InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > Getuigen en enthousiasme in de catechese

Getuigen en enthousiasme in de catechese

Getuigen en enthousiasme in de catechese Getuigen en enthousiasme worden vaak niet gezien als een werkvorm voor de catechese. Het is niet goed als we gaan leunen op een werkvorm terwijl er geen getuigenis en enthousiasme aanwezig is. De ambtsdragers of jongerenwerkers moeten de werkvorm vertalen naar de jongeren. De toegepaste werkvorm staat of valt met het enthousiasme en getuigenis van de persoon die voor de groep staat.

Imitatie en Identificatiefiguren als werkvorm

Mensen die inspireren, iets uitstralen, zijn van grote betekenis in de catechese. God werkt doormiddel van mensen met Zijn Heilige Geest. Soms zijn dit heel bijzondere mensen. Een goed voorbeeld is het evangelisatiewerk van de Biker Bijbel. Jongens op een motor en een motorjack aan met op de achterkant ‘I love Jezus’. Nu is dat natuurlijk geen dagelijkse praktijk om op die manier in de kerk te werken maar dat is ook de wereld waarin het evangelie vertelt moet worden. Als we mensen tot geloof zien komen die in een andere extreme wereld dominant aanwezig zijn, dan wekt dat nieuwsgierigheid bij jongeren.

Volharden, leren handelen en getuigen

Nadat men tot geloof is gekomen breekt er een tijd aan om te volharden. Staande blijven tegen vele verleidingen. Handelingen en handelspatronen worden vastgelegd en komen automatisch naar boven als ze door bepaalde omstandigheden worden opgeroepen. We spreken van gedrag als handelingen zo geautomatiseerd zijn dat ze buiten de wil om gaan. We spreken van handelen, als de daden bewust plaats vinden. Een methodiek vraagt altijd een goede manier van doceren. Getuigen kan hierbij een goede vorm zijn. Getuigen van eigen geloofservaring, getuigen van volharden, getuigen van het eigen handelen komt bij jongeren herkenbaar over. Hier komt dan ook weer het identificerende karakter naar voren waar jongeren zich aan op kunnen trekken.

Vertrouwen

Basisvertrouwen (basic-trust): Liefde en aandacht zijn basis elementen voor kinderen en jongeren. In elk onderwijsleertraject is vertrouwen van fundamenteel belang. In het geloofsleven heeft men ook met onderwijs te maken. Het is bepalend voor de wijze waarop men op latere leeftijd in het leven staat en met name de verhouding tot God ervaart. Met name in de psychiatrie is veel onderzoek gedaan naar het belang van basisvertrouwen en stelt men het ontbreken ervan als een grond voor neurotische ziekten.

Waarom didactische werkvorm bij catechese

Werkvormen zijn er niet om de catechese op te leuken. Het is wel om catechese aantrekkelijker te maken. Het geeft betere aansluiting van de schoolsituatie, en om orde en motivatie te bevorderen. Aandacht aan de didactische werkvorm heeft ook als doel om de stof beter te kunnen verwerken en om meer bewustwording tot stand te brengen. De keuze van de juiste didactische werkvorm is van fundamenteel belang in verband met de verschillende intelligentie niveaus. Wanneer beter op de schoolsituatie aangesloten kan worden bevorderd men het interactieve leren. Primair gaat het om een bewustwordingsproces waardoor de jongeren door middel van creatief denken en handelen, leert participeren in zijn (kerkelijke) omgeving. Jongeren willen iets doen ook al lijkt dat vaak niet zo. De didactische vorm speelt een belangrijke rol maar eveneens vraagt het van de leider of predikant inzet, betrokkenheid en affectiviteit met de jongeren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Getuigen en enthousiasme in de catechese"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 19-03-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Schrijf mee!