InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Activiteitenweek herfstvakantie - Laat maar waaien

Activiteitenweek herfstvakantie - Laat maar waaien

Het is weer bijna herfstvakantie en natuurlijk willen we allemaal wat leuks gaan doen met de kinderen. Gezellig het bos in, binnen knutselen met het thema herfst terwijl het buiten regent en allerlei gekleurde blaadjes in het rond waaien. In dit artikel staat een heel dagprogramma voor op de BSO of voor thuis zodat uw kind zich niet hoeft te vervelen.

Voorbereiding

  • Bekijk optijd welke materialen u vandaag nodig heeft.
  • Zorg voor regenkleding en laarsjes.
  • Zorg bij de knutselopdrachten voor bescherming van de kleding en ondergronden.

Ochtend

Een herfstkaarsje

Met de kinderen een waxine kaars maken.

Wat heeft u nodig?
  • Glazen potjes
  • Gedroogde bladeren
  • Goud en zilverspuit
  • Plak Waxinelichtjes
  • Glitters

Uitvoering
Geef alle kinderen wat gedroogde bladeren en laat ze deze goud en/of zilver spuiten. Besprenkel deze daarna z.s.m met glitters. Wanneer de spuitverf nog niet droog is blijven de glitters namelijk eraan vast plakken. Daarna mogen de kinderen de waxinelichtjes door u laten aansteken en stopt u ze voor hen in hun eigen gemaakte potje.

Herfstlunch croissantjes met knak

Samen met de kinderen de lunch klaar maken.

Wat heeft u nodig?
  • Croissantjes uit blik'
  • Knakworsjes
  • Oven

Uitvoering
Alle kinderen mogen voor zichzelf 2 croissantjes uit blik maken. Voordat ze de croissantjes dichtrollen leggen ze er een knakworstje in. Deze worden daarna op ovenschalen gelegd en gaan dan de oven in. Ondertussen mogen de kinderen alvast de tafels gaan dekken voor de lunch en mogen ze hun waxinelichtjes er gezellig bij zetten. U kunt het extra gezellig maken door de grote lampen uit te maken.

Middag

Herfstquiz

Houd met de kinderen een quiz in het thema herfst.

Wat heeft u nodig?
  • Quizvragen
  • Papier en potloden
  • Prijsjes

Uitvoering
Geef alle kinderen een eigen stuk papier met een eigen potlood en zet op dat papier het aantal quizvragen. U kunt zelf de quizvragen opschrijven en ze voorlezen maar u kunt ook de kinderen in groepjes verdelen en elk groepje een eigen quizblad met vragen geven. Dan krijgen ze 15 minuten om deze in te vullen en daarna kunt u samen met de kinderen de antwoorden doornemen. De groep met de meeste goede antwoorden mag als eerste prijsjes uitkiezen.

Herfsttoneelstuk

Wat heeft u nodig?
  • Decor
  • Kleding en accessoires
  • CD speler en muziek
  • Film of foto camera
  • USB en PC
  • Printer
  • Verschillende ruimtes
  • Sfeerlampen

Uitvoering
Verdeel de kinderen in groepen en laat ze allemaal met hun eigen groep een toneelstuk verzinnen. Zorg wel voor groepen met oudere en jongere kinderen bij elkaar. Geef elke groep 5 steekwoorden wat ze in hun toneelstuk kunnen gebruiken voor het verhaal maar laat ze zelf het verhaal maken. Help ze zo nodig mee. Geef elke groep wat kleding en accessoires. Zorg voor een klein podium en stoelen. Gebruik, zo mogelijk, decorlampen of gebruik andere sfeerverlichting.
Geef de kinderen de mogelijkheid om ervoor te kiezen dat ze muziek kunnen gebruiken in hun toneelstuk. Zorg zelf voor een cd met passende muziek zoals bosgeluiden etc.
Alle kinderen krijgen een uur om hun toneelstuk te oefenen. Zorg er wel voor dat de groepjes geen last hebben van elkaar. Na een uur mogen alle groepen om de beurt hun toneelstuk houden van maximaal 10 minuten per groep. Zorg voor eventueel een film of fotocamera.

Tip: Nodig eventueel de ouders uit voor de uitvoering van de toneelstukjes.

Lees verder

© 2010 - 2017 Ditiseenoveral, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Activiteitenweek herfstvakantie - Laat maar waaien"

Infoteur: Ditiseenoveral
Gepubliceerd: 15-09-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Herfstvakantie
Schrijf mee!