InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Het Enneagram van de Spiritualiteit

Het Enneagram van de Spiritualiteit

Het Enneagram van de Spiritualiteit Dit boek van Willem Jan van de Wetering is een boek voor mensen die de waarheid willen vinden. Het Enneagram is een millennia-oud gereedschap wat gebruikt wordt voor het zoeken naar zelfkennis. Zoals Socrates het orakel van Delphi graag citeerde: ken uzelve in de juiste verhouding. Vind jezelf in de ware wereld van geometrie en getallen.

Inhoudsopgave

Niet geloven maar ervaren

De schrijver vraagt aan de lezer om niet te geloven wat hij schrijft, maar om het te ervaren. Zo kan de lezer toetsen wat waar is. Dat geldt ook voor dit artikel. Geloof niks, maar ervaar wat hier staat. Elk mens weet voor zich zelf wat waarheid is en wat niet. Door het aannemen van wat anderen zeggen omdat men hen een autoriteit toedicht, is al te veel ellende in de wereld ontstaan.

Atlantische Kennis

Het enneagram wordt door soefi's(de verlichte tak van de islam) en gnostici(de verlichte tak van het Christendom) al erg lang gebruikt. Bekende filosofen als Plato en de neoplatoonist Plotinus werkte met het enneagram. Het woord Enneagram stamt uit het Grieks;ennea betekent negen en gramma betekent punten. Het enneagram behoorde lang tot de geheime kennis en was onderdeel van geheime initiaties. Kennis werd mondeling overgedragen. Deze traditie is begonnen toen Atlantis nog niet gezonken was.

Het getal van de Mensheid

Het getal negen is belangrijk in het enneagram. Negen is het getal van de mensheid. Oorspronkelijk was Adam niet alleen een naam maar stonden de letters a, d en m voor cijfers. Opgeteld zijn deze cijfers 9. Het getal negen heeft vele mooie, magische eigenschappen. Bijvoorbeeld: als de som der cijfers van een getal deelbaar is door 9, dan is het getal ook deelbaar door 9. Voorbeeld is:7632. Ga maar na op je rekenmachine. Als je de cijfers optelt kom je uit op 18. 9*848=7632. Getallen uit de bijbel zoals 14400, het aantal vissen dat je vangt als je de netten aan de andere kant uitwerpt en het meer bekende 666, zijn niet zonder reden deelbaar door 9.

Gurdjieff

Gurdjieff is één van de vele waarheidszoekers die onder de indruk raakte van het enneagram. Gurdjieff reisde van Egypte naar Marokko en later door Afghanistan en India. Hij heeft met wijze mensen over heel de wereld gesproken. Later stichtte hij een school met als doel de redding van de wereld.

Waarheidzoeker

Gurdjieff maakte zijn reis naar de waarheid in de 20e eeuw. Via dit boek kan iedere waarheidszoeker een reis naar de ziel maken. In deze reis kun je belangrijke ontdekkingen doen. Je leven zal rijker worden. Het is voor velen geen gemakkelijke weg. De weg naar zelfkennis begint met vragen als: ben je wel wie je bent? Als je niet gelijk erg boos wordt om deze vraag maar rustig gaat nadenken erover dan is dit boek misschien iets voor jou.

Karaktertypes

Willem Jan van de Wetering geeft de 9 karaktertypes weer middels het enneagram. Door erachter te komen tot welk type je behoort kun je de reis naar de ziel volgen. Dit is de mooiste reis die je kan maken. Je komt op een gegeven moment tot het inzicht dat alles een illusie is. De dingen zijn niet zoals ze lijken. Er zijn 10 verschillende illusies. Bij elk enneagram-type hoort een andere sterke illusie. Door in te zien dat je naar deze illusie leeft kun je een tipje van de sluier oplichten en de werkelijkheid leren aanschouwen.

De 3 wetten

De drie wetten die in het enneagram verborgen zitten zijn:
  • De wet van één, alles is één en verbonden met elkaar.
  • De wet van drie: vanuit eenheid ontstaat iets wat zich manifesteert in de drie-eenheid.
  • De wet van zeven: hexagram; alles is altijd onderhevig aan verandering in dynamische bewegingen.

De reis van je leven

Het enneagram is een routekaart om in contact te komen met je hoger zelf. De reis is belangrijker dan het doel. Genieten van alles wat er onderweg gebeurt is essentieel. Samen met Willem Jan kun je de reis beginnen. Deze reis brengt je naar nieuwe inzichten en ontsluiert delen van de waarheid voor jou. Voor iedereen is de reis weer anders. De meeste mensen willen de reis echter niet maken want het onbekende schrikt af.
Gerelateerde artikelen
De legende van AtlantisDe legende van AtlantisAtlantis, de legendarische stad waarvan het bestaan erg in twijfel wordt getrokken. Tot op de dag van vandaag is Atlanti…
Het ongrijpbare AtlantisHet ongrijpbare AtlantisAtlantis is van alle tijden. In de meeste culturen heeft dit eilandenrijk een rol gespeeld in de sagen en legenden. Plat…
Atlantis de gezonken stadAtlantis de gezonken stadElfduizend jaar geleden lag er een wonderlijk eiland in de Atlantische Oceaan. De bewoners waren hun tijd ver vooruit. T…
Atlantis ontdekt! Of toch nog niet?Al eeuwenlang houdt de verdwenen beschaving van Atlantis de gemoederen bezig van vele onderzoekers. De legende vertelt d…
Zelfkennis maakt je gelukkiger. Vergroot het!Zelfkennis maakt je gelukkiger. Vergroot het!Het wordt vaak gezegd: zelfkennis is het begin van de wijsheid. Of als je het concreter wilt hebben: zelfkennis leidt to…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Evert7h, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • www.andromeda-academy.nl
  • www.enneagram.nu

Reageer op het artikel "Het Enneagram van de Spiritualiteit"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!