InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Gratis studieboeken via Selexyz

Gratis studieboeken via Selexyz

Gratis studieboeken via Selexyz Gratis boeken en studiemateriaal beschikbaar stellen is in opmars. We kennen studentensupport, de eerste stappen op dit punt van de Open Universiteit, en nu ook Selexyz, Gutenberg en Bookboon. Studiemateriaal is duur en studenten hebben hbo en wo het niet breed. Daarom is het verstandig om van dit gratis aanbod gebruik te maken en er extra aandacht aan te besteden.

Goedkoop boeken kopen

Studeren is duur. Bekijk daarom altijd welke subsidies u kunt krijgen en de mogelijke aftrek van studiekosten 2012, 2013 en 2014. Deze aftrek is een aantrekkelijke subsidie op uw studie. Gelukkig zijn er ook steeds meer boeken gratis van internet te halen of tweede hands te koop bij De Slegte of Bol.com.

Studentensupport

De Deense uitgeverij Ventus Publishing kwam enige tijd geleden in ons land al met studentensupport] en heeft vergelijkbare sites in Denemarken, Zweden en Duitsland. De Open Universiteit, OU, stelt ook al enige tijd studiemateriaal gratis beschikbaar. Nog niet heel veel, maar het is groeiende. Andere wetenschappelijke informatie kunt u ook vinden op Darenet dat in 2015 Narcis heet. Bij deze reeks van aanbieders voegt zich nu ook boekhandelketen Selexyz. De gebruiker moet zijn e-mailadres achterlaten om de boeken vervolgens te kunnen bemachtigen.

Gratis studieboeken via Selexyz

Selexyz is een grote boekhandelketen, die het liefste veel boeken verkoopt. De naam Selexyz is bij velen echter niet erg bekend. Dat overkomt meer bedrijven. Ondanks miljoenen verslindende campagnes blijft de naamsbekendheid gering. Selexyz heeft op dit punt dus nogal wat recht te breien. De weg die nu gekozen lijkt, vind ik een hele goede. Studenten krijgen de mogelijkheid voor gratis studieboeken en Selexyz verwerft daarmee gratis publiciteit en goodwill. Dat zal er misschien ook toe bijdragen dat eerder bij Selexys gekocht gaat worden dan tot nu toe het geval was. Selexyz verkoopt namelijk ook circa 800 uittreksels en tweedehands studieboeken.

Welke studieboeken zijn er gratis?

Ruim veertig boeken op hbo en wo niveau zijn momenteel in pdf-formaat beschikbaar, met als topics:
  • Carrière;
  • Economie en management;
  • Natuur- en scheikunde;
  • Techniek en informatica;
  • Wiskunde en statistiek.

Ventus

Jammer is dat Selexyz vooralsnog alleen titels aanbiedt van de Deense uitgeverij Ventus. Maar het is de bedoeling om het aanbod snel verder uit te breiden. De boeken worden gefinancierd door reclames. Bekende adverteerders zijn de Deutsche Bank, British Airways, HSBC, FairFood, Stichting Surf, NewBricks, SBRecruitment en de uitzendbureaus De Werkstudent en Studentenbaan.nl. Ook bij Selexyz lijkt de animo voor de gratis boeken groot. Nu is het vooral wachten op de extra titels, want de weg naar studentensupport konden velen al vinden. Voordeel van de samenwerking met Ventus is dat Ventus over veel expertise in meerdere landen beschikt. Bovendien is dit het begin van een samenwerking tussen een site die gratis boeken aanbiedt, en daaraan natuurlijk ook verdient, en een in beginsel puur professionele boekhandelketen. Daar bloeit iets moois op voor studenten, lijkt me.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gratis studieboeken via Selexyz"

Reactie

Henk, 17-10-2011 04:00 #1
Fijn dat Selexyz nu ook gratis studiemateriaal wil aanbieden. Jammer voor mij dat ik het niet kan vinden. Reactie infoteur, 17-10-2011
Beste Henk,
Kijk eens naar:

http://www.selexyz.nl/producten/1414/download-150-gratis-e-books/

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 15-03-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Onderwijs en onderzoek
Reacties: 1
Schrijf mee!