InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Universitaire opleiding Informatica

Universitaire opleiding Informatica

Universitaire opleiding Informatica De universitaire opleiding Informatica (vaak afgekort tot WO Informatica) is een opleiding waar je voorbereid wordt op werken met computers in de breedste zin van het woord. De Informatica opleiding wordt op verschillende universiteiten aangeboden. Een aantal universiteiten biedt de specialistische universitaire opleiding Technische Informatica aan.

Universitaire opleiding Informatica (WO Informatica)

Lange tijd was er enkel de HBO studie Informatica wanneer je in de ict wilde gaan werken, tegenwoordig kun je ook een universitaire opleiding Informatica volgen. De opleiding Informatica op WO niveau is een opleiding waar je voorbereid wordt op werken met computers in de breedste zin van het woord.

Arbeidsmarkt

Mensen met een Informatica opleiding kom je daadwerkelijk overal tegen. Vrijwel overal wordt tegenwoordig immers met computers gewerkt. Mensen die een universitaire opleiding Informatica afgerond hebben krijgen onder andere banen als IT-consultant, programmeur, docent of onderzoeker. De kans op het krijgen van werk op niveau is echter vrij laag. Het gemiddelde startsalaris is met 2667 daarentegen weer hoog.

Toelating

De toelatingseisen zijn voor alle scholen in principe hetzelfde. Als opleidingseis geldt dat je een VWO-diploma met N&T-profiel of een ander profiel met Wiskunde B behaald moet hebben.
ProfielVWO
C&MMet Wiskunde B
E&MMet Wiskunde B
N&GMet Wiskunde B
N&TJa

Inhoud universitaire opleiding Informatica

In de bachelorfase staat onder meer soft- en hardware ontwikkelen,computernetwerken veilig en betrouwbaar aanleggen en houden en het leren van verscheidene programmeertechnieken centraal. Er komt echter ook wat ergonomie bij kijken, je leert namelijk ook hoe je computers zo kunt ontwerpen en inrichten dat het gebruikersgemak groot is.

De universiteit Enschede, de universiteit Eindhoven en de TU Delft bieden een speciale Informatica opleiding aan, de universitaire opleiding Technische Informatica. Deze opleiding combineert Informatica met vakken met een meer wiskundige basis, zoals lineaire algebra.

Waar WO Informatica volgen?

Informatica opleidingen worden op diverse locaties gegeven. De verschillende opleidingslocaties leggen de accenten op verschillende gebieden. In onderstaande tabel zijn de vijf best scorende opleidingslocaties opgenomen.
SchoolJaarlijks aantal nieuwe studentenNorm BSA propedeuseProgrammaDocenten en lessenBaanvoorbereidingFaciliteitenTotaalscore
Universiteit Leiden2640++++++++78
Universiteit Utrecht6530++0++72
Open Universiteitonbekendgeen+0++++70
TU Delft106300+++70
Universiteit Enschede54geen++++68

De universiteiten krijgen voor elk onderdeel een waardeoordeel, uitgedrukt in een waardering op een 7-puntsschaal, welke loopt van --- via 0 naar +++. Alle onderdelen worden vervolgens middels een bepaalde formule opgeteld tot een Totaalscore. In dit overzicht is slechts een klein deel van de beoordelingscriteria weergegeven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • BV Hoger Onderwijs Persbureau (HOP). Keuzegids 2011 Universiteiten.

Reageer op het artikel "Universitaire opleiding Informatica"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 24-08-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!