InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Ombudslijn MBO: voor klachten over MBO scholen

Ombudslijn MBO: voor klachten over MBO scholen

Klachten over het Middelbaar Beroeps Onderwijs (MBO) kunnen vanaf 1 april 2010 worden ingediend bij de Ombudslijn MBO. De Ombudslijn MBO is in het leven geroepen om beter met klachten om te kunnen gaan. Ook wil het de Ombudslijn MBO kijken wat er allemaal mis is in het Middelbaar Beroeps Onderwijs (MBO).

Klachten over onderwijs

In het onderwijs hebben ouders en leerlingen recht op een goede afhandeling van hun klacht. Ook staan er bepaalde perioden voor waarin een klacht moet zijn afgehandeld en staat de zorgvuldigheid daarvan centraal. Bovendien moet de MBO Ombudslijn er voor zorgen dat het Middelbaar Beroeps Onderwijs wordt verbeterd.

Hoe kan een klacht worden ingediend over een MBO instelling?

  1. Een leerling of een ouder die een klacht heeft over een MBO school moet eerst proberen het met de school te regelen.
  2. Pas als de partijen het gevoel hebben dat er niets is geregeld of dat het niet goed is geregeld, kan er een klacht worden ingediend bij de Ombudslijn MBO.
Dit kan op verschillende manieren.
  1. Benader de JOB (de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs) via Job Site of bel 020-5244050. Deze organisatie helpt en adviseert bij het invullen van een klachtenformulier dat op de website van de MBO Ombudslijn staat.
  2. Rechtstreeks een klacht indienen. Dit kan via een formulier dat vanaf de website ( Ombudslijn kan worden gedownload of door te bellen met 0318-698422.
  3. Het digitale klachtenformulier moet wel helemaal en goed worden, want anders worden ze niet behandeld. Iemand die zijn naam niet op het formulier zet, hoeft ook niet te rekenen op behandeling van de zaak. Anoniem een klacht indienen kan dus niet.

Klacht ingediend bij de Ombudslijn MBO en dan?

Als de Ombudslijn het klachtenformulier heeft binnengekregen, neemt het orgaan contact op met de school waarover de klacht gaat. Die moet dan vervolgens met de klacht aan de slag. Bovendien wordt aangegeven binnen welke tijd dit moet gebeuren. De indiener van de klacht krijgt over de hele gang van zaken bericht en weet dus ook wat de school moet doen en in welk tijdsbestek.

De school en een klacht van de MBO Ombudslijn

Als de school door de MBO Ombudslijn is opgedragen om met de klacht aan het werk te gaan, moet hij ook de indiener van de klacht op de hoogte houden van de vorderingen. Centraal staat daarbij wat de school aan het probleem heeft gedaan of gaat doen. Niet alleen de indiener van de klacht krijgt dit overigens te horen, maar ook de Ombudslijn zelf. In sommige gevallen reageert de school niet of veel te laat. Dan benadert de Ombudslijn de school opnieuw om te vragen waarom er nog niets met de klacht is gebeurd. De indiener van de klacht mag als de klacht door de school is behandeld ook nog aangeven of de klacht goed is afgehandeld, of dat er nog meer moet gebeuren.

Terugkoppeling van een klacht over het MBO naar het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Daar komt nog bij dat de MBO Ombudslijn elke maand aan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap laat weten hoe het met de klachten staat en waar problemen worden gesignaleerd.

Ombudslijn MBO niet meer actief

De ombudslijn MBO is per 1 april 2012 niet meer actief.
Gerelateerde artikelen
Kinderpsychiatrie: herhaaldelijke afwezigheid schoolGedragsproblemen komen relatief veel voor bij oudere kinderen en adolescenten. Een van die gedragsproblemen is herhaalde…
Primair onderwijs, welke basisschool kies ik voor mijn kindPrimair onderwijs, welke basisschool kies ik voor mijn kindSpannend! Uw kind gaat voor het eerst naar school, de basisschool. Binnenkort wordt uw kind 4 jaar. Dit betekent dat hij…
Dyslexie: wat mogen ouders van de school verwachten?Dyslexie: wat mogen ouders van de school verwachten?Hoe krijgen ouders inzicht in de manier waarop dyslexie op school wordt aangepakt? Is er voldoende aandacht voor de lees…
Mijn kind wordt gepestMijn kind wordt gepestJe hoopt dat het je eigen kind niet zal overkomen, PESTEN. Als het gebeurt, dan kun je als ouder optreden. In dit artike…
Middelbare school uitkiezen - waarop moet men letten?Het is weer zover. De open dagen van de middelbare scholen komen er weer aan. Je zit in groep acht en je moet dit jaar e…
Bronnen en referenties
  • www.ombudslijnmbo.nl
  • Jouster Courant - Sociaal Raadslieden

Reageer op het artikel "Ombudslijn MBO: voor klachten over MBO scholen"

Reactie

Maurits Ouweneel, 29-05-2012 09:33 #1
Kunt u de bovenstaande informatie verwijderen. De ombudslijn MBO is per 1 april 2012 niet meer actief!

Infoteur: Singalees
Laatste update: 23-06-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!