InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Instellingsgeld; wat kost een tweede studie

Instellingsgeld; wat kost een tweede studie

Het instellingsgeld voor een tweede studie is sinds september 2010 ingevoerd.Met deze regeling moet in bepaalde gevallen fors meer betaald worden voor een tweede studie. Dit betekent een grote verandering voor mensen die een tweede studie willen gaan volgen nadat ze een andere studie hebben afgerond. Hoe dit precies zit wordt hieronder duidelijk samengevat.

Wat is instellingsgeld precies

De regeling met betrekking tot het instellingsgeld is een wetswijziging die per 1 september 2010 is doorgevoerd door het laatste kabinet Balkenende om het volgen van onderwijs nadat je een studie hebt voltooid duurder te maken. In feite betekent dit dat voor het volgen van een tweede bachelor of master door de overheid geen geld meer wordt toegelegd.

Het instellingsgeld is een vervanging voor het wettelijke collegegeld dat een universiteit of hogeschool rekent voor het onderwijs dat ze verzorgen. De instelling die het onderwijs verzorgt kan volgens deze regeling zelf bepalen wat de hoogte van het instellingsgeld is. Dit kan dus per onderwijsinstelling verschillen. Het belangrijkste voor deze onderwijsinstellingen is natuurlijk dat het betaalde bedrag de kosten voor de studie dekt.

De reden voor het instellingsgeld is dat de overheid niet meer betaald voor een student die een tweede opleiding van hetzelfde niveau afrondt. Dus iemand die al een master of bachelor-titel heeft kan respectievelijk geen tweede master of bachelor-titel behalen met steun van de overheid.

Uitzondering wordt gemaakt voor master of bacheloropleidingen die zich richten op onderwijs of zorg

Hoeveel bedraagt het instellingsgeld

Het instellingsgeld verschilt in het collegejaar 2010-2011 nog heel veel. Van de 13 universiteiten rekenen slechts 5 instellingen het facultatieve instellingsgeld. Mede door de late introductie vlak voor het begin van het studiejaar konden deze universiteiten er nog geen rekening mee houden. Hieronder een tabel met de instellingsgelden per universiteit voor collegejaar 2010/2011:

InstellingInstellingsgeld 2010-2011
UvANormaal collegegeld; €1.672,-
UU€1.672,-
RUGTussen €2.600,- en €32.000,- afhankelijk van studie
VU€1.672,-
Universiteit LeidenTussen €5.200,- en €19.100,-
Erasmus Universiteit Rotterdam€1.672,-
Universteit van TilburgTussen €1.972 en €10.506,-
Universiteit van MaastrichtTussen €4.250,- en €12.000,- voor externen
Radboud Universiteit Nijmegen€1.672,-
TU Delft€1.672,-
TU Eindhoven€1.672,-
Universiteit Twente€1.672,-
Wageningen UniversiteitTussen €1.672,- en €9.450,-
Hogescholenzes hogescholen vragen instellingsgeld rond €7.000,-
© 2010 - 2019 Frankdegram, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Instellingsgeld; wat kost een tweede studie"

Infoteur: Frankdegram
Gepubliceerd: 07-11-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!