InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > McDonald's opleidingsinstituut; zowel werken als leren

McDonald's opleidingsinstituut; zowel werken als leren

McDonald's opleidingsinstituut; zowel werken als leren Het is niet alleen leuk om voor een snelle hap bij één van de vele McDonald's vestigingen te komen. McDonald's is namelijk ook een goede werkgever. Een goede training en begeleiding van de medewerkers staan bij de Fastfoodketen hoog in het vaandel. De meeste medewerkers zijn dan ook zeer tevreden over McDonald's als werkgever. Naast werkgever is McDonald's dus ook een goede opleider. Om de medewerkers te binden aan het bedrijf, maar ook om ze meer kansen te bieden om binnen het concern door te groeien is er een eigen opleidingscentrum: McDonald's Academy.

Hamburger University; opleidingsinstituut van Mc McDonald's

De naam Hamburger University werkt misschien in eerste instantie op de lachspieren, maar het is bloedserieus. In de Verenigde Staten bestaat deze universiteit al meer dan 50 jaar en met veel succes worden daar vele mensen opgeleid. De fastfoodketen McDonald's is daar volledig verantwoordelijk voor het gehele leer- & werktraject. Managers en franchisenemers van over de hele wereld worden daar alle ins en outs van het McDonald's concept bijgebracht. Het is voor veel jongeren een ideale combinatie gebleken: werken en leren tegelijk. Direct in de praktijk aan de slag en daarnaast voor de noodzakelijke theorie nog een enkele dag naar school. Voor veel jongeren de perfecte oplossing om een diploma te behalen. Bij velen niet bekend, maar ook McDonald's biedt deze combinatie dus al jaren aan!

De McDonald's Academy in Nederland

Werken en studeren bij McDonald's

Sinds 2009 is er ook een soortgelijke academie in Nederland gekomen: McDonald's Academy. "De opleiding is in de eerste plaats bedoeld om de kwaliteit binnen het bedrijf te verhogen. Het is een goede manier om medewerkers aan het bedrijf te binden. En ze krijgen een stukje erkenning voor wat ze kunnen. Dat vinden we belangrijk", meent directeur personeelszaken Marjolein Reis van McDonald's Nederland.

Zowel werken als leren voor erkend MBO-diploma

Ook bij McDonald's kan je nu dus werken én leren tegelijkertijd. Aan het einde van het opleidingstraject is er een officieel en landelijk erkend MBO-diploma. Tijdens het werk krijgen de medewerkers een opleiding die specifiek toegespitst is op hun taken. Door daarnaast nog extra vakken te volgen vindt er een aansluiting plaats met erkende opleidingen en is het mogelijk om de opleiding met een landelijk erkend mbo-diploma af te sluiten. De opleiding duurt een jaar en wordt afgerond met een mondeling en/of schriftelijk examen.

Samenwerkingsverband tussen opleidingsinstituten

De McDonald's Academy is een initiatief van McDonald's, het Fastservice Opleidingscentrum en SVO (opleidingsinstituut voor bedrijven in de verse voedingssector). Het hele opleidingstraject is echter wel specifiek toegespitst op de McDonald's organisatie. Tijdens het werk wordt de nodige praktijkkennis opgedaan, aangevuld met op de opleiding toegespitste opdrachten. Daarnaast vinden er theorielessen plaats. Deze worden verzorgd door docenten van McDonald's en het Fastservice opleidingscentrum. In de praktijk komt dit neer op ongeveer één dag of dagdeel per drie (les)weken. Bij de opleiding zijn bijna geen boeken nodig. Bijna alles gebeurt via de computer, ook het eventuele huiswerk.

Toelatingseisen voor de McDonald's Academy

De opleiding staat open voor fulltime én parttime medewerkers. Minimale eis is dat je, voordat je aan de opleiding kan beginnen, al een jaar minimaal 20 uur per week aan het werkt bent bij McDonald's. Of je daadwerkelijk in aanmerking komt voor een plaats op de Academy hangt ook af van je vooropleiding en leeftijd. Voor medewerkers die nog leerplichtig zijn, kan een speciaal traject gevolgd worden. Allereerst start je dan bij de reguliere opleiding van het Fastservice Opleidingscentrum. In overleg met de Restaurant Manager wordt vervolgens bepaald wanneer en op welk niveau je in kunt stromen op de McDonald's Academy.
De McDonald's Academy verzorgt niet alleen opleidingen voor medewerkers achter de balie en achter de frituur. Ook voor managers zijn er aparte opleidingen te volgen.

Opleidingen en functies McDonald's Academy

De McDonald's Academy biedt opleidingen aan op drie verschillende niveaus en dus ook voor drie verschillende functies binnen de Fastfoodketen:
  • Diploma medewerker fastservice (functie: medewerker)
  • Diploma 1e medewerker fastservice (functie: floormanager)
  • Diploma manager/bedrijfsleider (functie: assistent bedrijfsleider)
Gerelateerde artikelen
Verdiensten bij McDonald'sVerdiensten bij McDonald'sEén van de grootste werkgevers voor jongeren in Nederland is McDonald's. Per vestiging hebben ze in verband met de ruime…
Imago van McDonald’sMcDonald’s heeft al sinds het oprichten van het bedrijf een negatief hamburger-imago. Maar daar wil het bestuur van McDo…
McDonald, Ronald McDonaldMcDonald's, het wereldberoemde fastfoodrestaurant, heeft een geweldige mascotte. In 1963 kwam de clown Ronald McDonald o…
Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen?Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen?McDonald's heeft veel klanten over de hele wereld. Dit geeft bulten afval met zich mee. Hoe gaat McDonald's daar mee om?…
Werken bij McDonald's (Mac Donald's)Werken bij McDonald's (Mac Donald's)McDonald's is een ongelofelijk populaire werkgever. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. Er zijn allerlei…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "McDonald's opleidingsinstituut; zowel werken als leren"

Reactie

Marly Scholten, 12-01-2014 23:20 #1
Het mbo diploma van MacDonald staat gelijk aan Mbo 2 niveau. Je kunt daarna doorstromen naar ieder andere mbo opleiding mbo3 niveau? Reactie infoteur, 13-01-2014
Dat zou ik navragen bij de betreffende opleiding die je eventueel wilt gaan volgen!

Infoteur: Martina
Laatste update: 03-02-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!