InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Hoe worden definities bepaald?

Hoe worden definities bepaald?

Hoe worden definities bepaald? Definities zijn er voor alle woorden die wij kennen. Maar hoe komen deze definities eigenlijk tot stand? En staan definities vast?

Definities bepalen

Gek gezegd, eigenlijk staat de definitie van een definitie niet eens vast. Er zijn verschillende onderzoekers die weer verschillend denken over definities. Over het algemeen kunnen we stellen dat het wordt gebaseerd op twee manieren waarop we tegen de wereld kunnen aankijken. Een eerste manier van een kijk op de wereld is het zien van verschijnselen die onafhankelijk staan van menselijke kennis. Een tweede manier is de wereld bekijken alsof de dingen die we proberen te definiëren allemaal menselijke constructies zijn. Ze worden hieronder besproken.

De wereld bekijken alsof verschijnselen onafhankelijk zijn van menselijke kennis

Zonder de menselijke kennis kun je andere indrukken krijgen van objecten waaraan je een definitie wilt toekennen. Objecten en acties die je graag wilt definiëren zul je zorgvuldig moeten observeren, waarnaar je een definitie er aan kunt geven. Zonder invloed van dingen die je al weet kun je iets dan beter definiëren.

De wereld bekijken alsof de dingen en acties die we proberen te definiëren allemaal menselijke constructies zijn

Wanneer we dingen ervaren op deze wereld, maken we daar allemaal representaties van in ons hoofd. Maar het is zo dat iedereen dingen weer anders ervaart, en elk mens heeft ook weer een andere manier van dingen opslaan in het hoofd. Dus een mentale presentatie van een ervaring zal vaak verschillen. Dus hoe mensen dingen of acties definiëren zal ook vaak verschillen. Volgens deze kijk op de wereld is een definitie dus niet objectief, maar subjectief. Het verklaart waarom er tegenwoordig voor sommige begrippen erg veel definities zijn.

Welke definitie is de juiste?

Na het opzoeken van een definitie, zul je je misschien afvragen: welke van de vele definities is juist? Het antwoord is: geen! Er bestaat geen juiste of onjuiste definitie. Definities zijn er altijd in veelvoud, er wordt namelijk vaak op dingen en acties gekeken alsof het menselijke constructies zijn (volgens de tweede kijk op de wereld). Veel mensen, veel andere gedachten en ervaringen, dus veel andere definities zijn er. Wat wel zou kunnen is voor jezelf de juiste definitie bepalen. Dus een geheel subjectieve keuze.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Thinking Through Communication

Reageer op het artikel "Hoe worden definities bepaald?"

Infoteur: Shiny
Laatste update: 07-05-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!