InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Meer bètastudenten in de bovenbouw en op de universiteit

Meer bètastudenten in de bovenbouw en op de universiteit

Meer bètastudenten in de bovenbouw en op de universiteit Goed onderwijs is belangrijk voor de verdere economische en technologische ontwikkeling van ons land. Meer bètastudenten zouden bètavakken moeten willen volgen en verder studeren. In de praktijk blijkt die interesse nog al eens tegen te vallen. Waar wordt hieraan gedaan? Om het onderwijs aantrekkelijker te maken is het vak Natuur, Leven en Technologie ingevoerd. Een interessante aanpak die een nadere toelichting van het studiepakket vraagt.

Herinrichting tweede fase

Goed onderwijs is een belangrijke peiler voor de economische en technologische kracht van een land. Het onderwijs in ons land staat echter de laatste tijd aan veel kritiek bloot. De lesstof zou te versnipperd zijn en het onderwijsprogramma te overladen. Er worden grote vraagtekens gezet bij wat de leerlingen daadwerkelijk op school hebben opgestoken. Universiteiten merken dat de kennis van lesstof niet meer is wat het geweest is. Vaak moet er worden bijgespijkerd.

Bovendien is duidelijk merkbaar dat de interesse voor de zogenaamde bètavakken in ons land nog onvoldoende is. Vooral meisjes zouden afhaken, of door desinteresse niet eens aan een exacte studie willen beginnen. Om hier verandering in te brengen is besloten om met ingang van 1 augustus 2007 de tweede fase van het voortgezet onderwijs op een aantal punten aan te passen. Zo wordt onder andere een nieuw geïntegreerd bètavak ingevoerd. Het heet Natuur, Leven en Technologie, kortweg NLT.

Modules

Bij NLT is gekozen voor een modulaire aanpak. Via modules maken de leerlingen kennis met allerlei actuele ontwikkelingen die zijn gekoppeld aan thema’s als sportprestaties, forensische technieken, klimaatverandering, mp3 spelers en rijden onder invloed. Om het vak nog aantrekkelijker te maken, is het de bedoeling om de modules verder aan te kleden met gastsprekers en practica. Inmiddels zijn er al dertien modules klaar en het aantal zal verder worden uitgebreid. Over een jaar of twee zullen dat er vijftig, misschien wel zestig zijn. Omdat een school naar schatting per jaar maar elf modules per leerling kan behandelen, zullen er door de leerlingen en de school keuzes moeten worden gemaakt. Het ligt voor de hand dat er over een paar jaar per school verschillende groepen NLT-leerlingen zullen ontstaan, met elk een anders samengesteld pakket aan modules. Althans, als de aanpak ook werkelijk wil aanslaan.

Meisjes kiezen natuurlijk ook exacte vakken

De opzet oogt zeer sprankelend. Het is goed denkbaar dat de aantrekkingskracht met de nieuwe aanpak sterk zal toenemen, ook al vinden velen van oudsher bètavakken wat saai en moeilijk. Het is nu de hoop en verwachting dat ook meer meisjes voor de bètavakken zullen kiezen. De levendigheid van het vak NLT en de noodzaak om in groepen samen te werken, werken naar verwachting op de meisjes positief uit.

Veel minder zal het bij NLT alleen maar gaan om de droge kennis van de materie, maar om de interactie van de lesstof met de dagelijkse omgeving waarin we leven. Het voordeel is ook dat leerlingen zien dat voldoende kennis van bijvoorbeeld natuurkunde nodig is voor allerlei interessante functies, en dat bètavakken wel degelijk een toegevoegde waarde hebben. De toekomst zal moeten uitwijzen of het ook daadwerkelijk helpt of dat verdere bijstellingen nodig zullen zijn. Als het allemaal lukt zullen ze met meer succes kunnen doorstromen naar universiteiten en andere vervolgstudies.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Studeren: in Nederland of in het buitenlandStuderen: in Nederland of in het buitenlandStuderen in het buitenland: goede studenten gaan liever naar een topuniversiteit in het buitenland dan dat ze hier in Ne…
Psychologie studeren, UniversiteitPsychologie studeren, UniversiteitVeel studenten kiezen ervoor om psychologie te gaan studeren. Meer kennis over de beweegredenen van mensen is vaak de re…
Verder studeren; MBO of HBO?Verder studeren; MBO of HBO?Na het volgen van een opleiding aan het voortgezet onderwijs kan je ervoor kiezen om te gaan werken, maar je kunt natuur…

Reageer op het artikel "Meer bètastudenten in de bovenbouw en op de universiteit"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-10-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Onderwijs en onderzoek
Schrijf mee!