstaan, waarvan ze niet weet wat het precies inhoudt, leert ze mensen kennen en sluit ze vriendschappen. 's Nachts kan ze genieten van de levensechte dromen met haar moeder en tijdens de dag realiseert ze dat haar band met Henry sterker en sterker wordt. Op zich wil ze zelfs heel graag slagen in haar testen. Maar zal het haar lukken, want af en toe wordt ze geconfronteerd met bedrog en doodsbedreigingen. Want uiteindelijk is niet iedereen even gelukkig met haar komst en de toekomst van Henry.

Hoofdpersonen

Kate Winters

Kate is een onopvallend meisje dat net 18 geworden is al enkele jaren zorgt voor haar zieke moeder met wie ze een sterke relatie heeft. Haar vader kent ze niet.

Henry/Hades

Zijn toekomst hangt volledig af van Kate. Wanneer ze niet slaagt met de testen, zal hij 'vervagen' en er een vervanger komen als god van de onderwereld komen. Hij worstelt met de gevoelens die hij nog heeft voor Persephone, zijn eerste vrouw, die hem verlaten heeft voor een sterveling, omdat ze nooit gelukkig was geweest in hun huwelijk.

James MacDuffy

Hij is de de eerste jongen die Kate op haar nieuwe school ontmoet. Het valt Kate onmiddellijk op dat hij anders is dan de jongens die ze kent. James was jongensachtig, maar had ook iets volwassen over hem.

Ava

Ava, een knap blond meisje, ziet Kate onmiddellijk als een rivale, die ze ver van Dylan, haar vriend en verboden terrein voor anderen, wou houden. Maar eenmaal verenigd in Eden Manor worden zij en Kate de beste vriendinnen tot ze betrokken wordt bij een fataal gevecht tussen twee van haar minnaars.

Diane/Demeter

Ze is de beste vriendin van Henry en ook de moeder van Persephone, de vrouw die Henry ooit gehad heeft. Ze doet er alles voor om Henry te overtuigen om het niet op te geven om op te zoek te gaan naar een oplossing, zodat hij binnen 20 jaar zal 'vervagen'.

Symbolen en motieven

Schuldgevoelens

Kate geeft zichzelf de schuld van wat er allemaal gebeurd is met Ava. Ze is er van overtuigd dat er niets zou gebeurd zijn, moest ze niet in Eden aanwezig geweest zijn.

Woede

Kate begrijpt Henry's acties niet naar Ava toe en wordt overspoeld van woede omdat ze niets kan ondernemen. Ze voelt zich ook bedrogen wanneer ze merkt dat ze mensen van Eden terug tegenkomt maar nu met een andere naam en een andere functie.

Dilemma

Tijdens het verhaal komt Kate dikwijls voor hartverscheurende keuzes. Zo moet ze kiezen tussen Ava en haar moeder, straffen bedenken voor sommige mensen waarvan ze nooit had verwacht dat ze haar vertrouwen zouden schenden, jaloers zijn op de liefde die Henry nog heeft voor Persephone of net begrip hebben voor zijn lijden.

Eenzaamheid

Kate realiseert zich dat haar leven enkel uit haar moeder en zijzelf bestaat. Ze heeft geen vrienden en vriendinnen, noch familie waar ze op kan terug vallen als haar moeder sterft. Ze zou helemaal alleen zijn en het feit dat ze in Eden Manor omringd wordt door mensen, die schijnbaar toch om haar geven, geeft haar een warm gevoel. En versterkt ook haar volharding om te slagen in de testen en zo te kunnen terugkeren.

Titelverklaring en boekomslag

De godinnentest, verwijst naar de testen die Kate moet uitvoeren om te slagen in haar opdracht en zo aan de zijde van Henry, de onderwereld te leiden. De boekomslag laat een jonge vrouw zien, die getooid is in kledij, die we wel zouden kunnen linken aan goden. Ze ligt in de natuur te kijken naar de lezer.

Structuur en perspectief/vertelwijze

Het verhaal bestaat uit een gids voor de goden, een proloog en 20 hoofdstukken. Elk hoofdstuk heeft een titel die kort samenvat waar het hoofdstuk afspeelt of waarover het gaat. Het boek is opgedragen aan de vader en moeder van de auteur. De proloog is in derde persoon geschreven, terwijl de rest van de hoofdstukken in de ik-persoon (Kate) zijn geschreven.

Thema

Relatie tussen ouders en kinderen. Vanaf het begin merk je dat Kate een sterke relatie heeft met haar moeder. Ze wil dan ook alles doen om de tijd met haar moeder zo lang mogelijk te maken, om geen afscheid te moeten nemen. Ook al betekent dit om een stap in het onbekende te zetten en dingen te doen die ze nog nooit in haar leven heeft moeten doen.

Niets is wat het lijkt. Kate wordt constant geconfronteerd met dingen die voor haar logisch bleken, maar opeens toch een andere wending krijgen. Zo merkt ze dat Ava een fantastische vriendin is, ook al zou je dat niet in het begin van het verhaal gezegd hebben.

Tijd en plaats

Het verhaal speelt zich af in het heden in de geboortestad van Kate's moeder; Eden, een schiereiland in Michigan, USA. Eden is een klein stadje, waar voor jongeren weinig te beleven valt. Wanneer Kate Henry ontmoet gaat het verhaal verder in Eden Manor, waar de goden leven. Eden Manor is een gigantisch landhuis met enorm veel land erom heen.

Evaluatie

'De godinnentest' is een mooi voorbeeld van een goed geschreven young adult-boek. Je hebt de romantiek, meisje ontmoet een god, die haar vriendin en moeder kan redden. Er is spanning tussen de verschillende personages, die op de juiste wijze wordt opgedreven. En dan is er het plot, waar je dan beslist 'wil ik nu verder lezen of niet?' De Griekse mythologie als achtergrond is de rode draad in het verhaal en stimuleert ook om eens wat verder te zoeken, hoe het nu allemaal zit met die goden. En dat is mooi meegenomen. Het verhaal leest vlot, er zijn momenten dat het wat rustig aan gaat, maar het blijft de nieuwsgierigheid prikkelen om verder te lezen.

Lees verder

© 2015 - 2019 Ibelle31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is Griekse mythologie?Wat is Griekse mythologie?De Griekse mythologie kan omschreven worden als het geheel van verhalen over de Griekse godenwereld. Zelfs na de ruim tw…
De Grieks-Romeinse godenwereldDe Grieks-Romeinse godenwereldDe Griekse en Romeinse godenwereld zijn in het begin zeer verschillend van elkaar. Toch zijn ze nauw met elkaar verbonde…
Goden en Godinnen van de Griekse mythologieDe Griekse mythologie kent ontelbaar veel goden en godinnen. Sommigen daarvan zijn zeer bekend, zoals Aphrodite en Zeus…
Griekse mythologie, de OlympusGriekse mythologie, de OlympusOm alle het strategisch belang van de berg Olympus te benadrukken werd deze berg uitgeroepen tot de woonplaats van de go…
Griekse mythologie, het schimmenrijkHet mysterie van de dood en wat er daarna met de ziel gebeurt is al heel oud. De Grieken hadden hun god Hades van de ond…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: bol.com
  • 'De godinnentest', 2012, ISBN: 978 90 347 5585 1
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Aimee_Carter - bezocht op 8/10/2015
  • http://www.hebban.nl/auteurs/aimee-carter#offset_0 - bezocht op 8/10/2015

Reageer op het artikel "Boekverslag: Aimee Carter 'De godinnentest' (Kate Winters 1)"

Infoteur: Ibelle31
Laatste update: 15-09-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!