Hersenen: ontspanningsoefeningen om beter te leren

Hersenen: ontspanningsoefeningen om beter te leren Het is mogelijk om beter te leren door het doen van ontspanningsoefeningen. Met ontspanningsoefeningen kunt u uw geheugen verbeteren en het leren van nieuwe feiten versnellen. Voor u met de eigenlijke geheugentraining begint is het noodzakelijk eerst onderstaande oefeningen een week lang uit te voeren. Daarna blijft u ze constant herhalen in verkorte versie steeds voordat u begint te leren.

Fysieke ontspanningsoefening

Lees de instructies enkele malen door. U kunt ze ook opnemen op een memorecorder of door iemand anders laten voorlezen. Het is zaak dat u geregeld oefent. Het duurt zeker een week voordat u de techniek onder de knie hebt. Zo komt u gemakkelijk tot rust en hoeft u het hele programma niet te herhalen. U kunt makkelijk een brug slaan met het onbewuste.

Deze oefening is erop gericht spierspanning te helpen opheffen. Strek eerst uw lichaam goed uit en draai met uw hoofd. Breng uw kin tegen de borst en beschrijf met uw hoofd een hele cirkel van links naar rechts.

  1. Zoek een plek waar u niet gestoord wordt. Adem diep in en vervolgens uit. Voel hoe de spanning wegebt. Herhaal dit nog twee keer en zeg tegen uzelf: ontspannen!
  2. Span uw tenen en hou ze 5 tellen krom. Daarna laat u ze los. Voel de ontspanning.
  3. Doe hetzelfde met voeten en kuitspieren.
  4. De volgende spieren die u aanspant zijn uw dijbeenspieren. Voel de spanning wegebben bij het loslaten.
  5. Span nu uw zitvlak aan en houdt 5 tellen vast. Ontspan daarna.
  6. Vervolgens spant u uw buik en onderste deel van de rug. Hou 5 tellen vast en ontspan.
  7. Nu gaat u uw bovenlichaam spannen, zowel borst- als rugspieren en laat weer los na 5 tellen.
  8. Daarna volgen de armspieren, bal de vuisten. 5 tellen vasthouden en weer ontspannen.
  9. Tot slot spant u de spieren van uw gelaat en na 5 tellen ontspannen.
  10. Nu begint u alle spieren tegelijk aan te spannen. Houdt de spanning 5 tellen vast en ontspan.

Nu bent u geheel ontspannen. Controleer met uw geestesoog of er nog gespannen spieren zijn. Zo ja, span deze opnieuw, houdt 5 tellen vast en ontspan.

Ga u zelf moed inspreken:
Ik kan.
Ik zal nu mijn doel bereiken.
Ik heb erg veel plezier in leren.
Leren en herinneren kosten me geen moeite.
Mijn gedachten bewegen zich op de goede weg.
Ik ben volkomen rustig.

Sla uw ogen op na 5 tellen en u voelt zich helemaal wakker en verfrist.

Psychische ontspanningsoefening

  1. Sluit uw ogen en adem verscheidene malen diep in.
  2. U bent op de zevende verdieping van een gebouw. De wanden zijn helder rood. Loop door de gang en ga naar de roltrap. Ga erop staan en glijdt langzaam naar beneden. Voel hoe u zich ontspant. Adem diep in en bij het uitademen stelt u zich het cijfer 7 voor.
  3. U arriveert nu op de zesde verdieping. De wanden zijn oranje. Loop door de gang en ga naar de roltrap. Glij naar beneden. Ontspan u. Adem diep en bij het uitademen stelt u zich het cijfer 6 voor.
  4. De vijfde verdieping. Zelfde proces. De wanden zijn nu goudgeel.
  5. De vierde verdieping. Zelfde proces. De wanden zijn groen.
  6. De derde verdieping. Zelfde proces. De wanden zijn blauw. Beeld uzelf een blauw meertje in en geniet van al het blauw om u heen.
  7. De tweede verdieping. Zelfde proces. De wanden zijn diep purper.
  8. De eerste verdieping. Zelfde proces. De wanden zijn violet. Blijf één minuut volkomen ontspannen liggen.

Ga u zelf moed inspreken:
Ik kan.
Ik zal nu mijn doel bereiken.
Ik heb erg veel plezier in leren.
Ik ben volkomen rustig.

Sla uw ogen op na 5 tellen en u voelt zich helemaal wakker.

Innerlijke kalmering

Verbeeld u het volgende:
dat u aan een mooi strand bent,
de warmte van de zon voelt,
over het strand naar de waterlijn loopt.
U voelt het warme zand onder uw voeten, en hoe er onder het wandelen straaltjes fijn zand tussen uw tenen lopen.
Geniet van het strakke blauw van de hemel, en het groenblauw van de zee.
Terwijl u langs het water gaat, en er even een eindje ingaat, voelt u de zoom van de zee zachtjes om uw enkels vloeien.
U bespeurt een zachte bries, en u voelt hoe zorgen en angsten zoetjes aan van u afglijden.
In de verte ziet u wat meeuwen, hoort ze naar elkaar roepen.
U ziet de zon op het water glinsteren.

Hou dit beeld 10 minuten vast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Train je geheugenTrain je geheugenVind je het moeilijk om namen te onthouden? Of ben je alweer een belangrijke afspraak vergeten? Soms lijkt het wel alsof…
Hoe kun je je geheugen verbeteren?Hoe kun je je geheugen verbeteren?Een beter geheugen, wie zou dat niet willen? Het scheelt je tijd, geld en een hoop energie. Je moet er geen wonderen van…
Geheugen: onthouden en gezonde voedingGeheugen: onthouden en gezonde voedingVoeding heeft een grote invloed op het functioneren van je geheugen. Door bepaalde producten te eten verhoog je je conce…
Je geheugen verbeterenJe geheugen verbeterenWe kunnen er niet onderuit. Ons geheugen gaat met de jaren achteruit. Als we ouder worden zetten eiwitten zich vast aan…

Opleiding voor ambachtelijke beroepenAan ambachtelijke vakmensen is altijd behoefte, zelfs in slechte tijden. Ongeveer 12 procent van de totale beroepsbevolk…
Gedicht analyse van het gedicht 'Oproep'Het gedicht Oproep is geschreven door Anna Enquist. In het gedicht komen verschillende vormaspecten en een achterliggend…
Jehoeda (1.614 artikelen)
Laatste update: 01-06-2021
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen