InfoNu.nl > Educatie en School > Huiswerk > Digitaal leren de voor- en nadelen op een rijtje

Digitaal leren de voor- en nadelen op een rijtje

Digitaal leren de voor- en nadelen op een rijtje Het leren van woordjes kan lastig zijn. Je bent snel afgeleid of je krijgt ze gewoon niet in je hoofd. En eigenlijk veel te snel gaat je boek aan de kant en de laptop of tv aan. Niet de juiste keuze, maar wel begrijpelijk. Leren uit een boek is gewoon niet leuk! Maar... tegenwoordig kan je heel simpel via internet leren. Leuk, snel en makkelijk! Wat willen we nog meer?

Het leren

Leren uit een boek is lastig. Bij woordjes moet je de ene taal bedekt houden en dan niet in de verleiding komen om je hand, of wat er ook op ligt, nét dat kleine beetje extra te verschuiven dat je kan zien wat het antwoord is. En bij hele lappen tekst is je aandacht veel te snel ergens anders.

Dit is op te lossen door een samenvatting te maken, je leert de stof al terwijl je de samenvatting maakt en het is ook in je eigen woorden wat meestal makkelijker onthouden is. Maar nu is het ook begrijpelijk dat je helemaal geen tijd hebt om samenvattingen te gaan zitten maken. Je kan je tijd veel nuttiger besteden!

Internet en TV

Tegenwoordig zijn de mensen niet meer bij hun laptop of tv weg te slaan. Hierdoor komt het huiswerk op een lager treetje, en wordt vaak ook gewoon niet gemaakt. Even overschrijven uit een antwoordenboek kan, maar weest nou even eerlijk; wat leer je ervan? Het doel is toch om met zo min mogelijk werk, zo hoog mogelijke cijfers te halen? En met het overschrijven uit een antwoordenboek lukt dat echt niet. Het eerste waarschijnlijk nog wel, maar het tweede in de meeste gevallen niet. Er moet dus een andere manier zijn om je tijd zo leuk en efficient mogelijk in te delen.

Op internet zijn heel veel mogelijkheden om te leren. Je kan er alles vinden. Van samenvatting tot woordenlijst en van (diagnostisch)proefwerk tot oefenvragen. Dus waarom maken we daar niet handig gebruik van? Als de mogelijkheid er is moet je die toch met beide handen aanpakken?

Ook van de tv kan je een hoop oppikken voor school. Kijk bijvoorbeeld eens naar een Engelse zender als BBC of Eurosport. Op Eurosport komen allerlei sporten voorbij, dus voor ieder wat wils. Maar dan moet je ook wel echt de Engelse Eurosport hebben en niet de Nederlandse ;)

Ook voor je Duits kom je met de TV een eind, er zijn genoeg Duitse zenders die wij hier in Nederland ook gewoon kunnen ontvangen. Kijk bijvoorbeeld het nieuws (Nachrichten). De meeste actuele onderwerpen zijn hier in Nederland dan ook wel in het nieuws, dus snap je vrij snel waar het over gaat.

Ditzelfde geldt voor andere talen als Italiaans, Spaans, Frans en noem ze maar op. Overal is wel een zender van, hetzij op je gewone tv hetzij op tv online.

Waar kan je leren op internet?

Op internet kan je heel makkelijk leren. Neem bijvoorbeeld WRTS.Op deze site kan je op velen manieren overhoren. En het kost je helemaal niets (!). Je kan kiezen uit zelf je lijsten invoeren, wat overigens heel makkelijk gaat, of je lijst downloaden. Aan het downloaden zit wel een risico. Het betekend dat het door een ander gemaakt is en dat er fouten in kunnen zitten. Als je deze fouten niet opmerkt kan je het dus verkeerd gaan leren. En afleren is moeilijk, dus dat moet je zien te voorkomen.

Als je toch besluit je lijsten te downloaden kun je naar Woordjesleren gaan. Je klikt op je vak en zoekt vervolgens je lijst. Let dan wel op dat de beoordeling hoog is (liefst 5 sterren) en kijk even snel of je (veel) fouten ziet. Als je zelf al veel fouten ziet staan kan je beter opzoek naar een andere lijst. Heb je een goede lijst gevonden dan klik je hem aan en vervolgens klik je op opslaan in wrts. Dan gaat hij downloaden en hoef je hem in wrts alleen nog maar een titel te geven en de talen erbij te zetten.

Om wrts te kunnen gebruikten moet je je daar wel aanmelden. Wrts is heel makkelijk in het gebruik. Je kan elke lijst op verschillende manieren overhoren en krijgt aan het eind een cijfer. De beste manier om te overhoren is om het rondje 'goed overhoren' aan te klikken en niet 'snel overhoren'. Bij 'goed' krijg je elk woord dat je fout hebt terug, net zo lang tot je hem goed doet. Bij 'snel' is dit niet, en gaat de overhoring gewoon door.

Nadelen van digitaal leren

Je zit natuurlijk nog steeds op internet, het risico dat je dan toch een nieuw tabblad opent en iets anders gaat doen is groot. Je moet jezelf er toe kunnen zetten om te leren. Zeg bijvoorbeeld: Als ik een 8 of hoger voor de overhoring op WRTS heb dan is het goed en mag ik even iets anders doen. Is het lager doe ik de overhoring nog een keer en net zo lang tot het goed gaat. Meestal weet je het met het onderdeel Toets na 2 of 3 keer wel redelijk goed. Je moet dan wel eerst even een andere optie gebruikt hebben om al een beetje een idee te hebben van de betekenissen. De handigste optie om te gebruiken is dan om 'alleen medeklinkers' te tonen. Een toets duurt niet heel lang, meestal rond de 5 a 6 minuten. Maar dat ligt ook aan het aantal woordjes dat je hebt. Bij weinig woorden is het korter dan bij veel woordjes. En met weinig fouten ben je sneller klaar dan wanneer je er veel maakt.

Samenvattingen online

Online zijn veel samenvattingen te vinden. De kunst is dan ook om juist die samenvatting die je nodig hebt er uit te halen. Er zit namelijk een hoop zooi tussen. Op scholieren.com vind je er heel veel. Maar ze zijn lang niet altijd goed. Op die site kan het wel eens van belang zijn, afhankelijk naar wat je zoekt, om te kijken uit welke klas en niveau de persoon komt die hem gemaakt heeft. Zit die persoon bijvoorbeeld in 2VMBO-basis, en jij in 4VWO dan is het niet handig om die samenvatting te gebruiken. Dan kan je beter even verder zoeken er er een zoeken die uit 4 of 5 HAVO, of 4, 5, 6 VWO/GYMNASIUM komen. Let wel op dat het ook niet te moeilijk wordt. Een docent merkt dat gelijk, dus doe geen moeite. Kijk goed of de gemaakte samenvatting overeen komt met de leerstof.

Helaas blijft het feit dat je het allemaal beter zelf kan doen, je leert er meer van en zit niet achteraf met problemen door fouten in de leerstof. Veel succes met leren!

© 2011 - 2017 Anyssa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afkorting en vertaling ministeriesAfkorting en vertaling van alle ministeries in Nederland. Vertaald in zowel het Engels, Duits, Frans en Spaans. Tevens v…
Makkelijk en snel woordjes lerenHet leren van woorden is een vereiste bij veel vakken zoals Frans, Duits, Latijn, Grieks en Spaans. Veel mensen hebben e…
Tips - Het beter leren (en onthouden) van woorden of zinnenHet leren van woordjes en zinnetjes komt tegenwoordig veel voor in het leren van talen op school. Woordjes leren wordt v…
De Italiaanse taalCiao! Een welbekend Italiaans woord. Het Italiaans maakt deel uit van de groep Romaanse talen, waar onder andere ook het…

Reageer op het artikel "Digitaal leren de voor- en nadelen op een rijtje"

Infoteur: Anyssa
Gepubliceerd: 30-11-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Huiswerk
Schrijf mee!