InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Betere teksten met: structuren

Betere teksten met: structuren

Betere teksten met: structuren Een goede tekst heb je niet zomaar gemaakt. Het is makkelijk om van te voren een bouwplan of een TDDS formulier te maken voor je tekst. Dit zorgt ervoor dat je de tekst makkelijker door kan schrijven wat tijd bespaart. Voor teksten kan je dan ook verschillende structuren gebruiken welke je ook kan doorvoeren in een bouwplan.

Probleemstructuur

Je kan een tekst onder andere indelen via de probleemstructuur. Deze wordt vaak gebruikt bij adviesnota's en als uitgangspunt bij de behandeling van een bepaald probleem. Bij deze indelingssoort kijk je naar:
  • Wat het probleem precies is
  • Waarom het een probleem is
  • Wat de oorzaken ervan zijn
  • Wat ertegen te doen is

Maatregelstructuur

Ook valt een tekst in te delen via de maatregelstructuur. Deze wordt meestal toegepast in beschrijvende teksten, teksten met adviezen of verzoeken en teksten die maatregelen beschrijven en verantwoorden. Bij de maatregelstructuur kijk je naar:
  • Wat de maatregel precies is
  • Waarom de maatregel nodig is
  • Hoe de maatregel kan worden uitgevoerd
  • Wat de effecten zijn van de maatregel

Evaluatiestructuur

Een andere structuur om teksten in te delen is via de evaluatiestructuur. Deze structuur komt snel voor tijdens vergaderingen en betogen. Ook in vrij neutrale teksten waar men er objectief tegenover staat komt deze structuur voor. Hierbij kijk je naar:
  • Wat de relevante kenmerken zijn
  • Wat de relevante beoordelingscriteria ervoor zijn
  • Wat de positieve aspecten ervan zijn
  • Wat de negatieve aspecten ervan zijn
  • Hoe het totaaloordeel erover is

Handelingsstructuur

Een 4de soort om teksten via in te delen is via de handelingsstructuur. De handelingsstructuur komt vaak terug bij teksten waarbij een informatief of instructief karakter te vinden is. Hierbij wordt beschreven hoe een handeling verloopt of worden aanwijzingen gegeven over hoe een taak moet worden uitgevoerd. Bij deze structuur kijk je naar:
  • Wat het doel ervan is
  • Wat de voorwaarden ervoor zijn
  • Wat de deelstappen van de handelingen zijn
  • Hoe de uitkomst ervan te controleren is

Onderzoeksstructuur

Nog een andere indelingssoort is de indeling via een onderzoeksstructuur. Deze zie je vaak in teksten waarin onderzoeken besproken worden. Ook kan je hem terugvinden als stramien bij de beschrijving van een onderzoeksplan. Bij deze indelingssoort kijk je naar:
  • Wat er precies onderzocht is
  • Volgens welke methoden er onderzocht is
  • Wat de resultaten ervan zijn
  • Wat de conclusies ervan zijn
© 2010 - 2017 Dennisiej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Betere teksten met: structuren"

Infoteur: Dennisiej
Laatste update: 15-02-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!