InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > HBO opleiding communicatie

HBO opleiding communicatie

HBO opleiding communicatie De HBO opleiding communicatie is een opleiding die je voorbereid op het werken als communicatiedeskundige of voorlichter. HBO opleidingen communicatie worden door het gehele land gegeven en elke opleidingslocatie legt de accenten ergens anders.

HBO communicatie

De opleiding communicatie op HBO niveau is een opleiding waar je voorbereid wordt op een baan in de wereld van de communicatie. Communicatie speelt in het dagelijks leven een grote rol, en zo ook binnen organisaties. Een communicatiedeskundige kan zich bijvoorbeeld bezighouden met het ontwerpen van voorlichtingsmateriaal maar ook met het in goede banen leiden van de onderlinge communicatie binnen een organisatie.

Arbeidsmarkt

Wanneer je afgestudeerd bent aan de opleiding communicatie kan je aan het werk als onder andere pr-medewerker of voorlichter. Hoewel de kans op een baan niet erg hoog is vindt men vaak wel een baan op het niveau waarop men opgeleid is. Het startsalaris ligt rond de 2020.

Toelating

De toelatingseisen voor de opleiding verschillen per school. Zo vraagt de Christelijke Hogeschool Ede bijvoorbeeld dat je de christelijke inslag van de school onderschrijft. De scholen vereisen in principe een bepaald vakkenpakket.
ProfielHAVOVWO
C&MMet economie en WiskundeMet Economie
E&MJaJa
N&GMet EconomieMet Economie
N&TMet EconomieMet Economie

Inhoud opleiding

Op de communicatie opleidingen krijg je diverse vakken. Dit betreffen vakken die direct met communicatie te maken hebben zoals voorlichting, massamedia en reclame, maar ook vakken als recht, psychologie en economie. Het eerste jaar overlapt dikwijls met economie opleidingen.

In het derde en vierde jaar van de opleiding maak je kennis met de arbeidsmarkt door een stage en/of leeropdracht bij een bedrijf of organisatie. In de loop van de opleiding kies je dikwijls voor een specifieke richting of minor, zoals crisiscommunicatie of copy writing.

Waar HBO communicatie volgen?

HBO opleidingen communicatie worden op diverse locaties gegeven, je kan bij zowel reguliere hogescholen als bij particuliere scholen terecht. De verschillende opleidingslocaties leggen de accenten op verschillende gebieden. Zo legt InHolland Rotterdam de nadruk op Reclame en Design en besteden Den Haag en Leiden veel aandacht aan overheidscommunicatie. In onderstaande tabel zijn de acht best scorende opleidingslocaties opgenomen.
SchoolInstroomPrestatie-eisProgrammaDocenten en lessenBaanvoorbereidingFaciliteitenTotaalscore
Ede CHE7442++++76
Vlissingen HZ573800+++76
Tilburg Fontys17060++++72
Zwolle Windesheim12745+00+70
Rotterdam HR20645000-64
Arnhem HAN10738000062
Leeuwarden NHL14740000-60
Nijmegen HAN11238000--60
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Keuzegids Hoger onderwijs 2010 HBO Voltijd

Reageer op het artikel "HBO opleiding communicatie"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 19-04-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!