Hoe delen religieuze Joden kennis?

Hoe delen religieuze Joden kennis? Het is onjuist om kennis alleen voor jezelf op te doen. Kennis moet gedeeld worden. Niet alleen om anderen er een gunst mee te bewijzen maar ook jezelf. Om goed met anderen te communiceren moet je duidelijk maken wat de essentie is van wat je leert, je moet het volledig begrijpen, je moet weten hoe de boodschap aan anderen over te brengen, en je moet weten hoe het in de praktijk te brengen.

Wat waard is om te leren is waard om te delen

Vraag bij alles af wat de waarde is van informatie en wat het je leert over het leven. Vraag dan wie er nog meer baat bij hebben en hoe je de informatie kan overdragen.

Voorbeeld:
Stel je gaat naar een schaatswedstrijd kijken. Beeld jezelf in dat je journalist bent en er verslag van doet voor een krant. De krantenlezers wachten geboeid af wat voor bericht ze de volgende dag in de krant zullen aantreffen. Buitenlandse kranten nemen zelfs het bericht (vertaald) over. Zo beïnvloed je dus mensen met jouw visie.

Schep mogelijkheden om kennis te delen

Wanneer je bijvoorbeeld in de trein naast iemand zit en geen gespreksstof hebt kan je het volgende proberen. Leg een probleem voor en vraag je medepassagier om advies. Het is hetzelfde idee wanneer je iemand in een vreemde stad de weg vraagt. Zo zijn er talloze aangelegenheden om gesprekken aan te gaan en te onderwijzen over bepaalde zaken.

Wees niet bang om fouten te maken

Misschien voel je je ongemakkelijk om jezelf voor te doen als onderwijzer zonder daarvoor te zijn opgeleid. Je bent waarschijnlijk bang om fouten te maken. Maar wees gerust, dat kan de beste onderwijzer overkomen. De enige manier om er achter te komen of je andere mensen iets kunt leren is door te oefenen. Al word je misschien in het begin uitgelachen, gaandeweg zul je merken dat mensen met je in discussie gaan. En dat is een goed teken want dan heb je hun aandacht. Probeer ook te leren van een goede leraar. Kijk wat voor technieken die gebruikt en imiteer deze.

Wacht niet tot mensen je om advies komen vragen

Wees niet passief door te wachten tot je om advies wordt gevraagd. Mensen die het advies het hardst nodig hebben durven het vaak zelf niet te vragen. Zorg dus dat je zelf initiatief toont.

Waarin kan je onderwijzen?

Vraag je zelf het volgende af:
  • Wat fascineert mensen?
  • Wat vinden mensen belangrijk om te weten?
  • Waar weet ik veel over?
  • Wat heb ik over het leven geleerd?

Zorg dat je een specialist wordt op een bepaald gebied. Zorg dat je bij de tijd blijft. Zo kan je mensen van de juiste informatie op de hoogte houden en zijn mensen bereid naar je te luisteren. Maak ook onderscheid over wat wel en niet belangrijk is. Laat de onbelangrijke zaken links liggen.

Slot

Waarom is onderwijzen belangrijk?
  • Je krijgt meer helderheid in je geest.
  • Leer informatie te delen.
  • Leer elke dag wat nieuws.
  • Probeer het geleerde om te zetten in onderricht.
  • Onderwijs draagt bij aan het concept dat de Joodse natie een licht vormt voor andere naties.
  • Oefen veel.
  • Maak onderscheid tussen wat wel en niet belangrijk is.

Lees verder

© 2012 - 2020 Jehoeda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rabbijacobs, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe delen religieuze Joden kennis?"

Infoteur: Jehoeda
Laatste update: 11-02-2020
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!