InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > De Citotoets voor Groep 8

De Citotoets voor Groep 8

De Citotoets voor Groep 8 De citotoets oftewel de CITO Eindtoets Basisonderwijs is een toets die de Nederlandse leerlingen in groep 8 krijgen, welke moet helpen welk vervolgonderwijs het beste bij de leerling past. Er worden meerkeuzevragen afgenomen op de gebieden taal, rekenen/wiskunde, studievaardigheden en wereldoriëntatie. Wereldoriëntatie is voor scholen niet verplicht en wordt dan ook niet meegewogen in de einduitslag van de citotoets.

Inhoud citotoets

Tussen haakjes staat het aantal vragen dat bij het onderdeel hoort.

Taal (totaal 100 vragen)

  • Schrijven van teksten (30)
  • Spelling (20)
  • Begrijpend lezen (30)
  • Woordenschat (20)

Studievaardigheden (totaal 40)

  • Hanteren van studieteksten (10)
  • Hanteren van informatiebronnen (10)
  • Lezen van schema’s, tabellen en grafieken (10)
  • Kaartlezen (10)

Rekenen-Wiskunde (totaal 60)

  • Getallen en bewerkingen (25)
  • Verhoudingen, breuken en procenten (20)
  • Meten, meetkunde, tijd en geld (15)

(facultatieve onderdelen) Wereldoriëntatie (totaal 90)
  • Aardrijkskunde (30)
  • Geschiedenis (30)
  • Natuuronderwijs (30)

Resultaten citotoets

De score op de citotoets kan variëren tussen de 500 en 550 punten. Vervolgens wordt aangegeven in hoeverre andere leerlingen die een bepaalde vervolgopleiding gingen doen, een hogere of lagere score hebben behaald. Als iemand bijvoorbeeld 550 punten heeft gehaald, zal bij elke vervolgopleiding staan dat 100% van de leerlingen gelijk of lager haalde. Bij 500 punten zal overal staan dat die leerlingen gelijk of hoger haalden. Als het puntenaantal ertussenin ligt kan hiermee mede bepaald worden wat het beste voor de leerling is.

Advies met de citotoets

Het advies aan iemand betreffende de schoolkeuze wordt natuurlijk niet alleen op basis van de citotoets gegeven. De meningen van de leraar en de ouders spelen ook mee. Bovendien hechten de middelbare scholen wel degelijk waarde aan de citoscore. Hier volgt een schema waarin staat welk advies vaak wordt gegeven, met welke score:

  • 501 - 522 - Basisberoepsgerichte leerweg
  • 522 - 527 - Basis- en Kaderberoepsgerichte leerweg
  • 524 - 528 - Kaderberoepsgerichte leerweg
  • 528 - 532 - Kaderberoepsgerichte leerweg en gemengde/theoretische leerweg (het voormalige MAVO)
  • 530 - 535 - Gemengde/theoretische leerweg
  • 533 - 538 - Gemengde/theoretische leerweg en HAVO
  • 536 - 541 - Gemengde/theoretische leerweg en HAVO/VWO
  • 540 - 544 - HAVO/VWO
  • 545 - 550 - VWO
© 2007 - 2017 Krohndehli, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Entreetoets voor groep 5, 6 en 7De Entreetoets voor groep 5, 6 en 7Op basisscholen waar de Cito Eindtoets wordt afgenomen, wordt ook steeds vaker de Entreetoets afgenomen. De Entreetoets…
De CITO-EindtoetsIn groep 8 van het basisonderwijs maken de meeste kinderen de CITO-Eindtoets. Deze toets wordt gebruikt om inzicht te kr…
Uitslagen Citotoets 2009Uitslagen Citotoets 2009De uitslagen van de Citotoets 2009 zijn weer bekend; de deelnemende kinderen kregen woensdag 4 maart het leerlingrapport…
Voorbereiden en datum Citotoets 2018 (Cito Eindtoets 2018)Voorbereiden en datum Citotoets 2018 (Cito Eindtoets 2018)Ook in het schooljaar 2017/2018 is weer een flink deel van de leerlingen van groep 8 bezig met voorbereiden op de Citoto…
De centrale eindtoets 2017 (de Cito Eindtoets 2017)De centrale eindtoets 2017 (de Cito Eindtoets 2017)De overheid stelt de centrale eindtoets (voorheen de Cito Eindtoets) ook in 2017 aan alle scholen ter beschikking. Met i…

Reageer op het artikel "De Citotoets voor Groep 8"

Reacties

Anoniempje040, 15-05-2017 15:25 #41
Welke score heb je nodig voor het havo/vwo?

Anoniempje030, 15-12-2016 17:05 #40
Ik krijg 10 januari mijn advies en ik hoop zelf op een VWO-advies. Ik ben heel erg zenuwachtig wat ze allemaal gaan zeggen op dat gesprek.

Dilara, 17-10-2016 23:44 #39
Dankjewel voor jullie advies, i love you.

Dirky, 12-05-2016 06:46 #38
Ik heb nog een tip. Stress je niet teveel, ik was gewoon een gemiddelde leerling met havo-advies en ik heb gewoon niets geoefend, een 550 gehaald en zit nou op het vwo.

Iemand, 27-04-2016 21:00 #37
Hallo iedereen,
ze hebben mij VMBO kader gegeven alleen omdat ik een allochtoon ben niet normaal! Ik ben naar de juf gegaan en ik was echt super boos omdat ik met alles 3 ster ben en tijdens de rekenlessen doe ik zelfs niet mee omdat het te makkelijk is, daarvoor kopieert de juf altijd werkbladen van vwo en dat zegt zo ook nog maar nu terug naar de verhaal. Ik was echt super boos en ik ging echt helemaal schreeuwen en toen had de juf mij MVO gegeven, daar ben ik niet blij om want ik wou en wil echt VWO. Ik heb nu de eindtoets groep 8 gemaakt en ik krijg over ongeveer 3 weken de uitslag hopelijk hoog. Duim of bid voor me bedankt.

Marcelina, 19-04-2016 19:58 #36
Hoeveel fouten heb je gemaakt als je 540 hebt ik zit helemaal te stressen daarover. Help

Ruru, 29-11-2015 18:33 #35
Nou k zit nu ook in groep 8 en ik wou vragen of elke school in Nederland de zelfde eindtoetsen van andere jaren aan de kinderen van nu gaan geven. En me andere vraag is hoe je ook ervoor kan zorgen dat je beter in rekenen en begrijpend lezen word

Fr, 24-05-2015 12:31 #34
Hoi, vraagje. Mijn zoon had 30 fouten van de 310 vragen, maar toch een score van 550. Hoe wordt dit berekend?

Grt.

Mgl, 19-05-2015 15:49 #33
Mijn eindtoets citoscore is 543. Mijn advies was HAVO en is nu bijgesteld naar HAVO/VWO. Veel maakt het niet uit. Ik kwam al in een HAVO/VWO-brugklas.

Sina, 17-05-2015 10:25 #32
Ik had bij de oefen Cito toets 550 gehaald en bij de echte eindtoets 542. ik heb gymnasium advies maar we hebben gekozen voor havo/vwo. maar eigenlijk wil ik naar vmbo wat moet ik doen!?
zou ik langzaam kunnen afstromen!?

Mujaahid, 15-05-2015 21:17 #31
Ik heb de eind cito-toets groep 8 gemaakt het was niet zo moeilijk maar het was ook niet makkelijk ik heb de score al gekregen ik heb 535 dat is theoretische leerweg havo ik wou eigenlijk 540 maar 5 minder maakt niet zo veel uit ik stroom wel op maar voor degene die de cito nog moeten doen wees gewoon jezelf niet frustreren ja en veel succes.

Nisa, 05-03-2015 09:09 #30
Heyhey,

Ik heb de Cito Toets gemaakt, maar nog niet de Cito Eindtoets! Bij de Cito Toets heb ik VMBO-T gescoord, waar ik heel blij mee was, omdat ik kader had gescoord bij de entree in groep 7. Ik ben een meisje met diabetes, daar baal ik van, omdat ik dan misschien bij de Cito Eind toets niet goed kan nadenken, en bang ben dat ik lager scoor dan m'n advies. Weet iemand goeie tips waardoor ik misschien hoger kan scoren dan een VMBO-T? Laat alsjeblieft een reactie achter! Alvast bedankt.

Nisa

Bruggerr, 06-05-2014 23:16 #29
Hey,
Ik had vorig jaar 550 voor de cito en zit nu in een VWO brugklas met heel veel kinderen met 538 of 541 enzo! Als je een beetje een goede school hebt kijken ze ook naar of je het wil en je vroegere cito's. Maak je dus maar niet druk als je 544 haalt en naar vwo wilt!

Denise, 24-02-2014 21:20 #28
Ik heb 537 gehaald met de cito ik kreeg vmbo-t/havo advies alleen mijn leraar zei dat ik wel havo/vwo kon doen dat doe ik nu, eerst ging dat heel slecht alleen nu ben ik aan het leren gewend geraakt het is makkelijk maar je moet er wel wat voor doen. Ik hoop zelf dat is naar vwo kan in de 3e klas, maar die cito is net de kers op de taart om te bepalen naar welk niveau je gaat ze kijken merendeels naar je rapporten van groep 1 t/m 8.

Mohammed, 15-12-2013 14:27 #27
Ik heb 544 net geen vwo ik vind het echt jammer maar best logisch voor alle vakken sta ik een 7,5 of hoger behalve… rekenen
want ik sta daar een 4 gemiddeld voor ik hoop dat ik daar een 7 gemiddeld sta dan kan ik hopelijk vwo/gymnasium doen ik hoop niet dat ze naar mijn achtergrond gaan kijken

Musa, 19-11-2013 16:11 #26
Ik moet nog de cito toets van groep 8 maken pas bij februari en bij maart is de uitslag. ik hoop dat ik een goed cijfer ga halen. duim voor mij.

Anouk, 09-09-2013 11:21 #25
Uiteindelijk maakt die score niet veel uit. Ik had 540 en werd naar vmbo-t gestuurd, omdat ik meer om mijn sociale leven gaf dan school. Ik ben daardoor 7 jaar bezig geweest om van vmbo-t naar de universiteit te komen.

Sophie, 19-07-2013 00:03 #24
Entree: 89 :(
Cito: 543 :(
Niveau: doe gwn gymnasium :)

Raag, 30-05-2013 15:31 #23
Ik vind eigenlijk dat ze je score moeten berekenen met je rapport! Dat is eerlijker want, dan hoeven kinderen met faalangst zich er minder druk over te maken. En dan doe je misschien beter je best op school!

Xhuliana, 03-04-2013 15:37 #22
Ik zit in groep 7 mag ik wat vragen hoeveel vragen heeft de cito eindtoets groep 8? en ik snap het niet met dat 500 en 550 sorry als u het kon uitleggen zou het fijn zijn. Kunt u ook vertellen wat moeilijker is cito groep 8 of entree groep 7?

ps: wat betreft de vraag hoeveel vragen heeft de cito eindtoets groep 8 ik bedoel van alle scholen en ik snap niet wat studievaardigheden zijn. Laat aub antwoord achter groetjes xhuliana

Noureddine, 06-03-2013 15:25 #21
@Mien,

Je hoeft niet zoveel te balen, ik heb 545 ik was er ook blij mee maar mijn advies is Havo/Vwo

Mien, 06-03-2013 14:00 #20
Ik heb 544 voor de Cito. Zelf vind ik het slecht omdat ik graag vwo wou doen, maar dat kan nu niet meer omdat je dan 545. Ik baal er wel erg van.

Xkoekieejj, 05-03-2013 15:36 #19
Heeee, niet zo zenuwachtig zijn voor die toets het is makkelijker dan de entreetoets omdat er ook stoffen van groep 5 in zitten. Ik heb 538 (daarmee kan ik niet naar HAVO/VWO) maar de leerkracht vertelde me dat ik een goede inzet heb en een doorzetter ben dus dat ik gewoonweg naar HAVO/VWO mag. Die toets is gewoon een ondersteuning maar als je bijvoorbeeld 510 haalt maar ze weten dat je slim bent, kom je gewoon op het goede niveau terecht. Succes!

8ste Groeper Maakt Cito, 10-02-2013 17:53 #18
Ik heb de CITO gedaan! Weet nog niet wat mijn score is… Je hoort het pas in begin maart.

Groetjes 8ste groeper

Jan Geert, 05-02-2013 10:39 #17
Hallo,

Ik heb 542 gescoord voor mijn cito, mijn neef heeft 538 gescoord. Hij wordt naar het HAVO/VWO gestuurd, ik naar de MAVO/HAVO. Als het goed is kennen je leraren je een beetje en zullen ze onafhankelijk van de score het beste traject kiezen. Ik ben goed terecht gekomen omdat ik niet zoveel inzet had qua leren is mij een hoop ellende van overplaatsing/zittenblijven bespaard gebleven. Je moet misschien later iets inhalen maar als de wil er een beetje naar is zegt deze cito score eigenlijk niets. (neef is trouwens basisschoolleraar geworden haha)

Xhuliana, 22-01-2013 15:43 #16
Hoe zorg ik ervoor dat ik vwo haal? Reactie infoteur, 27-01-2013
Het enige wat je kan doen, is goed je best doen op school! Als je dan een score haalt die lager is dan vwo, is dat helemaal niet erg. De Citotoets is bedoeld om te kijken wat het beste bij jou past. Misschien past vmbo of havo dan wel veel beter bij je dan vwo!

Lina, 21-01-2013 08:00 #15
Ik heb advies lwoo gekregen van de juffrouw terwijl ik mijn nio toets nog niet gedaan heb. Ik wil havo vwo score wat moet ik doen?

Liana, 13-12-2012 16:22 #14
Gymnasium is een deel van Vwo
In Vwo zit Atheneum, Gymnasium en Tto

Jelle, 08-11-2012 16:28 #13
Is VWO precies hetzelfde als Atheneum? En ik zie hier geen Gymnasium staan.

Opa, 31-01-2012 15:52 #12
Amy ik snap jouw helemaal ik ben een meid uit groep 8 en heb ook faalangst en ik vindt de eindcito ook geen goede toets. ze leggen te veel druk op deze toets waardoor je hem slechter gaat maken en waardoor je op een te laag niveau uitkomt zo als jij had. bij mijn broer in de klas had bijv. het slimste kind van de klas met faalangst een score van 533 en iemand die het slechtste kon leren van de klas die erg zelfverzekerd was een score van 540 omdat hij zomaar w

Danielle, 23-01-2012 19:37 #11
Amy ik snap jouw helemaal ik ben een meid uit groep 8 en heb ook faalangst en ik vindt de eindcito ook geen goede toets. ze leggen te veel druk op deze toets waardoor je hem slechter gaat maken en waardoor je op een te laag niveau uitkomt zo als jij had. bij mijn broer in de klas had bijv. het slimste kind van de klas met faalangst een score van 533 en iemand die het slechtste kon leren van de klas die erg zelfverzekerd was een score van 540 omdat hij zomaar wat ingevult had. ze zouden een betere toets moeten verzinnen waarvan je een uitslag krijgt die kloopt en niet als je vwo kan halen dat je een mavo niveau krijgt.

Amy, 07-09-2011 19:48 #10
Ik heb faalangst en ik heb de cito gemaakt en ik haalde een score van 538. Mijn school had geen goed inschattingsvermogen, want zij dachten dat ik een score zou halen van circa 510. Ik moest naar VMBO-tl In de eerste bleek dat ik op een te laag niveau zat, dus ging ik naar de Havo. Ik ben hier een jaar eerder voor geslaagd dan mijn klasgenoten. Nu zit ik op VWO. mijn advies over de citotoets is; niet te veel aan denken. Als ik geen faalangst had gehad, dan had ik, geschat door VWO docenten na mijn vraag, ongeveer een score van 548 of meer gehad. de citotoets is geen goede test om leerlingen te laten afnemen. Zeker niet als je een leerstoornis hebt.

Charles Boissevain, 19-03-2011 14:09 #9
Uw omschrijvingen/toelichtingen onder "Resultaten citotoets" kloppen niet. "Als iemand bijv, 550 punten heeft gehaald… " wil dat helemaal niet zeggen dat 100 % van de leerlingen lager haalden. Immers, vele leerlingen kunnen OOK 550 hebben behaald. Dan is het percentage van 100 dus lager. Hetzelfde geldt aan de onderkant: Behalve die ene denkbeeldige leerling die 500 haalt kunnen er best nog vele andere leerlingen zijn die ook 500 punten halen, zodat NIET 100 % hoger scoort. Ik betwijfel bovendien of uw uitleg klopt voor tussenliggende getallen/scores. Zijn de cijfers echt afhankelijk van wat anderen scoren en dus maar in beperkte mate van het aantal goede antwoorden? Reactie infoteur, 21-03-2011
Wat betreft uw eerste opmerking heeft u gelijk, ik heb 'lager' vervangen door 'gelijk of lager', idem voor hoger.

De opmerking dat ik zou schrijven dat de scores afhankelijk zijn van de prestaties van andere leerlingen klopt niet, ik zie dat nergens in mijn artikel staan. Ik schrijf alleen dat bij elke score een vergelijking wordt gegeven met de scores van scholieren per vervolgopleiding. Hiermee is de citoscore een indicatie voor de meest geschikte vervolgopleiding.

Chiel Koster, 10-03-2011 10:03 #8
Zijn er ook percentages bekend, zoals bv.: In de categorie 540-544 scoort 20% van de deelnemers etc.

Yn, 02-03-2011 21:04 #7
De cito is zo nietszeggend. Ik had een erg lage score (533), maar heb op mn sloffen vmbo gehaald, nu ben ik net 2 maanden bezig met de havo, omdat ik mn andere opleiding niets vond (ben dus midden in het jaar overgestapt) en het is erg makkelijk. Die toets zegt dus echt niets over wat je (aan)kan. Echt belachelijk.

Smiley, 03-10-2010 15:22 #6
Deze toets had voor mij geen enkele zin. Ik had een score van 547 en ik moest toch naar HAVO gaan. Alleen maar omdat ik een allochtoon ben. De leraar zei dat VWO te moeilijk zou worden omdat ik thuis 2 talen spreek. Onzin, want op school ben ik veel beter dan de 'Nederlandse' kinderen en dat kost me geen moeite.

Marc999 (infoteur), 20-07-2009 11:37 #5
Op www.basistoetsen.nl kun je oefeningen voor de citotoets vinden.

Jean, 05-02-2009 18:34 #4
CITO toets groep 7 en de toets die later dit jaar wordt afgenomen in groep 7 gewoon te koop op marktplaats!
Is dit wel eens onderzocht hoe dit mogelijk is? En vallen de kinderen en vooral hun ouders ook door de mand?
Weet van kennissen dat ze hun kind de toets thuis door oefenen zodat de toets goed gemaakt wordt.
En het kind? Mondje dicht!

Bibi Michielsen, 29-12-2008 13:15 #3
Heeft iemand voor mij oefenmogelijkheden voor kaartlezen? Dat vind ik een beetje moeilijk.
Bedankt

Feyza, 09-11-2008 11:27 #2
Ik ben heel zenuwachtig voor de cito toets.Maar ik weet wel dat ik het goed ga maken.Ik haal ongeveer tussen de 543 en 548 of zo.Is goed maar ik ben toch bang. Kunnen jullie mij een site geven om te oefenen.Maandag 10 november hebben we oefencito, daar ben ik ook zenuwachtig voor!Ik wil atheneum doen.Maar ik weet niet of ik dat haal!

T., 18-06-2008 13:58 #1
Wie weet misschien een goede site ofzo waarbij je de cito kan oefenen? Ik zou het heel fijn vinden als ik hier antwoord op krijg, alvast bedankt.

Infoteur: Krohndehli
Laatste update: 21-03-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Reacties: 41
Schrijf mee!