InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Jongeren en besef van geld

Jongeren en besef van geld

Jongeren en besef van geld Het is me enig moment opgevallen dat, hoewel de jeugd te pas en te onpas geld uitgeven, er qua scholing weinig aan gedaan werd en wordt. Besef van geld en leren budgetteren. Het lijkt zo vanzelf sprekend, maar door een nogal materialistische maatschappij en het feit dat het grootste gedeelte van de jeugd eenvoudig geld uit kan geven, is de waarde van geld weg.

Besef van geld

Tijdens een verdiepingsslag in de vorm van een onderzoek blijkt inderdaad dat ruim 75% van de jeugd tot 16 jaar weinig besef heeft van geld (de groep bevat 450 jongeren tot 16 jaar verdeeld over verschillende schooltypes).
Ruim 50% heeft, voordat ze de middelbareschoolleeftijd bereikt hebben, al een televisie en stereo op de slaapkamer (vanaf 13 jaar is dus 87%) en het aantal wat al een telefoon heeft ligt even onder de 50%.

Televisie en stereo

Van de onderzoeksgroep tot 16 jaar weet slechts 17% wat de televisie op de slaapkamer ongeveer kost en ruim 10% van degene met een televisie en stereo op de kamer heeft er financieel aan bijgedragen. Helemaal niemand wist het exacte bedrag van de televisie en/of de stereo.

Wii

De wii (of een goedkopere variant) is ook zo’n apparaat wat velen in huis hebben en aangezien meestal ouders het apparaat aanschaffen, is onze vraag toegespitst op de verschillende spelen die er voor te koop zijn. Van degene die een wii in huis heeft, heeft 18% wel eens een spel zelf gekocht, maar het grootste gedeelte krijgt de spelen tijdens verjaardagen of andere feestdagen. Met het gegeven dat het als “sportvervanger” gezien kan worden is 87% het oneens. Als de jongeren sporten dan in de zaal, op het veld etc. maar de wii is echt een spel voor tussendoor.

Telefoon

De telefoon is een fenomeen op zich, want de aanschaf stelt tegenwoordig niet veel meer voor. De kosten voor bellen wel en meer dan 70% heeft meer dan eens een enorme rekening gehad en van deze 70% is er slechts 15% die nu gestructureerd omgaat met de kosten, een ander abonnement heeft genomen, een prepaid kaart of andere oplossing gevonden.
Men vindt met name de telefoon iets wat er gewoon bij hoort, je hoort bereikbaar te zijn en daar hoort dus als vanzelfsprekend een telefoon bij. Kosten (kan ik het wel betalen?) krijgen een lagere importantie.

Geld wat er niet is

Geld wat er niet is kan je niet uitgeven, daar zijn ook de jongeren het wel over eens. Maar als het geld eerder die maand al aan andere zaken is opgegaan, krijgt toch nog ruim de helft van de ondervraagde geld van de ouders om dat te doen, wat die maand moet gebeuren. Een verjaardagscadeau, een nieuwe prepaid kaart of een bioscoopbezoekje. De vraag is dus of het besef op deze wijze komt. Er is blijkbaar altijd geld ergens vandaan te halen. Opvallend is wel dat in deze rol grootouders een kleiner aandeel hebben. Slechts 9% klopt met enige regelmaat bij groothouders aan.

Scholing

Er zijn partijen zoals o.a. LEF die met scholingsprogramma’s op een volwassen wijze maar wel voor de jeugd, programma’s op middelbarescholen brengt. Vragen als “welke rol speelt geld in een leuk leven” worden op een speelse wijze door de jeugd beantwoord. Maar ook “spreek met jezelf af wat je die maand totaal aan kosten mag maken en als dat boven je budget zit, wat streep je weg. Als je jezelf nog niet voldoende vertrouwt in dit traject, regel dan in het begin een buddy.

Deze programma’s zijn er op gericht om niet eenmalig een cursus te geven, maar gedurende een schooljaar regelmatig terug te keren met uitkomsten, problemen bespreken waar de scholieren tegenaan gelopen zijn en zorgen dat het besef van geld weer terugkomt. Een opdracht voor de opvoeders kan derhalve zeker de revue passeren.

Tot slot

Je kunt niet jong genoeg beginnen met het laten realiseren dat geld niet uit de lucht komt vallen, maar er voor gewerkt moet worden. En je niet alles kunt doen als het geld er simpelweg niet is, keuzes maken in het leven, leren budgetteren, sparen. Het lijkt zo eenvoudig, maar de onderzoeksresultaten spreken boekdelen. Waarom dan niet de reguliere scholing gebruiken om dit bij te brengen.

Meer informatie

LEF, Leven en Financien

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat zijn klim spaarproducten?Wat zijn klim spaarproducten?Klim spaarproducten, ook wel klim spaardeposito genoemd, zijn in 2011 door enkele Nederlandse banken geintroduceerd. Het…
Tips voor beleggenBeleggen is het investeren in een onderneming. Dit kan op verschillende manieren. Als je een aandeel koopt van een bedri…
Met geld omgaan moet je lerenKinderen moeten op jonge leeftijd al de waarde van geld leren. Ook moeten ze leren hoe ze met geld moeten omgaan. Het ge…
Verschillende baantjes voor jongerenJongeren hebben voor meerdere doeleinden geld nodig, bijvoorbeeld: uitgaan, muziek, hobby en kleding. Om die redenen heb…

Reageer op het artikel "Jongeren en besef van geld"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 29-07-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Kinderen
Schrijf mee!