InfoNu.nl > Educatie en School > Huiswerk > De Da Vinci Code

De Da Vinci Code

De Da Vinci Code In deze boekbespreking ga ik beknopt de kenmerken, de feiten en fictie van elkaar scheiden, en mijn eigen mening geven over de 'Da Vinci Code'.

Samenvatting

Op een avond wordt de beroemde conservator van het Louve, Jacques Saunière, brutaal vermoord door een grote albino. Voor de albino Jacques Saunière vermoordde, sprak hij over een geheim. Een geheim voorwerp dat kennelijk door Jacques Saunière en een geheime genootschap, de priorij van Sion, veilig wordt bewaard. Maar Saunière zwijgt als het graf en voor hij doodgaat, laat hij nog een boodschap achter. Hij legt zich in de vorm van de mens van Vetruvius van Leonardo Da Vinci.
Robert Langdon, een hoogleraar Religieuze Symboliek aan Harvard University, wordt door de politie als hoofdverdachte aangewezen en staat op het punt om gearresteerd te worden tot Sophie neveu, de kleindochter van de vermoorde Jacques Saunière.
Sophie vertelt Robert alles wat hij weet over haar opa en de priorij van Sion. Jacques Saunière was namelijk de grootmeester van de priorij van Sion. Een genootschap waarvan onder andere Leonardo Da Vinci, Isaac Newton en meer, grootmeester van zijn geweest.
Deze priorij was een geheim genootschap dat één van de grootste geheimen van de geschiedenis van de mens beschermde, de heilige graal.
Dit geheim proberen Sophie en Robert te ontdekken door een aantal sporen te volgen die Jacques Saunière heeft achtergelaten. Dit is wel niet makkelijk want ze worden achternagezeten door de politie en er is ook nog concurrentie bij de zoektocht naar de heilige graal. De moordenaar van Jacques Saunière, een albino van het opus dei, zit Sophie en Robert op de hielen en probeert hen zelfs meermaals te vermoorden.

Het boek De Da Vinci Code is geschreven door de ondertussen zeer beroemde Dan Brown die ondermeer bekend is door Het Bernini Mysterie, De Delta Deceptie of Het Juvenalis Dilemma. Het wordt uitgegeven door uitgeverij Luitingh en de eerste druk was in januari 2004. De Da Vinci Code telt 429 pagina’s.

De Da Vinci Code is een ondertussen zeer bekend boek, het is veel in de media geweest omdat er een vrij excentrieke theorie was over wat de heilige graal precies is.
Wij wilden graag deze theorie lezen, en kijken wat er van zou kunnen kloppen en wat niet. We gingen ook allemaal meteen akkoord met de keuze van het boek.

Dan Brown

Dan Brown geboren op 22 juni 1964, is een Amerikaans schrijver van detective-thrillers. Zijn boeken behoren tot het genre van de fact fiction, waarbij een fictief verhaal wordt verteld tegen een herkenbaar en realistisch decor.
Brown werd in 1964 geboren in Exeter in de staat New Hampshire. Hij groeide op op de campus van de Philips Exeter Academy, een van de meest prestigieuze kostscholen van Amerika. Zijn vader was daar leraar wiskunde.
Dan Brown studeerde Engelse literatuur en Kunstgeschiedenis aan het Amherst College (Massachusetts)en haalde in 1986 zijn diploma. Bovendien studeerde hij ook nog in het Spaanse Sevilla. Na zijn studie gaf hij, net als zijn vader, enige tijd Engelse les aan de Philips Exeter Academy, waar hij vroeger zelf ook op zat.
In 1998 verschijnt de eerste roman van Dan Brown: Digital Fortress. Het boek werd later in het Nederlands uitgebracht onder de titel Het Juvenalis Dilemma. Dan Brown breekt breekt echter internationaal door met zijn vierde boek: de Da Vinci Code, dat in in tientallen landen maandenlang de bestsellerlijsten aanvoerde.

Thema

Het centrale thema van het boek is de bijbel en voornamelijk dan het verhaal van Jezus en de heilige graal. In het boek beweert Dan Brown dat de heilige graal helemaal geen beker is waaruit Jezus op het laatste avondmaal uit gedronken zou hebben, maar eigenlijk is Maria Magdalena de Heilige Graal. Jezus was niet als de zoon van God naar de Aarde gekomen, hij was een sterfelijke profeet die de boodschap van God verkondigde en hij was getrouwd met Maria Magdalena. Maria was van koninklijke afkomst en samen met Jezus had ze een dochter, dit kind legde de grondslag van het koningsgeslacht der Merovingers. De Merovingen waren een dynastie van Frankische koningen, die een regelmatig veranderend gebied in delen van het huidige Frankrijk en Duitsland regeerden van de 5e tot de 8e eeuw. Vaak wordt de Heilige Graal aangeduid met San Greal, maar eigenlijk moet men het lezen als Sang Real, wat Koninklijk Bloed betekent. De Heilige Graal is dus niet de heilige drinkbeker, maar de stamboom van Jezus.

Dan Brown vertelt dat dit geheim eeuwenlang bewaard werd door een genootschap, de priorij van Sion. Deze priorij heeft in de loop van de geschiedenis zeer bekende wetenschappers en kunstenaars als grootmeester gehad zoals Isaac Newton maar ook Leonardo Da Vinci en zou afstammen van de Tempeliers, die het geheim voor de priorij bewaarden.
Brown beweert ook dat Da Vinci tal van symbolen in zijn werk had verborgen. In ‘het laatste avonmaal’ blijkt het figuur links van Jezus geen man van de twaalf apostelen, maar een vrouw te zijn, namelijk Maria Magdalena, waar Petrus dreigende gebaren naar maakt. Ook symboliseren Jezus en Maria samen de letter M, dat staat voor Maria Magdalena.

Voor de kenners is het eigenlijk al sinds 1993 geen nieuws meer, maar voor de miljoenen lezers van Dan Browns bestseller De Da Vinci Code, kwam het aan als een schok. Het hele boek is fictie. Brown heeft altijd gezegd dat zijn thriller draait rond een historische kern. Het verhaal dat Jezus een zoon zou hebben gehad en dat de Merovingers, maar ook Leonardo Da Vinci en de huidige Britse familie Sinclair van de zoon van God zouden afstammen, zou wél een waarheid bevatten. Brown baseert zich daarvoor op de zogenaamde Dossiers Secrets. Die documenten werden in 1967 in de Parijse Bibliothèque Nationale gedeponeerd. Ze vertellen het verhaal van de Priorij van Sion, een genootschap dat de geheimen van de Tempeliers tot op heden zou hebben bewaard. Het grote geheim betreft precies de nazaten van Christus. De Vlaamse Tempelierspecialist Edgar Simons publiceerde in 2005 het boek, Achter de schermen van de Da Vinci Code – De definitieve ontmaskering van de Priorij van Sion. Daarin schrijft hij wat hij en een aantal andere kenners al meer dan tien jaar weten.

Het hele verhaal van de Priorij van Sion en de Dossiers Secrets komt namelijk uit de duim van een zekere Pierre Plantard, een meesteroplichter. Hij werd in 1993 ondervraagd door een onderzoeksrechter omdat hij een medewerken van François Mitterand had genoemd als grootmeester van de geheime Priorij van Sion. Tijdens dat verhoor geeft Plantard toe dat zowel de Priorij als de Dossiers Secrets op lucht zijn gebouwd. Bij een huiszoeking worden dozen vol vervalste doucmenten gevonden. Plantard is in 2000 overleden en heeft het succes van De Da Vinci Code dus niet kunnen meemaken. Nog pijnlijker voor Dan Brown is dat Plantard in de definitieve versie van de vervalste Dossier Secrets Leonardo Da Vinci niet eens meer noemt als grootmeester. Dus zelfs wie tegen beter weten in gelooft dat de mysterieuze documenten in de Parijse bibliotheek echt zijn, zal moeten toegeven dat ze niks met Da Vinci te maken hebben.

Orde van de Tempeliers

Dan Brown heeft de Orde van de Tempeliers ook op één lijn gebracht met de Priorij van Sion, en hij zegt dat de Tempeliers werden uitgeroeid door Paus Clemens V. Wat Brown niet vermeldt is dat de Tempeliers niet door deze paus, maar door de Koning van Frankrijk werden uitgeroeid. De reden was dat Koning Philips de Schone jaloers was op de internationale rijkdom en macht van de Tempeliers. Bovendien had Philips enorme schulden gemaakt bij de Tempeliers die soms fungeerden als bankiers. Om van deze schulden af te komen zocht de koning een reden om zijn schuldeiser buiten de wet te plaatsen en vervolgens uit de weg te ruimen. Overigens werd deze praktijk ook vaak toegepast ten aanzien van Joodse bankiers. Na de nodige geldsommen 'geleend' te hebben werden de joodse bankiers vervolgd en vermoord of verjaagd uit het land.
Philips was een paar jaar tevoren trouwens door de vorige paus geëxcommuniceerd wegens een ernstig conflict. Het is Koning Philips geweest die persoonlijk opdracht gaf de Tempeliers op vrijdag 13 oktober 1307 overal gelijktijdig op te pakken en vervolgens te liquideren, dit is ook de reden waarom vrijdag de 13de als een ongeluksdag wordt aanzien. Paus Clemens V echter wilde de Tempeliers juist beschermen en de schade beperken. Deze paus heeft de Orde van de Tempeliers ook nooit veroordeeld. De Orde van de Tempeliers zou overigens door Paus Johannes Paulus II weer in ere zijn hersteld in 2004/2005.

Opus Dei

In het boek wordt Opus Dei ook voorgesteld als een hedendaagse verschijning van een corrupte Katholieke Kerk die door machtspolitiek probeert de waarheid te onderdrukken. Het boek van Dan Brown begint met een moord die gepleegd wordt door een lid van Opus Dei, een albino die als monnik ook een pij draagt. Maar Opus Dei kent geen monniken en zij dragen ook geen pijen. De priesters zijn geen paters, maar gewoon wereldheren. De leden zijn gewone leken die geen wijding hebben ontvangen. Met een kloosterorde of congregatie hebben zij nooit iets te maken gehad. Ook hebben leden van deze lekenbeweging niets te maken met moord of diefstal zoals in het boek van Brown wordt beweerd. In de Da Vinci Code wordt beweerd dat leden van Opus Dei zichzelf op een extremistische wijze tuchtigen. Maar Opus Dei-priesters raden de leden dit soort praktijken juist af. De boetedoening die zij bezigen is gematigd: bijvoorbeeld geen boter op je boterham smeren, of minder vaak naar de televisie kijken en meer bidden, zoals de rozenkrans; verdergaande boetedoeningen zoals de Cilice en de gesel zijn voorbehouden aan bepaalde leden, en hun gebruik leidt niet tot verwondingen. Het boek van Brown schetst een beeld van deze Spaanse lekenbeweging waarvan een buitenstaander de indruk krijgt met een soort misdadigersorganisatie van doen te hebben.

Eigen mening

De Da Vinci Code was een zeer goede thriller en je leeft je zo in, in het verhaal. Maar Dan Brown ging te ver met te zeggen dat het boek gebaseerd is op feiten en dus eigenlijk de waarheid is. Maar door nader onderzoek te doen zijn we tot de conclusie gekomen dat het grootste deel van Brown zijn boek is gebaseerd op eigen interpretatie, zoals bij het schilderij van Da Vinci, ‘het laatste avondmaal’. Zijn verhaal over de priorij van Sion blijkt nu dus ook gefundeerd te zijn op een stel valse documenten. Dit alles verwijdert wel niet het feit dat De Da Vinci Code een zeer goed thriller is en hoewel er dus grote delen gebaseerd zijn op verzinselen, er zitten ook mogelijke waarheden in. Bijvoorbeeld dat Jezus getrouwd was met Maria Magdalena is zeer goed mogelijk.
© 2007 - 2019 Dacuba, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cryptex, informatie over dit raadselachtige voorwerpCryptex, informatie over dit raadselachtige voorwerpIn het populaire boek the Da Vinci Code, geschreven door Dan Brown, is de cryptex een van de mysterieuze objecten die do…
Het anagram in de literatuurHet eeuwenoude anagram lijkt de laatste decennia steeds populairder te worden in de literatuur: het komt voor in de Harr…
Het leven van Leonardo Da VinciHet leven van Leonardo Da VinciLeonardo Da Vinci leefde tijdens de renaissance, tijdens zijn leven maakte hij schilderijen, beelden en nog veel meer. H…
Dan Browns’ Het Bernini MysterieDan Browns’ Het Bernini MysterieIn de zomer van 2005 prijkte één boek vrijwel continu bovenaan elke bestsellerlijst. Het ging om Dan Browns’ De Da Vinci…
Angels and Demons, opvolger van de Da Vinci CoderecensieAngels and Demons, opvolger van de Da Vinci CodeAngels and Demons is de verfilming van een boek van Dan Brown, die in Nederland op 13 mei in première ging en in de bios…

Reageer op het artikel "De Da Vinci Code"

Reactie

Benny, 03-06-2014 17:23 #1
Ik vind dat dit een heel goede film/boek is, het zou heel interessant geweest zijn als het echt zo gebeurde.

Infoteur: Dacuba
Gepubliceerd: 13-06-2007
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Huiswerk
Reacties: 1
Schrijf mee!