InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Rechten studeren

Rechten studeren

Rechten studeren Rechten saai? Nee, helemaal niet! Als je op een verjaardag vertelt dat je rechten studeert is meestal de eerste vraag die je krijgt of het niet ontzettend saai is. Een groot misverstand is dat mensen denken dat de studie rechten draait om het wetboek uit het hoofd te leren. De studie rechten in tegenstelling tot dat juist een studie met veel diversiteit en die dicht bij de maatschappij staat.

De studie: rechten

Rechten is een studie die dichtbij de maatschappij staat om dat het recht zelf een maatschappelijke ordende functie heeft. Binnen de studie rechten is er veel keuze mogelijkheden mogelijk, er zijn namelijk verschillende richtingen mogelijk en binnen sommige richtingen kan je eveneens in je master voor een specifiek gebied gaan. Voor de studie rechten moet je enigszins over zelfdiscipline beschikken. Je hebt namelijk niet heel veel contact uren, waardoor je zelf aan het werk moet.
Hele wetboeken uit het hoofd leren is een mis conceptie, natuurlijk moet je boeken lezen, maar dat moet je bij elke studie. Het gaat erom dat je artikelen begrijpt en weet hoe en wanneer je ze moet toepassen. Behalve boeken lezen komen er dus ook casussen aan de orde die je moet oplossen en later behandelt worden tijdens werkcollege's op de universiteit. Als rechtenstudent en later als jurist werk je dan ook oplossingsgericht.

Hoofd stromingen binnen de studie rechten:
  • Nederlands recht
  • Fiscaal recht
  • Notarieel recht
  • Internationaal recht

Universiteiten

Als je hebt besloten rechten te gaan studeren, dan moet je nog een keuze maken waar je wilt gaan studeren. In Nederland zijn 7 universiteiten waar je rechten kunt studeren. Niet elke universiteit heeft alle stromingen van de studie rechten, dus zoek van te voren uit bij welke universiteiten je terecht kan. De hoofdstroming Nederlands Recht is over het algemeen wel overal te volgen.
Elk jaar onderzoekt Elsevier de kwaliteit van de rechtenfaculteiten bij elke universiteit en publiceert hiervan de resultaten. Hecht je veel waarde aan de status van een opleiding, dan is het raadzaam om de lijst van Elsevier te raadplegen.
Nederlandse universiteiten met een rechtenfaculteit:
  • Nijmegen: Radboud Universiteit (RU)
  • Leiden: Universiteit Leiden
  • Rotterdan: Universiteit van Rotterdam
  • Groningen: Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
  • Amsterdam: Universiteit van Amsterdam (UVA)
  • Amsterdam: Vrije Universiteit (VU)
  • Utrecht: Universiteit Utrecht
  • Tilburg: Universiteit van Tilburg
  • Maastricht: Maastricht University

Oriënteren

Als je zeker wilt zijn of rechten een studie voor jou is, dan kan je een meeloopdag doen. Met een meeloopdag loop je zoals het woord al zegt een dag mee met een student die rechten studeert. Als het ware ben je zelf die ene dag eventjes echt student. Je mag mee naar hoorcollege's en werkcollege's samen met de student met wie je meeloopt. De student zal je ook de universiteit laten zien zodat je een beeld hebt van de omgeving.
Als je iemand kent die rechten studeert, dan kan je dat erg makkelijk zelf regelen. Mocht je niet een bekende hebben die rechten studeert niet getreurt, naast opendagen organiseren universiteiten ook vaak zelf meeloopdagen. Als je mee wilt op een meeloopdag dan moet je hun website bekijken.

Kosten

Om aan een universiteit te mogen studeren moet je jaarlijks college geld betalen. Het college geld van 2011 - 2012 zal rond de 1713 euro bedragen. Behalve college geld komen er nog meer kosten bij de studie rechten kijken. Jaarlijks moet je nieuwe wetbundels aanschaffen. Bij Kluwer betaal je 50 euro voor de wetbundel van publiek en privaatrecht samen. Aan alleen wetbundels heb je niet voldoende, gemiddeld ben je ook nog 500 euro kwijt aan overige boeken. Als je boeken tweedehands koop kan je een hoop geld besparen. Kijk dus of je van een oudere jaars wellicht boeken kan overnemen of zelfs lenen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rechten studeren"

Infoteur: Leveen
Laatste update: 03-06-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!