InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Particulier onderwijs, toenemende plaats in onderwijsland

Particulier onderwijs, toenemende plaats in onderwijsland

Uit onvrede met het reguliere onderwijs sturen meer en meer ouders kinderen naar het particulier onderwijs. Volgens het CBS namen er in 2009 1,3 miljoen mensen deel aan een particuliere opleiding en volgens een andere statistiek zijn er 230.000 mensen bezig met een diplomagerichte opleiding (VO, MBO, HBO en WO) aan een particulier instituut. Particulier onderwijs, wordt door het ministerie van onderwijs gedefinieerd als: “onderwijs dat niet door de overheid wordt bekostigd". Ofwel het is vrij voor iedereen om een particuliere school op te richten. Echter om ook onderwijs te geven aan kinderen die vallen onder de leerplicht moet het ministerie van Onderwijs de school erkennen. Zonder deze erkenning mag geen onderwijs gegeven worden aan kinderen vallende onder de leerplicht. Volwassenen mogen wel onderwijs volgen aan een niet erkende opleiding. Echter, zonder erkenning kan de student later voor problemen te komen staan doordat het onderwijs onvoldoende bleek te zijn of dat diploma’s niets zeggen ten opzichte van potentiële werkgevers. Daarnaast kan geen studiefinanciering en een OV-jaarkaart worden ontvangen voor onderwijs aan een niet erkende school. Specifieke beroepsopleidingen voor een niche markt zijn voorbeelden van niet erkende opleidingen.

Doordat particulier onderwijs geen subsidie ontvangt van de overheid is de bijdrage van ouders vaak vele malen hoger dan in het reguliere onderwijs. De hoogte is afhankelijk van de particuliere school en is door de school vrij te bepalen. In de meeste gevallen is de eigen bijdrage van ouders vele malen groter dan in het regulier onderwijs. Dit hoeft echter niet per definitie zo te zijn, doordat particuliere onderwijsinstellingen minder ‘overhead’ kosten kennen en er meer efficiënt wordt gewerkt, kunnen niet-bekostigde hogescholen concurrerend werken.

Soorten particulier onderwijs:

  • Internationale of buitenlandse scholen
  • Zelfstandige exameninstellingen voor voortgezet onderwijs
  • B3-scholen (basis- en / of voortgezet onderwijs)
  • Thuisonderwijs
  • Particulier onderwijs voor volwasseneducatie en hoger onderwijs

Voordelen particulier onderwijs

  • Kleinere klassen; meer persoonlijk aandacht
  • Discipline; huiswerkbegeleiding van docenten
  • Maatwerk; individuele roosters mogelijk, zoals flexibel onderwijs voor sporters.
  • Resultaten; het particulier onderwijs heeft baat bij goede resultaten ivm naamsverlies, dit zorgt voor extra stimulatie vanuit het onderwijs om leerlingen te stimuleren en te begeleiden om goede resultaten te halen. Het slagingspercentage ligt vaak ook vele procenten hoger
  • Verkorte studieduur: Vele particuliere onderwijsscholen bieden de mogelijkheid twee jaar in één te volgen.

Nadelen particulier onderwijs

  • Hoge eigen bijdrage ouders
  • Beperkte leerlingen diversiteit; door de hoge bijdrage van ouders is de diversiteit in de leerlingenpopulatie vaak beperkt.
Gerelateerde artikelen
Tegemoetkoming in de schoolkosten voor scholierenKinderen die naar school gaan kosten ouders veel geld. Voorheen was daarvoor de tegemoetkoming ouders. Maar die is per 1…
Particulier huren van woningWie niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning of de wachtlijsten te lang vindt, kan een woning particulier hur…
Geld lenen particulier, alle informatie die u nodig heeftGeld lenen particulier, alle informatie die u nodig heeftParticulier geld lenen kan een uitkomst bieden wanneer u negatief geregistreerd staat bij het BKR in Tiel. Voor een part…
Wat kost de middelbare school?Wat kost de middelbare school?Middelbaar onderwijs is in principe gratis voor alle Nederlandse leerlingen. Er zijn echter wel een aantal uitzonderinge…
Adaptief OnderwijsHet is zover. Je kind is oud genoeg om naar de basisschool te gaan. Er zijn veel keuzes die je als ouder kan maken. Welk…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/toezicht-op-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-particulier-onderwijs.html
  • http://www.onderwijsinspectie.nl/onderwijs/Particulier+onderwijs
  • http://beteronderwijsnederland.net/files/ALV%20BON%202011%20tekst%20Hoffmann%20IVA.pdf

Reageer op het artikel "Particulier onderwijs, toenemende plaats in onderwijsland"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 12-03-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!