InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > DAREnet (Narcis): veel gratis onderzoek beschikbaar

DAREnet (Narcis): veel gratis onderzoek beschikbaar

DAREnet (Narcis): veel gratis onderzoek beschikbaar Darenet (=Narcis) maakt ook in 2019 onderzoek en onderzoeksrapporten voor iedereen via het internet toegankelijk en openbaar. Onderzoek verdwijnt zo niet langer in een stoffige lade, maar kan zo met velen worden gedeeld. In dit kennistijdperk is dit natuurlijk een uitstekende aanpak om de beschikbare kennis te verspreiden. Bravo Narcis.

Nederland, kennisland

Nederland, kennisland, is een veel gehoorde leuze. Tot voor kort was deze leuze voor de gemiddelde Nederlander echter meer een lege dop. Een politiek statement waar men verder weinig van merkte. Toch begint daar wat verandering in te komen. Via DAREnet en de HBO Kennisbank wordt zichtbaar hoeveel kennis er beschikbaar is in ons land. Darenet heet nu overigens Narcis en Narcis is weer onderdeel van DANS, Data Archiving and Networked Services.

KNAW

De Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen in Den Haag, KNAW, heeft namelijk begin 2007 het onderzoeksinformatienetwerk DAREnet overgenomen. En dat is nogal wat: alle wetenschappelijk instellingen in ons land werken aan DAREnet mee, inclusief een aantal onderzoeksinstituten, de KNAW en NWO, en de Koninklijke Bibliotheek. Het doel van DAREnet en Narcis is om alle onderzoeksresultaten van de deelnemende instellingen gratis digitaal toegankelijk te maken. Zo wordt kennis voor een ieder, wereldwijd en gemakkelijk toegankelijk. Studenten, journalisten en medewerkers binnen onderwijs, overheid en het bedrijfsleven gebruiken NARCIS

Repository

Alle aangesloten instellingen hebben een repository, digitale schatkamer, gemaakt. Dit kunnen behalve bibliografische gegevens ook de volledige teksten met onderzoeksgegevens zijn of andersoortige bestanden, zoals audio en video. De repositories voldoen aan de internationale standaarden. Bovendien wordt gezorgd voor een hoge ranking bij de zoekmachines, waardoor robots als Google Scholar, Yahoo en Scirus snel het onderzoeksmateriaal kunnen vinden. Op de site van DAREnet zijn alle repositories te vinden en aan te klikken. Via Advanced Search kunt u zoeken binnen een specifieke instelling, op jaartal of op auteur.

Proefschriften openbaar

Niet langer hoeven proefschriften te verstoffen op zolders op boekenplanken. Immers meer dan 10.000 proefschriften zijn nu via DAREnet online beschikbaar. Verder nog tienduizenden andere publicaties. Wilt u ook dat uw publicaties openbaar zijn, neem dan contact op met de repository manager van de instelling waar u werkt. Eventuele wijzigingen geeft u door met een wijzigingsformulier. Publicaties in NARCIS worden ook aan Google Scholar aangeboden (samenvatting of volledige tekst).

HBO Kennisbank

U kunt via DAREnet ook terecht bij de HBO Kennisbank. Bij deze Kennisbank vindt u de afstudeerscripties van HBO-studenten. In 2019 gaat het om 20.000 stuks aan promotieonderzoek en het aantal wordt verder uitgebreid. De scripties gaan vooral over onderwerpen die het bedrijfsleven en het maatschappelijke veld van belang vinden.

Gratis wetenschappelijke literatuur

U kunt op meer plekken op het internet terecht. Gratis zijn ook:
  • DOAJ, Directory of Open Access Journals;
  • Google Scholar;
  • Narcis;
  • Subject repositories;
  • Institutionele Repositories.

Maak er gebruik van.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Knaw

Reageer op het artikel "DAREnet (Narcis): veel gratis onderzoek beschikbaar"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Special: Onderwijs en onderzoek
Schrijf mee!