InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Van HBO Accountancy naar WO Accountancy & Controlling

Van HBO Accountancy naar WO Accountancy & Controlling

Van HBO Accountancy naar WO Accountancy & Controlling Na vier jaar gezeten te hebben op een HBO Accountancy opleiding komt de volgende vraag: wat ga ik nu doen? Een mogelijkheid is om de master Accountancy & Controlling in één jaar te volgen aan de Rijksuniversiteit te Groningen. Alle informatie over de overstap en het masterjaar.

HBO Accountancy

De opleiding is één van de pittigste opleiding op het HBO en daardoor heb je een redelijk niveau als je een diploma bezit. Na vier jaar HBO is het de vraag wat je wilt gaan doen na je opleiding. Wil je verder in de accountancy? Dan kun je kiezen voor de samenstelpraktijk (post HBO) of voor de controlepraktijk (master Accountancy). Voor de controlepraktijk is een master Accountancy en Controlling nodig en vervolgens de Executive Master Accountancy (EMA).

Het masterjaar

In één jaar is dus de master te halen als je voltijd gaat studeren. De reden om dat te doen is dat de master een zware belasting naast het werken kan zijn en je een scriptie moet gaan schrijven. Voltijd is een goede keuze, ook omdat je genoeg tijd hebt om nog een bijbaantje te nemen. Tijdens het eerste semester heb je voornamelijk vakken op vrijdags en tijdens het tweede semester start de scriptie. Deze scriptie kun je bij accountantskantoren doen en zo verdien je ook nog genoeg om rond te komen als student.

De vakken

De vakken zijn in principe een vervolg op je HBO. Het enige verschil is dat bijna alle literatuur in het Engels geschreven is. Dat is even wennen, maar als je elke week je hoofdstukken doorneemt, is het voor het tentamen prima te doen. De colleges zijn niet heel anders, alleen de aantallen kunnen wat groter zijn. Er wordt in het Nederlands les gegeven.

Semester 1.1

De vakken zijn gebaseerd op cursusjaar 2010/2011 en kunnen in opvolgende cursusjaren wijzigen. De volgende vakken krijg je in het masterjaar:
Semester I
  • Strategie en Organisatie met meerkeuze tentamen in semester Ia en maken van een onderzoek in te leveren in semester Ib
Semester Ia
  • Financial Accounting II met een tentamen
  • Financial Accounting Theory het schrijven van papers en een afsluitend tentamen
  • Introductie methodologie met het inleveren van een opdracht
Semester Ib
  • Internal Control: Risk Management - een meerkeuze tentamen en het inleveren van een essay met presentatie
  • Statistiek Bedrijfskunde - sommen maken tijdens de lessen en een eindtentamen
Semester II
  • Ontwerp Bestuurlijke Informatie Systemen (OBIS) - meerkeuze tentamen tussentijds in semester IIa en een eindtentamen in semester IIb
  • Masterafstudeerwerkstuk Accountancy
Semester IIa
  • Auditing II - schrijven van een column (individueel) en een eindtentamen

Ervaringen overstap

Mijn ervaringen met de overstap van HBO naar WO zijn zeer goed. Het niveauverschil van beide opleidingen is niet zo groot als ik had verwacht. Als je op het HBO een redelijke leerling bent, dan lukt het zeker als je goed je best doet. Net als voor elke opleiding geldt dat je goed je best moet doen en alles goed moet bijhouden. Elk tentamen kun je één keer over doen in een volgend blok en niet in de zomer. Dat laatste is wel een nadeel, want naast hertentamens heb je ook nog gewoon je reguliere tentamens.

De leerstof is theoretischer en je leert echt schrijven op een wetenschappelijke manier. Ook leer je wetenschappelijke artikelen lezen, interpreteren en er een mening over vormen. Het is even wennen aan de Engelse literatuur, maar als je een paar keer wat woorden hebt opgezocht dan gaat het steeds makkelijker. Het sluit ook goed aan op het HBO en ook is er enige overlap in de vakken.

De vakgroep Accountancy is redelijk klein en het contact met de vakinhoudelijke docenten is goed. Het is een opleiding die goed te doen is naast een bijbaantje in één jaar. Het voordeel binnen de accountancy is dat je hoger instroomt qua salaris en dat je niet de scriptie alsnog hoeft te doen tijdens het werk. Je hebt voor je scriptie ongeveer een half jaar de tijd en dat is goed te doen.

Kortom
Een zeer aan te raden overstap na je HBO Accountancy opleiding. Het kan fijn zijn om nog een jaar student te zijn en in alle 'rust' je master te voltooien binnen een jaar. Dan kun je met een gerust hart beginnen met je baan en de vervolgopleidingen!
Gerelateerde artikelen
Kosten accountantKosten accountantEen goede accountant kan u in 2018 veel geld opleveren en is zijn prijs waard. Wat kost een accountant eigenlijk? Wat do…
Hoe komen tot schoolkeuze HBO Accountancy?Hoe komen tot schoolkeuze HBO Accountancy?Er zijn verschillende accountancy opleidingen in Nederland, maar voor welke kun je het beste kiezen? Wil je dichtbij hui…
De Accountancy Portal App: spaart accountant moeite en tijdDe Accountancy Portal App: spaart accountant moeite en tijdEen ware vloed aan algemene apps voor grote gebruikersgroepen is voorbijgekomen. Inmiddels is echter ook de markt aangeb…
Startsalaris per opleiding en sectorStartsalaris per opleiding en sectorDe website van Studiekeuze123 wil studenten nog een extra overweging meegeven voordat ze gaan studeren: een indicatie va…
Bachelor in het bedrijfsmanagement: Een brede studie! (BE)Bachelor in het bedrijfsmanagement: Een brede studie! (BE)Enkele Belgische hogescholen bieden de richting “Bachelor in het Bedrijfsmanagement” aan hun studenten aan. Wat houdt de…
Bronnen en referenties
  • http://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/showpos?opleiding=2466

Reageer op het artikel "Van HBO Accountancy naar WO Accountancy & Controlling"

Infoteur: Annfinance
Gepubliceerd: 15-06-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!