InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > Het nieuwe bromfietsrijbewijs 2010: ook praktijkexamen doen

Het nieuwe bromfietsrijbewijs 2010: ook praktijkexamen doen

Het nieuwe bromfietsrijbewijs 2010: ook praktijkexamen doen Het nieuwe bromfietsrijbewijs 2010 schrijft voor dat mensen ook praktijkexamen moeten doen om op een bromfiets, snorfiets of brommobiel te mogen rijden. Zonder dat bromfietsrijbewijs mag niet meer gereden worden vanaf maart 2010 . Vanaf die datum is het niet alleen nodig om een theorie examen te behalen, maar er moet ook een praktijkexamen worden afgelegd. Mensen die al een auto-of motorrijbewijs hebben hoeven niet meer apart examen te doen voor het bromfietsrijbewijs. Alles over het bromfietsrijbewijs.

Bromfietsrijbewijs: Vanaf 2010 moet ook praktijkexamen worden gedaan

Sinds 1 oktober 2006 moest iedereen die een bromfiets, snorfiets of scooter wilde besturen een bromfietsrijbewijs hebben. Zij konden 1 maart 2010 volstaan met het afleggen van een theorie examen. Haalden ze dit, dan mochten ze vrolijk rondtoeren op hun voertuig. Al vaststond dat vanaf 2010 daar verandering in zou komen. In dat jaar zou het praktijkexamen er bij komen. Dit is echter uitgesteld naar maart 2010. Vanaf die datum moet iedereen dan ook de aantekening AM in het rijbewijs hebben staan om aan het verkeer deel te nemen op een snorfiets, bromfiets of brommobiel. Mensen die al eerder hun autorijbewijs of motorrijbewijs hebben gehaald hebben die AM al op de achterkant van hun rijbewijs staan en hoeven dus niet opnieuw examen te doen.

Het theorie examen voor het bromfietsrijbewijs

Iemand die zijn bromfietsrijbewijs wil halen moet eerst een theorie-examen doen. Daarin wordt getest of de persoon in kwestie over voldoende verkeersinzicht beschikt en weet wat de regels zijn. Iemand die theorie-examen wil doen voor het bromfietsrijbewijs moet 16 jaar zijn. Wie eenmaal is geslaagd kan door voor het praktijkexamen.

Voor welke bromfietsen is bromfietsexamen nodig

Voor alle soorten en maten bromfietsen is het nodig om zowel een theorie- als praktijkexamen te doen. Dat geldt dus zowel voor bromfietsen met automatische als handmatige versnellingen.

Twee soorten praktijkexamens voor het bromfietsrijbewijs

Voor het praktijkexamen worden wel twee verschillende examens afgenomen. Dit zijn:
  1. Voor de brom- en snorfiets
  2. Voor de brommobiel

Brommobiel examen

Wie examen doet voor de bromfiets en de snorfiets doet dit op een bromfiets. Eenmaal geslaagd dan mag op zowel een bromfiets, als een snorfiets als een brommobiel gereden worden. Overigens mag niemand examen doen op een snorfiets. Mensen die in een zogenaamd brommobiel rijden (45 km auto) moeten ook in zon auto examen doen. Wie slaagt, mag alleen maar in een brommobiel rijden en dus niet op een bromfiets of op een snorfiets.

Het theorie-examen voor het bromfietsrijbewijs

Het theorie-examen voor het bromfietsrijbewijs bestaat uit 50 vragen. Dit zijn ja/nee vragen, meerkeuzevragen en open vragen. Er moeten minstens 44 goede antwoorden worden gegeven om te slagen. De vragen gaan vaak over een verkeerssituatie waarvan de geëxamineerde dan deel van uitmaakt. Deze situatie is te zien op een beeldscherm en degene die examen doet moet dan aangeven wat hij of zij als bestuurder van een bromfiets, snorfiets of brommobiel zou moeten doen in die situatie.

Het praktijkexamen voor het bromfietsrijbewijs

Het praktijkexamen voor het bromfietsrijbewijs is bedoeld om aan te tonen dat iemand voldoende kennis, inzicht en vaardigheid heeft om zonder brokken te maken kan deelnemen aan het verkeer. Er wordt gekeken of de persoon in kwestie veilig en verantwoord rijdt. Ook wordt gekeken of iemand alle technische zaken van de bromfiets kent en beheerst. Overigens mogen er best wat fouten worden gemaakt, maar het hele beeld van een bestuurder moet zijn dat hij of zij veilig de weg op kan. Het praktijkexamen duurt 45 minuten, waarbij iemand minimaal 25 minuten op de weg rijdt. De examinator kijkt naar wat degene doet die examen doet vanaf zijn eigen bromfiets. Hij geeft via een portofoon door wat iemand moet doen. Een rij-instructeur mag trouwens ook gewoon meerijden in het rijtje. Hij of zij doet dit dan ook weer op de eigen bromfiets. Wie slaagt voor het praktijkgedeelte van het bromfietsdiploma kan al de volgende werkdag bij het gemeentehuis een bromfietsrijbewijs aanvragen. Mensen die binnen een jaar 4 of 5 keer zakken kunnen aangepast examen aanvragen.

Slagen of zakken voor het theoriegedeelte van het bromfietsrijbewijs

Direct na het theorie-examen voor het bromfietsrijbewijs krijgt de persoon te horen of hij geslaagd of gezakt is. Wie is geslaagd kan direct beginnen met het lessen bij een rijschool. Wie is gezakt kan opnieuw examen aanvragen. Bovendien krijgen mensen ook hun uitslag mee. Daarop is te lezen in welke vragen ze slecht waren en in welke goed.

Deelnemen aan het examen voor het bromfietsrijbewijs

Om deel te kunnen nemen aan zowel het theorie- als het praktijkexamen moeten leerlingen zich legitimeren met een paspoort of ID kaart. Voor het theorie-examen is verder een pasfoto nodig. Wie mee wil doen aan het praktijkexamen moet al een theoriecertificaat kunnen laten zien. Tevens is het verplicht om te rijden met een goedgekeurde bromfietshelm.

Kosten bromfietsexamen

  • In 2010 kost het theorie-examen voor het bromfietsrijbewijs 33,25 euro
  • In 2010 kost het praktijkexamen voor het bromfietsrijbewijs 95 euro
Ook kost het geld om zowel de theorie- als de praktijklessen bij een rijschool te volgen. Sommige rijscholen bieden overigens ook een totaalpakket aan waarbij binnen een dag het bromfietsrijbewijs kan worden gehaald (met zelfstudie vooraf natuurlijk). In dat geval doet de persoon in kwestie eerst een test, dan wordt gelest en vervolgens wordt het praktijkexamen afgenomen. Vaak is degene dan al in het bezig van het theoriediploma.
Gerelateerde artikelen
Het bromfietsrijbewijsHet bromfietsrijbewijsOm brommer te mogen rijden heb je een bromfietsrijbewijs nodig, hoe kan je dit rijbewijs halen en wat moet je ervoor doe…
Bromfietsen en hun geschiedenisOp vakantie gaan in de jaren vijftig betekende vaak op de Berini naar Echternach in Luxemburg. Nederland zat in de weder…
Bikeboard-Alternatief voor Segway, Scootmobiel, Elek. FietsBikeboard-Alternatief voor Segway, Scootmobiel, Elek. FietsBikeboard, een nieuw opvouwbaar vervoermiddel voor jong en oud ! Het bikeboard is een elektrisch aangedreven kruising tu…
Regels bijzondere voertuigen als quad, trike el. fiets etc.Regels bijzondere voertuigen als quad, trike el. fiets etc.In Nederland mag maar met enkele voertuigen op de openbare weg gereden worden zonder dat u in het bezit moet zijn van ee…
Bronnen en referenties
  • CBR
  • Rijschool H. de Bos Lemmer

Reageer op het artikel "Het nieuwe bromfietsrijbewijs 2010: ook praktijkexamen doen"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 22-11-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Schrijf mee!