InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > De wiskunde geodriehoek

De wiskunde geodriehoek

De wiskunde geodriehoek Een geodriehoek is meer dan alleen een liniaal. Iedere scholier heeft er eentje in zijn etui zitten voor de wiskunde les. Het is een handig hulpmiddel dat u ondersteunt bij vraagstukken over hoeken en afstanden. U kunt er redelijk eenvoudig en nauwkeurig hoeken mee opmeten en tekenen. Alle hulplijnen die zich op een geodriehoek bevinden zorgen er tevens voor dat u er ook gemakkelijk haakse en parallelle lijnen mee kunt tekenen voor allerlei school en knutsel doeleinden.

Soorten

Er zijn vele soorten geodriehoeken. De meest bekende is de 16 centimeter geodriehoek. Deze heeft op zijn liniaal een bereik van 8 centimeter aan beide zijde. Deze geodriehoek is er in vele soorten te verkrijgen:
  • Hele buigzame modellen die bijna niet te breken zijn.
  • Hele harde maar iets brossere modellen.
  • Modellen met een klein handvatje er bovenop.
  • Grotere modellen die 22,5 centimeter modellen genoemd worden.

Wat kun je zoal met een standaard geodriehoek meten en tekenen?

Liniaal functie

Natuurlijk bezit de geodriehoek een liniaal functie. Het handige hiervan is dat deze het nulpunt in het midden heeft en naar beide zijde toe oploopt tot 7cm. Hierdoor kunt u makkelijk en snel symmetrisch werken.

De graden boog

Op de driehoek zit een graden boog van 0 tot en met 180 graden, een halve cirkel. Hiermee kunt u makkelijk en snel lijnen onder een hoek ten opzichte van elkaar tekenen of een bepaalde hoek juist opmeten.

De parallel hulplijnen

deze lijnen stellen u in staat om snel op een ongelinieerd vel lijnen met een vaste afstand van 0,5cm tot en met 3,5cm te tekenen.

Tekendriehoeken

In technische studies zoals werktuigbouwkunde en bouwkunde werd vooral vroeger veel aandacht besteed aan technisch tekenen. Hier moest de leerling kunnen aantonen dat hij overweg kan met allerlei tekengerij. Ook hier viel de geodriehoek onder. Verder gebruikt men tekendriehoeken die veel lijken op de geodriehoek, maar die een specifiekere taak hebben. Dit zijn de 45-45-90 driehoek en de 30-60-90 driehoek. Deze driehoeken zijn speciaal voor het snel tekenen van standaard en veel gebruikte hoeken.
© 2010 - 2019 Javis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De wiskunde geodriehoek"

Infoteur: Javis
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!