InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Turkije, een groeiende economie!

Turkije, een groeiende economie!

Turkije, een fascinerende land met een groot potentie. Het land ligt aan de grens van Europa en Azië. Turkije heeft een groeiende economie en toerisme, waardoor het vele mogelijkheden biedt voor het land en andere landen. Het land heeft een rijke keuken met verschillende soorten gerechten. Voetbal en basketbal zijn de populaire sporten in Turkije. In dit artikel is er informatie te vinden over het land Turkije. De inwoners, economie, keuken, sport en toerisme zijn onderwerpen die aan bod komen.

Turkije

Turkije is een land dat zowel in Europa als in Azië ligt. Het oudst en het meest westelijke deel van Turkije is Istanbul. Het westelijke deel van Istanbul ligt in Europa. De hoofdstad van Turkije is Ankara. In dit land wordt de Turkse taal gesproken (Alfabet: Latijns). Het geloof in Turkije is de Islam. Vroeger werd er in het Arabisch gesproken, maar dit is veranderd door Mustafa Kemal Atatürk. Hij was een officier van het Turkse leger en de grondlegger en eerste president van Turkije. Zijn politieke ideeën werden het ‘’Kemalisme’’ genoemd. Atatürk zorgde voor een nieuwe grondwet en besloot dat Ankara de nieuwe hoofdstad van Turkije moest zijn (Istanbul was hiervoor de hoofdstad van Turkije). Verder voerde hij sociale en politieke hervormingen door. Eén van zijn belangrijkste hervormingen is de scheiding tussen kerk en staat. Momenteel is de president van Turkije Recep Tayip Erdogan.

Inwoners

Turkije is een land met een enorm groot aantal inwoners. In het begin van de 20e eeuw telde Turkije ongeveer 12 miljoen inwoners. Dit is in een snel tempo gegroeid in de afgelopen jaren. Momenteel (2012) wonen er in Turkije ongeveer 80 miljoen inwoners. Van deze 80 miljoen inwoners is 73 procent Turks. Verder wonen er ook Koerden, Arabieren en Armenen in Turkije. De bevolking is relatief jong, omdat 25,5 procent tussen de groep 0 en 15 jaar zitten.

Turken in Nederland

In het rapport ‘’Demografie van (niet-westerse) allochtonen in Nederland’’ van het Centraal Bureau voor Statistieken, wordt er beweerd dat Nederland ongeveer 16,6 miljoen inwoners kent (2010). Hiervan bestaat één op de vijf van de bevolking uit allochtonen. Dit zijn zowel allochtonen die in Nederland zijn geboren, maar ook allochtonen die uit een ander land naar Nederland zijn gekomen (bijv. vluchtelingen, gastarbeiders etc.). Turken vormen de grootste groep allochtonen (384 duizend personen) in Nederland. Bijna de helft van deze Turken zijn van de tweede generatie. De gemiddelde leeftijd van deze Turken is 29 jaar en dit is relatief laag.

Economie

De economie van Turkije is sterk aan het groeien. Volgens een rapport van het bedrijf Jones Lang LaSalle, wordt er beweerd dat de Turkse economie de hoogste economische groei in Europa zal houden tussen 2011 en 2015. Dit rapport is samengesteld aan de hand van de huidige ontwikkelingen in de Turkse economie met analyses op verschillende sectoren. Als er gekeken wordt naar de groei van de Turkse economie van het jaar 2012, kan er gezegd worden dat het de snelst groeiende economie heeft binnen Europa. In het rapport wordt er ingestemd dat er meer buitenlandse investeerders geld naar Turkije zullen brengen. Er wordt beweerd dat risicovolle investeringen in de toekomst in Turkije sterk verkleind zullen worden.

De werkloosheid van Turkije in 2009 ging omlaag naar 9,2 procent. Dit ligt 1,2 procent lager in vergelijking met het jaar ervoor. Ook geeft het rapport aan dat Turkije een land is met het hoogst aantal gecreëerde banen in het afgelopen drie jaar. Dit is natuurlijk erg goed voor dit land en zorgt voor een positief consumentenvertrouwen. Ook biedt het voor andere landen veel mogelijkheden om te investeren in Turkije en/of zaken te doen met dit land.

Toerisme

Veel buitenlanders gaan naar Turkije om te genieten van een vakantie. Er zijn veel mogelijkheden voor de toeristen om in Turkije deel te nemen aan zomerse activiteiten. De zon schijnt er volop en dat is wat de mensen graag willen tijdens hun zomervakantie. Turkije staat op de 7e plaats met ongeveer 31 miljoen toeristen als bezoekers van het land. Dit is gebaseerd op een onderzoek uit 2009. Belangrijke steden die bezocht worden door de toeristen zijn: Bodrum, Antalya, Kusadasi, Alanya, Fethiye etc. Turkije biedt voor verschillende typen vakantiegangers mogelijkheden. Mensen die willen genieten van de cultuur, natuur, zon, zee, strand en feesten kunnen optimaal gebruik maken van de mogelijkheden in het land.

Sport

Voetbal is de belangrijkste sport in Turkije. Van jong tot oud, mannen en vrouwen zijn geïnteresseerd in deze sport. Het fanatisme is erg groot in het land en het gaat er heftig aan toe tijdens de wedstrijden. Belangrijke en populaire voetbalclubs zijn: Besiktas, Fenerbahce, Galatasaray en Trabzonspor. Ook in de lagere divisies gaat het er heftig aan toe, waarbij de supporters erg fanatiek zijn met hun club. Verder is het een groot feest als het nationale team moet voetballen. Dan gaat het hele land er achter staan en wanneer men heeft gewonnen, gaan de bewoners de straten op om feest te vieren.

Verder zijn sporten als basketbal, zwemmen, gewichtheffen en volleybal populair. Dit is in mindere mate, als we het vergelijken met voetbal. Een traditionele sport in Turkije is het olieworstelen. Twee worstelaars smeren zich van te voren in met slaolie en gaan dan tegen elkaar strijden. Het begint altijd eerst met een rituele dans en na deze dans kunnen de deelnemers starten met het worstelen. Het doel van het insmeren met olie is om de grip van de worstelaars lastiger te maken. Het is de bedoeling dat de worstelaar zijn tegenstander op zijn rug krijgt. Maar dit is lastig, omdat de tegenstander erg glad is door de ingesmeerde olie.

Turks keuken

De Turkse keuken bestaat uit een uitgebreide lijst met gerechten. De mensen maken gebruik van veel verschillende vlees en visgerechten, waarbij groenten en salades vaak in de gerechten worden verwerkt. Men eet vaak rijst of pasta bij hun eten. In Nederland zijn vooral de Kebab en Döner bekende gerechten. Veel Nederlanders denken dat Turken dit voornamelijk eten, terwijl dit niet het geval is. Het is een typisch Turks gerecht, dat vooral verkrijgbaar is bij restaurants buiten de deur. De raki is één van de bekendste dranksoort in Turkije. Het is een alcoholische drank en is te vergelijken met de Ouzo uit Griekenland. De Raki wordt gemixt met water en wordt bij het eten geserveerd. Het is een drank dat voornamelijk door de mannen wordt gedronken. Als toetje is de Baklava erg bekend. Dit is een gebaksoort dat gemaakt is van bladerdeeg, gemalen walnoten of pistachenoten en is overgoten met een siroop.

Kortom, Turkije een land met vele mogelijkheden en een groeiende economie. Zomers volop zon, waardoor het genieten van een vakantie gegarandeerd is. Genieten van de heerlijke gerechten en het ervaren van het mooie cultuur, waarbij gastvrijheid voorop staat.
© 2012 - 2018 Fikretakin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Turkije – Bodrum: van jetset tot badplaatsTurkije – Bodrum: van jetset tot badplaatsMet een gemiddelde temperatuur van om en nabij de dertig graden in juli en augustus, is Bodrum een geliefd oord voor men…
Turkije – Kusadasi: Turkse vogelstadDe afgelopen dertig jaar is de Turkse stad Kusadasi steeds meer in trek gekomen als badplaats. Uit heel Europa zoeken me…
Alanya, Turkse badplaats met een rijke historieDe Turkse Rivièra is de laatste jaren steeds populairder geworden onder Nederlandse toeristen. Gelegen in het zuiden van…
Turkse gerechten: eenvoudige baklavaBaklava is één van de meest gekende Turkse "tatli" (zoetigheid). De traditionele bereidingen van baklava zijn zeer arbei…
Bronnen en referenties
  • Gelezen op 27 april 2012: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mustafa_Kemal_Atat%C3%BCrk
  • Gelezen op 27 april 2012: http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkije
  • Gelezen op 27 april 2012: http://www.cbs.nl/nr/rdonlyres/240e5858-d04d-47ea-9c22-ab8e9297e2d2/0/2010k4b15p22art.pdf
  • Gelezen op 27 april 2012: http://www.realturkey.nl/artikel/turkije-behoudt-de-hoogste-groei-van-europa-tot-2015/
  • Gelezen op 27 april 2012: http://nl.wikipedia.org/wiki/Toerisme_in_Turkije

Reageer op het artikel "Turkije, een groeiende economie!"

Infoteur: Fikretakin
Laatste update: 28-04-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!