Joodse opvoeding: Kinderen geen zin in huiswerk. Wat nu?

Joodse opvoeding: Kinderen geen zin in huiswerk. Wat nu? Veel ouders hebben er mee te maken: kinderen die hun huiswerk niet willen doen. Probeer voorzichtig het onderwerp met uw kind te bespreken. U kunt dit ook doen met de leraar en probeer uit te vinden hoe dit op te lossen. Eén van de redenen kan zijn dat uw kind teveel druk voelt en dat het voelt dat het overal de beste in moet zijn. Probeer deze stress te vermijden.

Concurrentie

Tegenwoordig bestaat er veel concurrentie. Veel ouders verwachten veel van hun kinderen. Ze willen dat ze de beste zijn op school. Kinderen voelen die wens van hun ouders aan en proberen dan ook te streven naar om de beste te zijn. De kinderen moeten echter niet er naar streven om de beste te zijn ten opzichte van anderen, maar meer ten opzichte van zichzelf.

Adam alleen geschapen

Eén van de redenen waarom Adam alleen werd geschapen, dit in tegenstelling tot dieren die in groepen werden geschapen, is om de grootsheid van de Heilige over te brengen. God schiep elke persoon vanuit de eerste mens en niet één is dezelfde.

Adam was uniek en God wilde dat iedere persoon uniek zou zijn. Elke persoon is een zeldzaamheid, elke persoon is speciaal en er zal nooit iemand zijn die dezelfde is als u. Elke persoon werd geschapen door God als een individu en is één in zijn soort. Dat is de basis van ons zelf waardering.

Competitie met onszelf

Het leven gaat niet over competitie met anderen, maar over competitie met onszelf. Hoe kan ik de beste persoon worden die ik kan zijn? Hoe kan ik een betere persoon zijn vandaag dan gisteren?

Als je de beste wilt zijn is het beter om net niet de beste te zijn. Want wat gebeurt er als je een keer niet de beste bent? Het is beter om tegen uw kind te zeggen dat hij/zij waardevol is. Laat uw kind weten dat u en God van hem/haar houdt. Het is belangrijk dat u dat steeds herhaalt. En u moet er ook in geloven. Wanneer u gelooft dat uw kind speciaal is, zal uw kind in zichzelf gaan geloven.

Geloof in uzelf

Het is belangrijk dat u als ouder in uzelf gelooft. Bouw uw eigenwaarde op in waar u goed in bent. Ontdekt uw sterke punten, zodat u de sterke punten in uw kind kunt vinden.

Laat uw kind ontdekken wie hij/zij is

Help uw kind te ontdekken wie hij/zij is. Wanneer uw kind belangstelling heeft voor tekenen, verschaf uw kind dan tekengerei. Als uw kind van dansen en muziek houdt, geef uw kind de mogelijkheid zich op dat gebied te ontwikkelen. Het is belangrijk het kind binnenshuis verantwoordelijkheden te geven die bij zijn/haar leeftijd passen. Het is geweldig wanneer kinderen hun vaardigheden kunnen ontwikkelen en dat ouders hen kunnen aanmoedigen.

Wanneer een persoon niet weet wat hem/haar ontbreekt, dan weet het zich ook niet te verbeteren. Maar als een persoon zijn waarden niet kent, weet hij niet de kennis om zich te verbeteren. De juiste manier is iemands karakter te weten, te erkennen waar het aan ontbreekt en waar de goede kwaliteiten zijn.

Wanneer een kind weet wie hij is, heeft het geen behoefte zichzelf te bewijzen of indruk te maken op anderen. Hij is niet de slimste en hoeft het ook niet te zijn. Iedereen is perfect en het beste op zijn/haar eigen manier. Het is een waardevol kind in Gods ogen. Het kan bereiken wat niemand anders kan bereiken omdat het kind uniek is.
Gerelateerde artikelen

Jehoeda (1.615 artikelen)
Laatste update: 09-06-2021
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Huiswerk