InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > APICS, Studie Certified Production and Inventory Management

APICS, Studie Certified Production and Inventory Management

Voor het volgen van een logistieke opleiding wordt al snel verwezen naar de Amerikaanse APICS organisatie. De bekendste opleiding binnen Nederland is de CPIM opleiding. Dit artikel gaat hier nader op in. APICS staat afgekort voor 'American Production and Inventory Control Society' ofwel 'the Association for Operations Management' en is een Amerikaanse organisatie gericht op opleidingen voor het totaalpakket van logistiek, van productie, voorraad, tot inkoop en logistiek.

CPIM

Één van de bekendste opleidingen van APICS binnen Nederland is de opleiding CPIM, Certified Production and Inventory Management. Een opleiding die bestaat uit vijf modules, ieder individueel te volgen. De eerste module is de basis module die afgerond wordt met een apart certificaat. De vier opvolgende modules samen met de basis vormt de volledige opleiding. Na het behalen van de vijf modules mag men de titel 'CPIM' achter de naam voeren. Bij uitzonderlijke resultaten wordt de 'F' (fellow) aan de titel toegevoegd, ofwel CFPIM. De vijf modules zijn:
  1. Basics of Supply Chain Management (BSCM)
  2. Execution and Control of Operations (ECO)
  3. Master Planning of Resources (MPR)
  4. Strategic Management of Resources (SMR)
  5. Detailed Scheduling and Planning (DSP)

Sinds 2006 wordt ook de opleiding CSCP, ofwel Certified Supply Chain Professional aangeboden. De lesstof van alle opleidingen is in het Engels. De klassikale lessen worden eventueel wel in het Nederlands aangeboden.

Examen

Binnen Nederland worden de examens centraal afgenomen in de Jaarbeurshallen in Utrecht. Op de website van de Vereniging van Logistiek Management (VLM) kan worden ingeschreven. De examens worden gegeven in het Engels en de vragen van alle modules bestaat uit meerkeuzevragen. Binnen zes tot acht weken ontvangt de cursist een brief met daarin de uitslag van het resultaat. De brief bevat enkel de gegevens of de cursist wel of niet geslaagd is en daarnaast een globaal staafdiagram met daarin de gescoorde punten in hoofdlijnen. De brief biedt helaas geen mogelijkheid tot het analyseren op welk gebied de fouten liggen. Noch is APICS bereikbaar voor inzage tot het gemaakte examen.

Certificering

De certificering wordt in Nederland aangeboden door de VLM. Na het behalen van het diploma dient men vijfjaarlijks punten te behalen om de certificering te mogen behouden. Dit gebeurt door deelname aan het CPIM maintenance programma. Het totale aantal benodigde punten is 75. Worden deze punten niet binnen vijf jaar behaald, dan verliest men de certificering en mag de titel CPIM niet meer gevoerd worden. Punten zijn te behalen door:
  • Opleidingen te volgen
  • Publicaties en onderwijs
  • Professioneel lidmaatschap
  • Bijwonen van een conferentie, workshop, seminar op logistiek gebied

Amerikaans stelsel

De opleiding wordt gegeven volgens het typische Amerikaanse model. De examenvragen bestaan uit binnen alle modules uit meerkeuzevragen. Dit maakt dat één antwoord slechts mogelijk is. Echter, de meeste vragen laten in de praktijk interpretatie mogelijk, waardoor afhankelijk van de denkrichting wel meerdere antwoorden correct kunnen zijn. APICS biedt echter ruimte voor slechts de eigen denkmethode en al het andere wordt als onjuist gezien.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Vereniging Logistiek Management: http://www.vlmnet.nl/nl/main/home/1486%2C0%2C0%2C0%2C0/
  • APICS: http://www.apics.org/
  • http://www.proqua.nl/apics-cpim-banner/77.html

Reageer op het artikel "APICS, Studie Certified Production and Inventory Management"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 28-05-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!