InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag: Intensive Care door Rosita Steenbeek

Boekverslag: Intensive Care door Rosita Steenbeek

Boekverslag: Intensive Care door Rosita Steenbeek Na een ernstig ongeluk belanden Rosita Steenbeek en haar moeder op de Intensive Care van het ziekenhuis. In dit boek vertelt Rosita hoe de tijd tussen het ongeluk en het ontslag uit het ziekenhuis verlopen is. In dit artikel vind je het boekverslag en de samenvatting van het boek "Intensive Care" door Rosita Steenbeek.

Algemene informatie:

Titel: Intensive Care
Auteur: Rosita Steenbeek
Verschenen in: 2004
Uitgeverij: Prometheus
Aantal blz.: 165

Korte samenvatting van de inhoud:

Rosita, haar moeder en haar neef Tado zijn op weg naar huis. Ze hebben net een diner gehad bij een tante, om Rosita's vader nog eens te herdenken, welke vlak daarvoor overleden is. Plotseling verliest Tado de macht over het stuur, en knalt tegen een boom. Tado is op slag dood, moeder heeft haar nek gebroken, en Rosita haar rug. Moeder komt in eerste instantie op de Intensive Care terecht, Rosita op de Medium Care. Al snel gaat het beter met Rosita, en verhuist zij naar een andere afdeling, terwijl moeder naar de Medium Care verhuisd. Rosita's herstel verloopt spoedig, terwijl het met moeder niet echt geweldig gaat. Moeder weet nog niet dat Tado overleden is, daar is ze nog niet aan toe om dat te weten. Moeder slaat allerlei wartaal uit, ze ziet bijvoorbeeld een ruimteschip met marsmannetjes in de kamer, wat veroorzaakt wordt door een tekort aan zout. Als haar zoutpeil weer goed is, verteld men haar dat Tado overleden is, wat een grote klap teweeg brengt bij haar. Langzaam maar zeker herstellen zowel Rosita als moeder. Ze brengen veel tijd met elkaar door, liggen samen op de kamer, hebben elkaars hand vast, en doen revalidatie-oefeningen. Rosita moet bijvoorbeeld iedere dag 3 balletjes omhoog blazen in een plastic buis. Op een dag mag Rosita naar huis, ze gaat bij een vriendin van haar wonen, en revalideert daar.

Na een tijd mag ook moeder weer naar huis, en samen gaan ze weer naar het ouderlijk huis. Daar komen ze allerlei
spullen van Rosita's vader tegen, zoals zijn klompen die nog altijd voor de deur staan, en zijn kleding. Ook vinden ze een stapeltje kleding dat over de stoelen in de slaapkamer hangt, de kleding die zij op de dag des onheils droegen.

De verdieping:

Tijd en ruimte:

Het verhaal speelt zich denk ik in de 21e eeuw af, aangezien de apparatuur in de ziekenhuizen nogal bij de tijd is. Het grootste gedeelte van het verhaal speelt zich af in het ziekenhuis, met af en toe wat flashbacks naar Italië, waar Rosita vaak kwam voor haar ongeluk.

De wijze van vertellen:

Het verhaal wordt verteld vanuit de ik-persoon. De ik-persoon is Rosita Steenbeek.

Spanning:

Echte momenten van spanning waren er niet te vinden in het verhaal. Er zijn geen levensbedreigende situaties voorgekomen of iets dergelijks, het enige spannende zou je het eerste hoofdstuk kunnen noemen, waarin het ongeluk en de weg naar het ziekenhuis met de ambulance beschreven worden.

Thema en motieven:

Het thema van het boek is de periode van rouw die men kent na een sterfgeval, de trauma's die je over kan houden aan een ongeluk en het revalidatieproces van Rosita en haar moeder.

Personages:

  • De ik-persoon: Het verhaal wordt verteld door Rosita Steenbeek. Zij is een vrouw van rond de dertig (gok ik), met familie in Italië. Ze heeft onlangs haar vader verloren, en ligt nu in hetzelfde ziekenhuis als waar haar vader kwam te overlijden.
  • De moeder: De moeder is vrij weinig over bekend, behalve dan dat ze nog een zoon en een dochter heeft naast Rosita.

Titel, ondertitel en motto:

De titel is 'Intensive Care', wat waarschijnlijk slaat op de intensieve zorg die Rosita en haar moeder krijgen als ze in het ziekenhuis beland zijn. Het motto is 'voor mijn moeder', waaruit ik afleid dat Rosita het boek aan haar moeder heeft opgedragen, aangezien zij ook een heel belangrijke rol in het verhaal heeft.

Relatie tussen tekst en auteur:

Het boek is autobiografisch.
Gerelateerde artikelen
Intensive care: intensieve zorg of patiëntenbewakingIntensive care: intensieve zorg of patiëntenbewakingIntensive care: de paiëntenbewaking. Dit is een gespecialseerde afdeling in een ziekenhuis. Op de intensive care liggen…
Preventief gebruik antibiotica op intensive care zinvolPreventief gebruik antibiotica op intensive care zinvolOnderzoek van het Universitair Medisch Centrum Utrecht heeft aangetoond dat in Nederland jaarlijks honderden doden kunne…
Intensive Care UnitIntensive Care UnitDe intensive care is een speciale afdeling in het ziekenhuis, waar de mensen liggen die de meest intensieve zorg nodig h…
Hartklepoperatie en intensive careZodra de anesthesist de patient onder narcose heeft gebracht, merkt de patient niets van wat er vervolgens allemaal gebe…
Bloemen laten bezorgen in een ziekenhuisBloemen laten bezorgen in een ziekenhuisNiets is vervelender dan een geliefde of naaste in het ziekenhuis, zeker als je niet in de gelegenheid bent om even bij…

Reageer op het artikel "Boekverslag: Intensive Care door Rosita Steenbeek"

Infoteur: Melod
Laatste update: 08-11-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!