InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Stoppen met je studie na een jaar of een half jaar

Stoppen met je studie na een jaar of een half jaar

Stoppen met je studie na een jaar of een half jaar Het is natuurlijk niet de bedoeling om te stoppen met je studie na een half jaar of een jaar, maar helaas gebeurt het maar al te vaak. Dit kan komen omdat je erachter komt dat de studie eigenlijk niet bij je past, of noodgedwongen omdat je niet het verplicht aantal studiepunten hebt gehaald dat nodig is om door te gaan naar het tweede jaar. Aan vroegtijdig stoppen met je studie zitten financiële gevolgen. Deze zijn vastgesteld bij DUO. Lees hier meer daarover.

Stoppen met je studie

Stoppen met je studie kan bijvoorbeeld omdat je erachter bent gekomen dat je de studie eigenlijk helemaal niet zo leuk vindt als je dacht. Het kan te veel de bèta-kant op gaan, of het is juist meer alfa. Of misschien ben je erachter gekomen dat het niveau veel te hoog ligt!

Maar sinds kort is het ook nog eens zo dat je kunt weggestuurd worden door de universiteit. Dit heeft te maken met het bindend studieadvies (BSA). BSA is een mededeling die afkomstig is van de universiteit, gegeven aan een student, waarin staat of de student de opleiding mag voortzetten (positief bindend studieadvies) of dat hij/zij er juist mee moet stoppen (negatief bindend studieadvies). Vaak wordt er gekeken naar studiepunten (EC). Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de student wordt weggestuurd omdat hij/zij geen 40 EC heeft gehaald in één jaar. Dit verschilt echter per opleiding.

Stoppen vóór 1 februari: wat gebeurt er met je gekregen studiefinanciering?

Wanneer je gaat stoppen met de eerste studie die je hebt gekozen, zal alle studiefinanciering die je hebt ontvangen van DUO een gift worden. Je hoeft je studiefinanciering in dit geval dus niet terug te betalen. De maanden die je studiefinanciering hebt gekregen zijn nu wel verbruikte maanden. Dit betekent dat je bij een volgende studie niet meer altijd studiefinanciering zal ontvangen: de verbruikte maanden worden ervan af gehaald.

Stoppen na een jaar / stoppen ná 1 februari: wat gebeurt er met je gekregen studiefinanciering?

Wanneer je na een jaar stopt met je opleiding, wordt je verbruikte studiefinanciering omgezet in een lening. Deze lening is wel voorlopig! Het wil niet zeggen dat je deze per se terug moet betalen. Wanneer je binnen tien jaar afstudeert, dan wordt deze lening kwijtgescholden. Zorg er dus wel voor dat je afstudeert, anders heb je een flinke lening én geen diploma! Net zoals bij het stoppen voor 1 februari, worden nu de verbruikte maanden studiefinanciering van het totaalbedrag. Je zult dus bij een komende opleiding 1 jaar minder studiefinanciering krijgen. In veel gevallen zal het zo zijn dat er dan alsnog een lening wordt afgesloten: daarom is het van groot belang de studie snel af te maken, voor je alsnog in de schulden zit!

Een juiste studiekeuze houdt je uit de schulden!

Waarschijnlijk is het inmiddels duidelijk dat wanneer je stopt met een studie (ook al is dit voor 3 februari) dat er altijd financiele gevolgen zijn. Daarom is het belangrijk je goed te oriënteren. Een juiste studiekeuze kan je namelijk uit de schulden houden! Bekijk daarom van te voren goed wat voor vakken je zal krijgen en wat deze inhouden. Bezoek ook open dagen om alvast een proefje te nemen van misschien wel jouw toekomstige studentenleven!
Gerelateerde artikelen
Stoppen met je studie: dit moet je wetenStoppen met je studie: dit moet je wetenDe keuze maken om te stoppen met de opleiding die je volgt is een hele moeilijke. Ga je weer een nieuwe studie beginnen?…
De E-sigaret zorgt niet voor meer stoppers of minder rokenDe E-sigaret zorgt niet voor meer stoppers of minder rokenTot nu toe werd aangenomen dat de E-sigaret of elektronische sigaret een goed hulpmiddel zou kunnen zijn bij het minder…
Stoppen met mijn studie: Wat nu? Wat te regelen bij DUO?Stoppen met mijn studie: Wat nu? Wat te regelen bij DUO?Eindelijk is het dan zover. Je gaat studeren. Je wilde al een tijd niets liever dan je storten op het studentenleven. St…
Alles over een tweede opleiding in NederlandTegenwoordig zijn studies veel gericht op zelfstandig studeren waardoor men meer vrije tijd heeft. Hierdoor krijgt de am…
Studie: Alles over de propedeuseStudie: Alles over de propedeuseVolgt u een HBO opleiding? Dan krijgt u automatisch te maken met de term 'propedeuse'. Maar wat is een propedeuse nu pre…
Bronnen en referenties
  • Mijngeld.nl

Reageer op het artikel "Stoppen met je studie na een jaar of een half jaar"

Reacties

Ed, 11-01-2017 21:10 #3
Als je wil stoppen voor 1 februari met je 2e studie, waarvoor je ingeloot bent kan je dan in september weer met diezelfde studie verder?

Annoniem, 18-03-2016 22:57 #2
Hallo, ik heb afgelopen schooljaar mijn niveau 3 diploma gehaald en ben verder gegaan aan een niveau 4 opleiding (wel in dezelfde sector). Maar de opleiding sluit toch niet helemaal aan bij mij. Ik heb dus besloten om te stoppen, maar wat zijn de financiële Consequenties? Of is dit jaar (aan studiefinanciering) nog als gift te zien?

Groetjes!

Ps: ik val nog onder de oude regeling

R. Bakker, 20-01-2016 12:47 #1
Geachte lezer,
Mijn zoon staat op het punt te stoppen met zijn studie hbo biotechnologie. Hij is daarmee in september gestart. Hij heeft we een studenten ov maar verder geen lening aangevraagd. Ik heb de 1995 collegegeld betaald. Begrijp ik nu goed als hij een studiefinanciering had aangevraagd en daarvan zijn collegegeld had betaald, dat dit een gift wordt. En in onze situatie het geld door ons betaald is. Heb ik iets fout gedaan?

Ben benieuwd naar uw reactie.
Mvg. R.Bakker Reactie infoteur, 02-02-2016
Beste R. Bakker,

Sinds 1 september 2015 bestaat er geen studiefinanciering meer, maar een leenstelsel. Niet elke student krijgt meer een financiële bijdrage. Slechts wanneer ouders weinig of minder inkomen hebben, wordt een aanvullende beurs gegeven. Over deze aanvullende beurs kunt u hier meer lezen: https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/studiefinanciering/een-aanvullende-beurs.jsp

Collegegeld is iets anders dan studiefinanciering. Dit wordt door elke student (of ouder van de student) betaald aan de onderwijsinstelling. De aanvullende beurs wordt door DUO verleend om te helpen bij het financieren van de studiekosten (waaronder het collegegeld).

Collegegeld van de resterende maanden kunt u overigens wel terugkrijgen van de onderwijsinstelling.

Met vriendelijke groet,
Shiny

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 31-01-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!