InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Beste universiteiten van Nederland 2016: ranglijst

Beste universiteiten van Nederland 2016: ranglijst

Beste universiteiten van Nederland 2016: ranglijst Wat zijn de beste Universiteiten van Nederland 2016? Hoe ziet de Ranglijst van beste Nederlandse Universiteiten eruit? Volgens de Times Higher Education University Rankings (THE) 2011-2012 is Nederland het derde beste land ter wereld als het gaat om het niveau van onze universiteiten. Toen had Nederland 12 universiteiten in de lijst, nu in 2016 zijn dat er 8. Maar hoe liggen de verhoudingen binnen Nederland? Welke Nederlandse universiteiten scoren het beste?

Ranglijst beste universiteiten ter wereld

Al jaren doet de Times Higher Education (THE) onderzoek naar de kwaliteit van de universiteiten in de wereld en stelt op basis van de resultaten een wereld ranglijst samen. Aan de hand van 13 criteria vergelijkt het alle universiteiten in de wereld. Onder deze criteria vallen maatstaven voor lesomgeving, hoeveelheid aan academisch onderzoek en innovatie. Dit jaar is voor het eerst in 8 jaar Harvard verstoten van de eerste plaats door de California institute of technology (Caltech). Het wordt nu op de voet gevolgd door Harvard en Standford. Als eerste niet Amerikaanse Universiteit komt de Engelse Oxford Universiteit op de vierde plaats binnen.

Hoe serieus moeten we ranglijsten nemen?

Vaak wanneer er weer een nieuwe ranglijst uitkomt, hoor je dat ze toch niet van belang zijn. Hoewel dit enigszins waar is, zijn Universiteiten en overheden altijd dolblij wanneer ze een goede plek op zulke lijst verwerven. Zo heeft onze Minister van Onderwijs trots gereageerd en gesteld dat we het ook echt verdiend hebben. Natuurlijk moeten er enige kanttekeningen bij zulke lijsten worden gesteld, aangezien het ontzettend moeilijk is om te echt goed te meten hoe goed universiteiten zijn. Niet alleen doordat er verschillende onderwijs culturen zijn, maar ook omdat er altijd sprake is van een zekere reputatie van scholen. Daarnaast kunnen bepaalde opleidingen of faculteiten van een universiteit heel erg goed zijn, terwijl andere faculteiten van dezelfde universiteit het gemiddelde omlaag trekken. Desalniettemin, blijft het interessant en informatief om dergelijke ranglijsten nader te bestuderen.

Wat zijn de beste Nederlandse universiteiten ?

Na de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk hoort Nederland bij de best presterende landen op de lijst. We zijn helaas wel een beetje achteruit gegaan. Waar we in 2012 nog 12 universiteiten hadden, mogen we nu vier jaar later slechts 8 plekken achter onze naam zetten. Een universiteit die gigantisch is geklommen is de Universiteit van Maastricht. Die staat met kop en schouders boven de rest uit op plaats 14. Technische Universiteit Delft mag pas op plaats 90 volgen. De rest zit allemaal in de top 100-200. Dit lijkt op een achteruitgang te duiden. In 2012 hadden we maar liefst 4 universiteiten in de top 100.

Ranglijst van beste Nederlandse Universiteiten 2016

  1. Universiteit Maastricht (14)
  2. Technische Universiteit Delft (90)
  3. Universiteit Twente (115)
  4. Erasmus Universiteit Rotterdam (142)
  5. Tilburg University (164)
  6. Technische Universiteit Eindhoven (168)
  7. Wageningen Universiteit (174)
  8. Universiteit van Amsterdam (195)

Universiteit Utrecht, Universiteit Leiden, Rijksuniversiteit Groningen, Radboud Universiteit Nijmegen en de
Vrije Universiteit Amsterdam staan niet langer op de lijst.

Lees verder

© 2011 - 2019 Euromark, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.timeshighereducation.co.uk
  • https://www.timeshighereducation.com/features/200-most-international-universities-world-2016

Reageer op het artikel "Beste universiteiten van Nederland 2016: ranglijst"

Infoteur: Euromark
Laatste update: 14-04-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Lijsten over Nederland
Schrijf mee!