InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > HBO opleiding bedrijfseconomie

HBO opleiding bedrijfseconomie

HBO opleiding bedrijfseconomie De HBO opleiding bedrijfseconomie is een HBO opleiding welke je voorbereid op werken in de bedrijfswereld. De opleiding bedrijfseconomie is een diverse opleiding welke op ruim 30 locaties in Nederland gevolgd kan worden. De arbeidsperspectieven zijn gunstig en het startsalaris van een bedrijfseconoom is bovengemiddeld. Bedrijfseconomie is een tak van de economie welke zich bezighoudt met de bedrijfshuishouding en de relatie tussen bedrijven. Bedrijfseconomie wordt soms wel beschouwd als een samensmeltsel van economie en bedrijfskunde. Bedrijfseconomen zijn belangrijk voor een bedrijf of organisatie omdat zij zicht houden op de financiële gegevens en de betekenis van deze gegevens. Moet het bedrijf het zuiniger aan gaan doen of kan het wel wat risico's nemen?

HBO bedrijfseconomie

HBO bedrijfseconomie is een HBO-opleiding welke je op 34 locaties kan volgen. Ieder jaar melden zich circa 3000 studenten aan waarvan ongeveer 50% binnen de gestelde tijd een bachelordiploma behaalt. De opleiding HBO bedrijfseconomie duurt vier jaar en de verhouding man/vrouw is ongeveer 71/29.

Arbeidsmarkt

In de periode van kredietcrisis is de baan bedrijfseconoom populairder dan ooit! Er komen jaarlijks dan ook behoorlijk wat studenten en afgestudeerden bij. Momenteel vindt ongeveer 87% binnen een jaar een baan op niveau. Het gemiddelde startssalaris van de bedrijfseconoom is 2186, wat vrij hoog is.

Toelatingseisen

ProfielHAVOVWO
C&MMet economie en wiskundeMet economie
E&MJaJa
N&GMet economieMet economie
N&TMet economieMet economie

Inhoud opleiding

Het studieprogramma beslaat een breed gebied, met name in de eerste jaren. Je krijgt vakken als management, economie, financiële verslaglegging, communicatie en rechten. Veel onderwijsinstellingen organiseren een gezamenlijke propedeuse met andere economische opleidingen. Vanaf het derde jaar kan je je meer en meer gaan specialiseren, onder andere in verzekeren, management, logistiek en financiën. In het derde jaar loop je ongeveer een halfjaar stage.

Waar HBO bedrijfseconomie volgen?

Je kan de opleiding bedrijfseconomie op 34 locaties in Nederland volgen. Het kan daarom best lastig zijn een keuze te maken uit al die verschillende onderwijsinstellingen. De algemene beoordeling van de opleidingen is gemiddeld tot bovengemiddeld goed. Enkel de hogeschool van Utrecht scoorde zeer laag. Hieronder een lijst van de best scorende opleidingslocaties.

SchoolInstroomPrestatie-eis (ECTS)ProgrammaDocenten en lessenBaanvoorbereidingFaciliteitenTotaalscore
Den Bosch Avans16230+++++80
Deventer Saxion5745+++++72
Breda Avans10645+00+72
Sittard Zuyd10142+00072
Haagse Hogeschool16340++++72
Arnhem HAN13237+00070
Nijmegen HAN11930+00070
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Keuzegids Hoger onderwijs 2010 HBO Voltijd

Reageer op het artikel "HBO opleiding bedrijfseconomie"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 18-04-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!