InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Passend onderwijs

Passend onderwijs

Passend onderwijs Passend onderwijs, een verandering in het onderwijs die reeds heeft plaatsgevonden, maar waar nu de gevolgen al merkbaar van zijn. Het idee van passend onderwijs had een positieve wending, maar wordt deze wending wel behaald?

Wat is passend onderwijs?

Bij passend onderwijs gaat het over maatwerk voor ieder kind. Kinderen die leerplichtig zijn hebben het recht op goed onderwijs. Het onderwijs moet aansluiten bij de mogelijkheden en de behoeften van deze kinderen. Er zijn kinderen die extra begeleiding nodig hebben, er zijn ook kinderen die de basisschool zo doorlopen. Het is belangrijk dat er maatwerk wordt geleverd, kinderen die extra zorg nodig hebben, hebben hier recht op en dienen op de juiste manier behandeld te worden.

Uitgangspunten passend onderwijs

Bij passend onderwijs gaat het er om dat het kind centraal staat. Het lesaanbod moet worden afgestemd aan de hand van de behoeften van een kind. Passend onderwijs wordt toegepast in het regulier en het speciaal onderwijs. Er wordt gekeken waar het kind zich het beste zal gaan ontwikkelen. Het is belangrijk dat de school en Jeugdzorg op elkaar zijn afgestemd en weten wat ze van elkaar kunnen verwachten. Het gaat er om dat kinderen die extra zorg nodig hebben ook naar het reguliere onderwijs kunnen. Met de nodige begeleiding kunnen deze kinderen zichzelf ook redden. Maar in hoeverre kunnen deze mogelijkheden worden waar gemaakt met het passend onderwijs? Het is belangrijk dat kinderen die extra zorg nodig hebben met andere leeftijdsgenootjes op kunnen groeien, met elkaar kunnen spelen en onderwijs volgen op maat. Met passend onderwijs kan er onderwijs op maat worden aangeboden, als kinderen bijvoorbeeld extra zorg nodig hebben om zelfstandig te leren werken, of een niveau lager moeten werken dan andere leeftijdsgenootjes, dan is dat geen probleem. Als er extra begeleiding aanwezig is op school, of extern wordt ingezet dan krijgen deze kinderen toch de begeleiding die zij nodig hebben. Het is daarom belangrijk dat er goed wordt gekeken naar de zorg die de kinderen nodig hebben en wie deze zorg aan kan gaan bieden. Het kan zijn dat er voor kinderen een Rugzakje moet worden aangevraagd. Dit is dan een geldbedrag dat aan de school wordt gegeven zodat zij extra zorg in kunnen kopen voor deze kinderen, deze zorg zelf kunnen uitvoeren (interne en ambulante begeleider) en hulpmiddelen aan kunnen schaffen, zodat deze kinderen beter onderwijs kunnen volgen. Alle kinderen hebben recht op onderwijs en iedereen kan onderwijs volgen op zijn manier en zijn niveau. Dit wordt mede mogelijk gemaakt met passend onderwijs, het onderwijs op maat voor iedere leerling in het onderwijs.

Op 1 augustus 2014 is de Wet passend onderwijs ingevoerd en in de plaats gekomen van de leerlinggebonden financiering (lgf). Omdat het zogenoemde 'rugzakje' daardoor niet meer van toepassing is, kan de informatie in dit artikel op sommige punten mogelijk verouderd zijn.

Waarom passend onderwijs?

Als kinderen gehandicapt zijn worden ze vaak thuis gehouden, scholen zeggen dat ze geen onderwijsmogelijkheden hebben of dat ze de leerling niet kunnen geven wat het kind nodig heeft. Maar is dat ook zo? Het is namelijk vaak zo dat leerkrachten de moeite niet willen nemen, omdat ze al een klas van dertig leerlingen hebben waar zij zorg voor moeten dragen. Kinderen met een extra problematiek worden dan vaak afgewezen. Met passend onderwijs is dit niet meer mogelijk, kinderen hebben recht op onderwijs en er moet met deze nieuwe invoering worden gekeken op welke school het kind zich het beste kan ontwikkelen. Al wil een leerkracht een leerling niet in de klas, deze mag niet worden geweigerd. Er wordt dan extra zorg ingezet zodat de leerling extra begeleiding kan krijgen, één op één begeleiding in of buiten de klas, afhankelijk van de zorgvraag.

Resultaten van passend onderwijs tot heden

In het nieuws is het de laatste tijd steeds vaker te lezen, het passend onderwijs is nog maar net ingevoerd en er is nu al meer uitval van zorgleerlingen in het passend onderwijs, door de bezuinigingen. Er worden bezuinigingen toegepast in het onderwijs, maar zorgleerlingen hebben met passend onderwijs juist behoefte aan meer begeleiding en hulpmiddelen. Deze bezuinigingen dreigen er voor te zorgen dat het passend onderwijs zijn doel niet gaat behalen. Zorgleerlingen hebben recht op onderwijs, maar als de juiste begeleiding niet gegeven kan worden, dan zullen deze leerlingen alsnog uitvallen.
© 2011 - 2019 Knowledge4all, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Passend onderwijs"

Reactie

Dauphine, 25-01-2014 12:24 #1
Goedemiddag,
Ik ben op zoek naar een organisatie die een vriendin van mij kan helpen. Haar zoon heeft rugzak maar wordt niet geplaatst. Jeugdzorg kan niet helpen! Huisarts weet t ook niet! Ze zit met haar handen in t haar en haar jochie wordt al ongelukkiger. Dit kan toch niet? Kunt u mij helpen aan de juiste instantie of hulpverlener? Hoop dat ik een reactie krijg. Alvast dank!

Infoteur: Knowledge4all
Gepubliceerd: 24-01-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!