InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > De Zmolker Tips en Tricks

De Zmolker Tips en Tricks

De Zmolker Tips en Tricks Een groep leerlingen die vanwege gedragsproblematiek thuishoren bij cluster 4, maar op cognitief gebied thuishoren bij cluster 3. Dat zijn ZMOLKers.Tips & Tricks voor deze doelgroep. De laatste jaren is er een toename in het aantal thuiszittende leerlingen, omdat er geen geschikte plek voor hen is. Gedragsmatig horen zij thuis op een cluster 4-school (voor gedragsproblematiek). Echter, het IQ (tot 70) laat dit niet toe. De leerling redt het niet op het cluster 4-onderwijs en komt thuis te zitten. Inmiddels zijn er diverse (cluster 3-)scholen, die een ZMOLKers groep hebben.

De ZMOLKer in het kort

Bij ZMOLKers is er sprake van (ernstige) gedragsproblematiek, bijvoorbeeld AHDH, PDD-NOS, ADD, in combinatie met (ernstige) leerproblemen (IQ <70). Leerlingen met gedragsproblemen worden geplaatst op een cluster 4-school. Leerlingen met leerproblemen worden geplaatst op een cluster 3-school. De ZMOLKer valt daar precies tussenin. Inmiddels zijn er diverse scholen, zowel in cluster 3 als in cluster 4, die een speciale ZMOLKers groep zijn opgestart.

Tips & Tricks

  • De ZMOLKer heeft behoefte aan duidelijkheid, structuur en continuiteit. Door middel van een rooster, die duidelijk in beeld is, begrijpt de ZMOLKer wat er komen gaat
  • Begrip. De ZMOLKer kent alleen de 'agressieve' manier van omgaan met frustratie/woede etc. De leerling doet het niet expres. Kijk dus verder dan je neus lang is.
  • Wees eerlijk, duidelijk en consequent. Tuurlijk gaan leerlingen stuiteren als je 'streng' bent, maar dat doen de meeste. Ze leren op deze manier wel wat er wel en niet kan.
  • Zorg dat je voorspelbaar bent. Belangrijk is dat de ZMOLKer precies weet waar hij of zij iets kan pakken, wat hij/zij mag doen na het afmaken van het werk.
  • Leer de leerlingen dat niet altijd alles kan gaan, zoals het is gepland. Gooi bijvoorbeeld eens iets om in het programma. De leerlingen vinden dit heel erg lastig, maar zo gaat het in de maatschappij ook.
  • Beweeg! Zorg voor voldoende beweging van de leerlingen. Ga eens extra naar buiten, voor een wandeling of duik de gymzaal in voor een potje basketball. Zo houd je ze scherp.
  • Laat de leerlingen in hun waarde.
  • Laat ze niet in de steek. Vaak hebben deze leerlingen het gevoel dat ze overal alleen voor staan. Een aantal woont niet thuis, een ouder die ze nooit zien etc. Ondersteun ze in de dingen die ze doen, help ze als de verkeerde keuze hebben gemaakt.
  • Maak ze verantwoordelijk voor de sfeer.

Tot slot

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips die gegeven kunnen worden.
Als er reacties gegeven worden, zal ik daar zou duidelijk mogelijk op reageren.
© 2011 - 2019 Doobie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Zmolker Tips en Tricks"

Infoteur: Doobie
Gepubliceerd: 20-08-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!