InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Tekenen in de bovenbouw, graffiti

Tekenen in de bovenbouw, graffiti

Tekenen in de bovenbouw, graffiti Graffiti spreekt veel kinderen tot de verbeelding. Voornamelijk in de bovenbouw lonkt het om een eigen 'tag' te maken en deze te gebruiken. Met deze opdracht ontwerpen de kinderen verschillende tags en werken ze de mooiste uit op groot formaat.

Materialen:

  • Wit A4'tje
  • Grijs papier
  • Wit of baksteenrood papier
  • Wit tekenpapier
  • Potlood
  • Waskrijt
  • Schaar
  • Lijm

Werkwijze voor de leerkracht

Laat de kinderen een eenvoudig wit A4'tje twee keer dubbelvouwen zodat er vier vakken ontstaan. Hierop schetsen de kinderen vier ontwerpen. Geef duidelijk aan dat ze groot moeten werken. De kinderen ontwerpen zo vier eigen tags met hun naam of een gedeelte hiervan. Ze kiezen vervolgens de beste uit en gaan deze op een wit tekenpapier groot uitwerken. De tag mag uit losse letters bestaan of aan elkaar zitten. Let hierbij op de verdeling van de letters en laat de kinderen de ruimte op het tekenvel gebruiken. Vervolgens gaan ze hun tag dik inkleuren met waskrijt (wasco). Dit materiaal zorgt voor een grove afwerking en voorkomt dat kinderen te veel op details gaan werken. Daarnaast heeft wasco felle kleuren die bij graffiti vaak naar voren komen. Wanneer de tag is ingekleurd, knippen de leerlingen deze netjes uit.

Als achtergrond is gekozen voor een stenen muur. Deze is op verschillende manieren te maken. Wanneer je een grijs papier als basis gebruikt kun je bakstenen laten knippen uit steenrood papier. Wanneer dit niet aanwezig is kunnen bakstenen uit wit papier worden geknipt en kunnen deze van kleur worden voorzien door middel van een rood potlood. Laat de kinderen de opbouw van metselwerk bekijken alvorens ze de bakstenen opplakken. De bakstenen moeten verspringen voor een realistisch effect. Wanneer de bakstenen muur helemaal klaar is, wordt de uitgeknipte tag over de muur geplakt.

Makkelijker en moeilijker

Graffiti wordt meestal op oude muren gemaakt. Geef kinderen die meer uitdaging nodig hebben de opdracht om de bakstenen achtergrond zo te maken dat deze op een oude muur lijkt.
Bepaal de eisen die je aan de tag stelt aan de hand van het niveau van de groep. Kinderen die dit lastig vinden kunnen moeite hebben met het ontwerpen van de letter, terwijl kinderen die dit gemakkelijk oppakken kunnen gaan werken met extra illustraties of verschillende kleurschakeringen.

Tip

Zorg voor beeldmateriaal, zowel van tags als van muren. Dit motiveert en geeft minder vaardige tekenaars een houvast. Deze opdracht krijgt een nog indrukwekkender resultaat wanneer er op A3-formaat wordt gewerkt.

Vaak zijn er oud-leerlingen van een school te vinden die kennis hebben van graffiti. Laat deze leerlingen een lesje verzorgen over tags en eventueel over het aanbrengen van graffiti (op een gewenste plaats natuurlijk).

Deze les leent zich uitstekend als brug naar een les burgerschapsvorming, waarbij de discussie over graffiti gevoerd kan worden. Is het kunst of vandalisme?

Stappenplan voor de leerling

  1. Deel het witte vel papier in vieren en ontwerp hier vier tags op.
  2. Kies de beste tag en werk deze groot uit op een tekenpapier.
  3. Kleur je tag dik in met wasco en knip deze uit.
  4. Maak een bakstenen muur door bakstenen uit te knippen en op het grijze basisvel te plakken. Denk hierbij aan de structuur van metselwerk.
  5. Plak tot slot je tag op de bakstenen achtergrond.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tekenen in de bovenbouw, graffiti"

Infoteur: Shirleyp
Gepubliceerd: 14-11-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!