InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Via Studielink aanmelden voor HBO of universiteit

Via Studielink aanmelden voor HBO of universiteit

Via Studielink aanmelden voor HBO of universiteit Het is zover. De middelbare schooltijd loopt ten einde en het is tijd voor een volgende studie. De één weet al lang welke opleiding hij/zij gaat volgen. De ander is veel naar open dagen geweest, of heeft meegedaan aan het proef studeren op HBO of universiteit. Uiteindelijk zal de gemaakte keuze moeten worden omgezet in een aanmelding bij de betrokken onderwijsinstelling. Hoe gaat een dergelijke aanmelding bij een HBO of universiteit eigenlijk? En wat heeft Studielink hier mee te maken?

Aanmeldingsprocedures voor HBO en universiteit

Centrale aanmelding

Het aanmelden voor een vervolgstudie op een HBO of de universiteit is tegenwoordig centraal geregeld. De aanmelding vindt niet plaats bij de opleiding van jouw keuze, maar gebeurt centraal via Studielink (www.studielink.nl).

Decentrale selectie (Selectiestudies)

Voor diverse opleidingen worden extra toelatingseisen gesteld. Vaak komt dit neer op specifieke competentietesten of het inleveren van een portfolio, om zo te kunnen bepalen of je geschikt bent voor de betreffende opleiding. Je zou voor deze opleidingen kunnen spreken van een extra selectie aan de poort. De opleidingen waar je bijvoorbeeld met een decentrale selectie te maken kunt krijgen zijn:
  • Kunstacademie
  • Theaterschool
  • Academie voor LO
  • Hotelschool
  • Logopedie
Voor de selectiestudies is een harde deadline vastgesteld door Studielink. Meld je op tijd aan, want soms is de volgorde van aanmelding ook nog bepalend voor de selectie. Na de aanmelding vindt de decentrale selectie plaats. De daadwerkelijke inschrijving zal pas plaats vinden na de decentrale selectie en met een toelatingsbewijs van de betrokken opleiding.

Lotingsstudies

De studies waar een loting voor geldt worden door de minister van onderwijs vastgesteld op basis van het aantal aanmeldingen. Dit is meestal pas in de tweede helft van mei bekend. Over het algemeen gaat het ieder jaar om dezelfde opleidingen en bij de aanmelding kan je dan ook uitgaan van de lijst met studierichtingen, waarvoor een loting geldt, van het voorgaande jaar. Je kunt je voor meerdere studies inschrijven, maar slechts voor één studie waar een loting voor geldt. De lijst met studierichtingen waarvoor een loting geldt, is te vinden op de site van DUO.

Aanmelden via Studielink

Wat is studielink?

De aanmelding voor een studie in het hoger onderwijs is tegenwoordig heel overzichtelijk geregeld. Dit vindt namelijk plaats via een centraal digitaal loket. Dit loket het Studielink (zie ook www.studielink.nl). De kracht van Studielink ligt hem in het feit dat het de administratie van alle instellingen én de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Het haalt een hoop werk weg bij de studenten en heeft als groot voordeel dit alles centraal is geregeld. De aanmelding, eventuele wijzigingen (in opleiding of persoonlijke gegevens) en de afmelding vinden allemaal plaats via Studielink. Via Studielink wordt e.e.a. doorgegeven aan de onderwijsinstelling en aan het DUO. Studielink is er overigens niet alleen voor de studenten. De site is in drie delen opgesplitst. Eén deel voor de studenten, één voor de onderwijsinstellingen en één voor de decanen.

Hoe werkt studielink?

Studielink is direct te benaderen via de eigen website www.studielink.nl. De hogeschool of universiteit van je keuze heeft vaak ook een link naar Studielink op de site staan. Wil je ja gaan aanmelden via Studielink zorg dan dat je je DigiD, persoonlijke gegevens, betalingsgegevens en eventueel al behaalde diploma's met cijferlijst bij de hand hebt. Alle informatie die je via Studielink opgeeft wordt gecontroleerd. Zo wordt er, omdat iedereen bij een loting of inschrijving geïdentificeerd moet zijn, een controle uitgevoerd bij de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Het resultaat van deze controle (positief of negatief) wordt via de mail teruggekoppeld.
Tijdens de inschrijving worden ook gegevens (school, profiel, cijfers) gevraagd over je vooropleiding. De opgegeven informatie wordt gecontroleerd bij de betreffende middelbare school. Via Studielink is voortdurend te zien in welke fase je inschrijving zich bevindt. Log daarom regelmatig in om de status van je inschrijvingsverzoek in de gaten te houden. Als er extra toelatingseisen aan je opleiding zijn verbonden is dat ook via Studielink terug te vinden.

Studentenhelpdesk Studielink

Aan de site van Studielink zit een helpdesk verbonden. Met ingang van 1 februari 2012 gaat deze verdwijnen en worden de werkzaamheden overgenomen door de onderwijsinstellingen zelf. Voor alle vragen rondom Studielink en de aanmelding/inschrijving voor je studie kan je vanaf die datum terecht bij de onderwijsinstelling waar je je hebt aangemeld.

Zorg voor tijdige inschrijving

Het inschrijven bij een hogeschool of op een universiteit is een uitgebreide procedure, die de nodige tijd vereist. Het is daarom zaak om je op tijd aan te melden voor de opleiding van je keuze. Veel opleidingen kennen een deadline, zeker de studies waar een loting voor geldt. Denk niet te snel dat er nog voldoende tijd is. De tijd gaat heel snel en voor je het weet ben je alsnog te laat! Hoe later je je inschrijft, hoe drukker het zal zijn bij de hogeschool of de universiteit.
Gerelateerde artikelen
Studentenleven: LotingEr zijn altijd veel onduidelijkheden over lotingstudies. Hoe gaat dat nou precies in zijn werk en welke studies zijn eig…
Decentrale selectie voor geneeskunde: informatie & tipsDecentrale selectie voor geneeskunde: informatie & tipsElk jaar zijn er weer duizenden mensen die zich in Nederland inschrijven voor de studie geneeskunde. De studie is zo pop…
Alles over matching bij de Universiteit UtrechtAlles over matching bij de Universiteit UtrechtDe Universiteit Utrecht (UU) is de eerste universiteit in Nederland die matching verplicht heeft gesteld voor alle bache…
Toegelaten worden tot het HBOJe wordt lang niet altijd direct toegelaten tot een HBO-opleiding. Er bestaan veel verschillende toelatingsmogelijkheden…
Loten voor een opleiding aan de universiteitLoten voor een opleiding aan de universiteitEen paar univerisitaire opleidingen hebben een numerus fixus. Dit betekent dat je mee moet doen aan een loting om te wor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wokandapix, Pixabay
  • www.studielink.nl
Infoteur: Martina
Laatste update: 30-01-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!