InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Terug naar school uit noodzaak

Terug naar school uit noodzaak

Terug naar school uit noodzaak Eigenlijk hadden veel afgestudeerden liever werk willen vinden in hun eigen richting. De kredietcrisis heeft roet in het eten gegooid voor de afgestudeerden. In hun gedachten hadden zij al afscheid genomen van de schoolbanken. Niemand weet hoe de vooruitzichten zullen zijn over een paar jaar. Gelukkig biedt het teruggaan naar school ook een aantal mogelijkheden. Je kunt je kennis uitbreiden, je CV opbouwen en eventueel veranderen van specialisatie. Er zijn een aantal voordelen om weer de schoolbanken in te gaan voor de afgestudeerden die nu zonder baan zitten. Deze voordelen zullen hieronder worden weergegeven en worden besproken.

  1. De financiële voordelen
  2. Uitbreiding van kennis
  3. Opbouw van CV
  4. Verandering van specialisatie

De financiële voordelen

Er is al eens gezegd dat een studie oppakken de goedkoopste manier is om de kredietcrisis uit te zitten. Als afgestudeerden zouden solliciteren, zou dit afhankelijk van de sector een aantal maanden kunnen duren voordat de afgestudeerden een passende baan hebben gevonden. In een aantal maanden kan een student zo door zijn spaargeld heen zijn. Als er een nieuwe studie wordt opgepakt dan kan de student zonder lenen(wel met behoud van ov-jaarkaart) en werken de opleiding betalen. Een ander financieel voordeel is dat de marktwaarde van de student verder omhoog gaat, omdat de student een hogere opleiding volgt. Als de afgestudeerden zouden werken zouden zij niet meer kunnen profiteren van die financiële voordelen voor studenten. Dit zijn voordelen zoals lagere zorgpremies, de ov-jaarkaart en andere voordelen.

Uitbreiding van kennis

In sommige sectoren zijn er genoeg mensen die op zoek zijn werk. Dit betekent dus dat er een overschot is aan mensen. Door een vervolgopleiding kunnen zij zich meer onderscheiden van de grote massa met dezelfde opleiding. Bij een vervolgopleiding kunnen studenten makkelijk hun eigen unieke profiel door het volgen van diverse keuzevakken, minoren of masters. Hierdoor worden sommige studenten in combinatie met hun activiteiten tijdens de studie een stuk interessanter voor potentiële werkgevers. Door deze uitbreiding van kennis kunnen de studenten twee kanten op. De studenten kunnen zich specialiseren op hun vakgebied of de studenten kunnen besluiten om andere vakgebieden bij hun profiel te betrekken.

Opbouw van CV

Als er gesolliciteerd wordt door studenten zullen recruiters van werkgevers altijd kijken wat diegene heeft gedaan na het afronden van de opleiding. Door verder te studeren wordt er een geldig excuus gecreëerd. Het staat niet echt mooi op een CV als de sollicitant een paar maanden of een jaar werkeloos thuis zat. Dit getuigt namelijk niet van het nemen van initiatief. Door het volgen van een vervolgopleiding komen de studenten in aanmerking voor betere functies op hun vakgebieden. Door de afweging te maken om een vervolgopleiding te doen, zal de opbouw van het CV er beter uitzien.

Verandering van specialisatie

Soms zijn mensen niet tevreden met hun afgemaakte studie. Ze hebben dan wel de studie afgemaakt vanwege het diploma, maar diep in hun hart weten zij dat zij een andere richting op willen gaan. Het volgen van een vervolgopleiding biedt daarvoor goede mogelijkheden. Echter voordat deze afgestudeerden gaan kiezen voor een andere vervolgopleiding in een andere richting, zullen de afwegingen goed gemaakt moeten worden. Als er voor een andere richting gekozen zal worden, betekent dit bijvoorbeeld dat er bepaalde achterstanden moeten worden weggewerkt of er moeten intakegesprekken worden gedaan om toegelaten te worden tot de opleiding.
© 2010 - 2019 Daddycortez99, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Terug naar school uit noodzaak"

Infoteur: Daddycortez99
Laatste update: 05-06-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!