InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Van VMBO naar Universiteit, wat komt er bij kijken

Van VMBO naar Universiteit, wat komt er bij kijken

Van VMBO naar Universiteit, wat komt er bij kijken Niet iedere student gaat van het VWO richting de universiteit. Sommige hebben een opstartperiode om alsnog de universiteitsgraad te behalen. Van VMBO richting de universiteit is niet altijd de gemakkelijkste weg, maar zeker mogelijk! Dit artikel gaat nader in op het te doorlopen traject en studieduur.

Van VMBO naar MBO

VMBO niveau 4, dit middelbare school traject duurt in totaal 4 jaar, hierna wordt gekozen voor een vervolgopleiding, dit kan een beroepsopleiding zijn of verder met de middelbare school naar de Havo. Een MBO opleiding duurt 2 / 3 of 4 jaar. Indien je door wenst te stromen naar het HBO, moet de 4-jarige opleiding MBO, niveau 4, gevolgd worden. In enkele gevallen kan men de MBO opleiding in 3,5 jaar afronden.

Of van VMBO naar Havo
De Havo heeft als voordeel dat je sneller naar het HBO kan. De eisen om naar de Havo te gaan, verschillen per middelbare school. Over het algemeen wordt een gemiddeld eindcijfer 7 verwacht en dienen vooraf extra vakken gevolgd zijn. De overstap is dan van VMBO 4, naar Havo 4 en duurt de Havo in totaal nog 2 jaar.

Van MBO naar HBO

Indien de MBO opleiding aansluit bij de HBO opleiding, kun je bij verschillende opleidingen het eerste jaar overslaan op het HBO. Dit maakt de HBO opleiding nog 3 jaar. Het eerste jaar is echter wel vaak het propedeusejaar op het HBO.

of van Propedeuse naar WO
In principe geeft iedere hbo-propedeuse toegang tot de universiteit. Sommige bachelor opleidingen kennen echter bepaalde ingangseisen, een propedeuse is dan niet voldoende, zoek dit goed uit bij de verschillende opleidingen.

Van HBO naar Universiteit (WO)

Indien de studierichting van het Hoger Beroepsonderwijs aansluit op de gekozen studierichting van het Wetenschappelijk Onderwijs (WO), bieden sommige universiteiten het zogenaamde Pre-master traject. Dit is een tweejarige opleiding waarbij in het eerste jaar het algemeen niveau van de universiteit wordt bijgespijkerd en het tweede jaar het reguliere masterjaar is. Het tweejarige traject wordt afgesloten met de master thesis, waarna, bij slagen, de student de, afhankelijk van de studie, MSc / MA e.d. titel mag voeren.

Indien de opleiding van het HBO niet aansluit, of een totaal andere studierichting wordt gekozen is de WO opleiding 4 jaar, 3 jaar bachelor en 1 jaar master (6-jarige opleidingen hierin niet meegenomen).

Moeilijkheden doorstromingstraject

Het traject VMBO - WO is een langdurig traject waarin voldoende motivatie vanuit de student dient te komen. Het is moeilijk, maar absoluut mogelijk! Overweeg de volgende zaken:
  • Algemene kennis, het niveau van algemene kennis op VMBO niveau is lager dan VWO niveau, wil je doorstromen? Blijf op de hoogte blijft van alle ontwikkelingen en zorg dat je Nederlandse taal goed op niveau is.
  • Capaciteiten, wees eerlijk naar jezelf, heb je de intellectuele capaciteiten en het doorzettingsvermogen?
  • Universiteit is wetenschappelijk onderwijs, ofwel veel stof om te lezen en over te denken, MBO / HBO zijn beroepsopleidingen en veel meer praktijkgericht.

Studieduur

MBO, HBO, WO

Indien het traject MBO, HBO, WO (premaster) wordt gevolgd kan de studieperiode klaar zijn binnen 9 jaar, essentieel is hierbij dat de opleidingen op elkaar aansluiten, zodat het Premaster traject gevolgd kan worden. Indien de volledige WO opleiding gevolgd dient te worden komt er 3 jaar studie tijd bij (4 jaar WO).

Havo, HBO, WO

Na het VMBO komt 2 jaar Havo, HBO en WO (premaster) indien opleidingen op elkaar aansluiten kan dit traject klaar zijn binnen 8 jaar.

MBO, HBO (P), WO

Indien de opleiding van het HBO niet aansluit op de gewenste opleiding voor het WO, is de snelste weg via de HBO propedeuse. Dit traject duur in totaal 9 jaar (MBO 4 jaar, HBO 1 jaar en WO 4 jaar)

Andere opties

Het kan ook anders:
Vanaf 21 jaar of ouder en niet in het bezit van een vwo-diploma kun je toch inschrijven voor de universiteit. Dit gaat via het 'colloquium doctum', ofwel een examen waarin de algemene basiskennis wordt getoetst, noodzakelijk voor de gekozen opleiding.

Of

Indien de universiteit echt je droom is en voldoende middelen aanwezig zijn, bestaat altijd nog de mogelijkheid via het particulier onderwijs. Dit is kostbaarder, maar vele malen sneller. Bij het juist kiezen van de opleidingen, aansluitingen, maar met name motivatie en doorzettingsvermogen, kan binnen 6 jaar, zowel het MBO (2jaar verkort), HBO (2 jaar verkort) als WO ( 2 jaar premaster) traject worden doorlopen.
Gerelateerde artikelen
Welke Cito-score past bij welke vmbo-leerweg?Welke Cito-score past bij welke vmbo-leerweg?Van de ongeveer 150.000 basisscholieren die jaarlijks de eindtoets van Cito (de Cito-toets) maken, haalt ongeveer de hel…
Soorten onderwijs in NederlandSoorten onderwijs in NederlandNederland kent talloze scholen, van basisscholen tot universiteiten. Ieder kind dat leerplichtig is, wordt ingeschreven…
Voortgezet onderwijsVoortgezet onderwijsNa de basisschool gaan kinderen naar het middelbaar, ofwel het voortgezet onderwijs. Dit is onder te verdelen in de drie…
Schooltypen middelbare schoolEr bestaan drie schooltypen op de middelbare school. Vmbo, havo en vwo. Wat is het verschil tussen deze schooltypen?
Na de basisschool: welke keuze middelbaar onderwijs is juistNa de basisschool: welke keuze middelbaar onderwijs is juistZodra kinderen groep 8 van het basisonderwijs hebben gevolgd, moeten ze naar de middelbare school. Dat betekent dat alle…

Reageer op het artikel "Van VMBO naar Universiteit, wat komt er bij kijken"

Reacties

Bob, 11-12-2018 13:44 #4
Ik mis een verhaal over maximale studieduur. Mijn zoon is na het vmbo basis doorgestroomd naar niv 2 en doet dit jaar examen niv. 3. Volgens de website van het HMC is het in verband met de maximale studieduur niet mogelijk om door te stromen naar niv. 4. Dit blokkeert een een doorstroming naar het HBO.
Graag hoor ik hier meer over.

Marcel, 22-03-2018 21:39 #3
Mijn dochter volgt het traject zoals in het artikel beschreven:
mbo - hbo - premaster.
Zij heeft voor het mbo en hbo een prestatiebeurs gekregen. In totaal 8 jaar. Nu wil ze een premaster volgen.
Vraag
1. Heeft zij nog recht om een lening bij DUO af te sluiten?
2. Wordt collegegeld of het instellingstarief berekend voor de master (volgend op de premaster)?

Wo, 17-12-2013 13:52 #2
Van vmbo-t naar WO is opzich niet heel lang. Ik heb vier jaar vmbo-t gedaan, daarna 2 jaar havo, 1 jaar hbo en nu dus WO. Het is één jaar langer dan wanneer je van vwo naar WO gaat. Motivatie speelt zeker een belangrijke rol. Als je echt iets wil dan kan je het!

Versneldembostudent, 28-10-2013 10:19 #1
Ik volg een MBO4 versnelde opleiding die duurt 1 jaar. Waar zou ik hierna een versnelde HBO opleiding kunnen volgen?

Infoteur: Jukito
Laatste update: 10-02-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!