InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Het schrijven van een goed essay

Het schrijven van een goed essay

Het schrijven van een goed essay Een essay is een kort en puntig betoog waarmee de lezer wordt geconfronteerd met een actueel of boeiend onderwerp. Het gaat in een essay om de kunst de lezer vanaf het begin te ‘dwingen’ om verder te lezen. Het schrijven van een goed essay begint met een paar eenvoudig regels. Als je aan de hand van die regels je essay opstelt dan mag je er zeker van zijn dat er een goede structuur in zit. Die structuur is belangrijk om je lezer als het ware aan de hand te nemen door het essay heen. Tenslotte laat je zijn hand 'los' en laat je hem of haar achter om verder na te denken.

Het schrijven van een goed essay

Het schrijven van een essay moet vooral leuk zijn. Schrijven is leuk maar vooral leerzaam. Zowel voor u als schrijver maar ook voor de lezer. Het schrijven van een essay is leuk omdat u op een creatieve manier andere mensen kan informeren. Een goed essay bestaat uit maximaal 1500 woorden, maar zorg er wel voor dat U daarin zegt wat U voor een goed oordeel noodzakelijk acht. Het maakt in principe niet uit wat het onderwerp is als het maar boeiend is en nieuwe inzichten geeft. Let vooral op de structuur van uw essay. Omschrijf kort en duidelijk wat de lezer te wachten staat en waar hij of zij zich bevindt in het verhaal. Schrijf niet teveel of, liever niets wat ú als schrijver leuk vindt. ‘Kill your darlings’ is ook bij het schrijven van een essay regel nummer één. Kies tenslotte een pakkende titel voor uw essay.

De eerste zin van het essay

Een essay is een kort stuk tekst van maximaal vijf bladzijden A-4. Dat is ongeveer 1500 woorden. Een essay is een vlot geschreven en puntig betoog waarin de schrijver een duidelijk probleem aan de orde stelt, en voor de lezer ook helder maakt waarom dat een probleem is. Het is van groot belang om in de eerste zin al de aandacht van de lezer te ‘pakken’. De eerste zin moet als het ware een ‘trigger’ zijn om de lezer nieuwsgierig te maken om verder te lezen. Sommigen hebben dat talent van nature maar u kunt het bijvoorbeeld ook oefenen door veel te schrijven en anderen uw werk te laten lezen en vragen en wat ze ervan vinden. Een goede tip is om uw schrijfsels op internet te plaatsen. Op die manier kunt u feedback krijgen op schrijfstijl. U kunt bijvoorbeeld Infoteur/schrijver worden op de site van www.infonu.nl. Dit is een site waar uw schrijfcarrière kan beginnen. Zeker de moeite waard.

Goede probleemstelling van het essay

Wacht niet te lang om uw probleem in het essay te introduceren. Draai niet om het probleem heen. De ‘Koe bij de horens vatten’ is in een essay uiterst belangrijk. Kruip in de huid van de lezer. Lezers van een essay willen snel en duidelijke informatie. Wees kort in het formuleren van de probleemvraag. Hierin zijn overigens twee varianten mogelijk.
  1. Het (actuele) probleem wat u aan de orde stelt is herkenbaar voor de lezer.
  2. Het (actuele) probleem is nog niet herkenbaar voor de lezer. (u wilt juist door uw essay bereiken dat het probleem herkenbaar wordt)

Probleemstelling beantwoorden in essay

Het volgende gedeelte van uw essay is het aangeven hoe u als schrijver de kernvraag wilt gaan beantwoorden. Dit kan bijvoorbeeld door de kritische lezing van een paar relevante publicaties over het onderwerp, of het weergeven van een lopend publiek debat. Vervolgens gaat u die informatie in eigen conclusie formuleren. Vermeld altijd de bronnen die u gebruikt hebt door de literatuur, schrijver, internetpagina weer te geven.

Professioneel essay schrijven

Tenslotte sluit u het essay af met een eigen afweging. U kunt dat doen door één of twee conclusies helder te formuleren. Zorg ervoor dat U uw eventuele 'tegenstanders' altijd fair en redelijk weergeeft, en waak ervoor dat Uw stijl van schrijven argumentatief blijft. Retorische vragen, debattreetrucs, en preekstijl zijn uit den boze voor een professioneel essay.

Universitair onderwijs en essay

Op de meeste Universiteiten wordt getoetst met het maken en beoordelen van een essay. Een Universiteit hecht grote waarde aan een kwalitatief essay. De meeste wetenschappelijke artikelen worden in een essay gepubliceerd. Het essay is tevens een goed 'oefendocument' voor de juiste vaardigheden tijdens een debat. Het schrijven van een essay leert je om je betoog goed vorm te geven.

Geld verdienen aan essay

Het schrijven van essay's kan ook nog een leuke bijverdienste opleveren. Door het meedoen aan schrijfwedstrijden of gewoon je essay insturen naar een krant of tijdsschrift. Je kunt je essay's ook op een weblog plaatsen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het schrijven van een goed essay"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 05-03-2018
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!