InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Studie: Organisatiewetenschappen (Organisation Studies)

Studie: Organisatiewetenschappen (Organisation Studies)

De studie organisatiewetenschappen is een brede studie gericht op het kunnen beantwoorden van maatschappelijke vraagstukken binnen organisaties. De studie is gegrond op organisatiesociologie en organisatiepsychologie, wat maakt dat de menselijke kant centraal staat. In dit artikel meer over de opleiding tot organisatiewetenschapper. De studie organisatiewetenschappen richt zich op de relaties tussen en binnen organisaties, bestuderend vanuit een sociaal oogpunt. Organisaties worden binnen de studie bekeken vanuit een netwerkperspectief en gedrag van mensen. De inhoud van de studie is gegrond op kernvakken van de organisatiesociologie en organisatiepsychologie. Deze vakken vormen de basis voor het beantwoorden van maatschappelijke vraagstukken.

De vakken zijn dan ook gericht op strategie, organisatieverhouding, dynamiek, diversiteit, sociologie, organisatie theorieën en standaard vakken zoals statistiek en het uitvoeren van onderzoek.

Indeling

De brede studie Organisatiewetenschappen start met de Nederlandstalige bachelor. De bachelor fase wordt afgerond met een scriptie, hierna kan de studie vervolgd worden met het volgen van het master programma. De master is Engelstalig (met enkele Nederlandstalige vakken) en wordt daardoor ook Organisation Studies genoemd. De master fase wordt afgerond met een (Engelstalige) master thesis. De vakken worden gegeven door zowel professoren als mensen uit het veld om een gevarieerd aanbod van lessen te kunnen aanbieden.

Kwaliteit

Kijkend naar het rapport Keuzegids Recht & Bestuur, 2010, komt de opleiding Organisatiewetenschappen van de Universiteit van Tilburg het beste uit de bus met betrekking tot de beroepsvoorbereiding.

Universiteiten

De studie organisatiewetenschappen en de master Organisation Studies wordt aangeboden op de Universiteit van Tilburg. Tilburg is de enige universiteit in Nederland die op dit moment deze studie aanbied. Soortgelijke studies zijn te vinden in de vorm van bedrijfskunde en bestuurskunde. Ondanks de overeenkomsten (namelijk het bestuderen van organisaties) richten de studies zich op een andere invalshoek. Zo richt de opleiding bestuurskunde zich met name op het bestuderen van overheidsorganisaties en bedrijskunde op de financieel economische insteek van organisaties. Dit in tegenstelling tot organisatiewetenschappen, waarbij de menselijke kant meer centraal staat.

Een combinatiestudie bestaat o.a. binnen de Universiteit Utrecht en Vrije Universiteit Amsterdam, genaamd Bestuurs- en organisatiewetenschap.

Arbeidsmarkt

De inzet van organisatiewetenschappers op de arbeidsmarkt is zeer divers. Over het algemeen gaan zij werken binnen functies zoals beleidsmedewerkers, adviseurs, onderzoekers en projectmanagers, binnen zowel de profit- als nonprofit sector. Gemiddeld genomen vinden afgestuurde binnen twee maanden een baan, waarvan 51% op niveau, met een gemiddeld startsalaris van 2668,-.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://studiekeuze.qompas.nl/studies/596/Organisatiewetenschappen/overzicht
  • www.uvt.nl
  • http://www.keuzegids.org/download/Keuzegids_Uni_2011_VbD03.pdf

Reageer op het artikel "Studie: Organisatiewetenschappen (Organisation Studies)"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 28-06-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!