InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Betere teksten met: visualisatie

Betere teksten met: visualisatie

Betere teksten met: visualisatie Bij een tekst is het erg belangrijk om te letten op de inhoud. Maar ook het uiterlijk van de tekst is belangrijk wil je dat mensen het gaan lezen. Teksten die een erg onduidelijk lettertype hebben worden vaak niet gelezen ook al zijn ze erg interessant. Om dit te voorkomen zijn hier een aantal tips waar je op kan letten.

Lettertype

Let bij het maken van een tekst goed op welk lettertype je gebruikt. Dit is iets wat zeker wel een van de belangrijkste dingen is. Hierbij moet je bij jezelf nagaan waar het artikel voor gebruikt gaat worden. Zet je het op internet of komt het gewoon op papier. Op het internet is het namelijk voor de leesbaarheid het beste om een lettertype zonder extra haken aan uiteinden te gebruiken, een zogezegde "sans serif" lettertype. Bij het in of uitzoomen kunnen deze haken namelijk door letters heengaan wat de leesbaarheid wegneemt. Ook heeft niet iedereen een zelfde soort lettertype op zijn computer staan. Niet iedereen heeft dat exclusieve lettertype wat jij bijvoorbeeld ooit hebt aangeschaft. Een zeer veel gebruikt lettertype op de computer is daarom "Arial". Dit lettertype is bijna op elke computer te vinden en is zeer leesbaar.

Als je De tekst voor papier maakt is een lettertype ook belangrijk. Je moet nagaan wat je doelgroep is en waar de tekst komt en hier het lettertype op aanpassen. Komt het in een tijdschrift voor ouderen, zorg dan dat het lettertype gewoon erg duidelijk is met niet teveel frutsels. Gebruik je het voor een tijdschrift voor creatievelingen, dan mag je best een kunstzinnig lettertype gebruiken in je tekst.

Kleur

Ook het gebruik van kleuren is iets wat belangrijk is bij het maken je tekst. Stukken die namelijk erg moeten opvallen, vallen extra op door ze een andere opvallende kleur mee te geven. Ook bepaalt de kleur de leesbaarheid van de tekst. Heb je bijvoorbeeld een lichtgele kleur op een witte achtergrond dan is dit zeer slecht leesbaar. Zorg dus dat er genoeg contrast is tussen de kleuren om de leesbaarheid te bevorderen. Natuurlijk is het ook belangrijk dat als het in een tijdschrift komt of op een website, je let op de huisstijl van het bedrijf. Sommige bedrijven hebben bepaalde kleuren en voeren deze ook door in hun teksten.

Letter grootte

Let bij het maken van een tekst op de grootte van een lettertype. Zorg ervoor dat je genoeg informatie kwijt kan maar dat je lettertype niet te klein is. Zorg dat de grootte past bij je doelgroep, ouderen zullen sneller een groot lettertype prefereren. Ook kan je stukken laten opvallen door ze andere groottes mee te geven. Deze stukken zullen meteen de aandacht trekken en dus ervoor zorgen dat mensen nieuwsgierig worden.

Gebruik van plaatjes

Maak ook in je teksten gebruik van plaatjes. Dit kan een leuke afbeelding zijn maar ook bijvoorbeeld een grafiek of tabel. Deze dingen trekken meteen de aandacht van de lezer en kunnen de interesse en nieuwsgierigheid van mensen doen opwekken. Ook lijken teksten voor het menselijk oog veel minder langdradig als er soms een klein plaatje tussendoor staat. Dit leidt men weer een beetje af van de tekst waardoor je niet in een sleur komt van "hoe lang duurt deze tekst nog wel niet".

Indeling

Ook de opmaak is erg belangrijk voor een tekst. Het gebruik van titels en kopjes doet mensen meteen beseffen, mits goed geformuleerd, waar het over gaat. Dit zorgt voor een beter overzicht in de tekst en maakt het stukken duidelijker. Ook het maken van alinea's en dus het plaatsen van witregels zorgt ervoor dat teksten er veel aantrekkelijker kunnen uitzien. Door het maken van alinea's kan je het overzicht beter bewaren en weten mensen wanneer er een nieuw stukje begint. Ook ziet het er voor de lezer aantrekkelijker uit dan wanneer je alle tekst kant en klaar achter mekaar hebt geplakt.
© 2010 - 2019 Dennisiej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Betere teksten met: visualisatie"

Infoteur: Dennisiej
Laatste update: 15-02-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!